Omgangrecht, mijn kind meegeven met een derde.

Mireille
Topic Starter

Omgangrecht, mijn kind meegeven met een derde.

#1 , 02 feb 2010 11:48

Hallo,

mijn ex heeft omgangrecht voor mijn zoon. Hij kan/wil mijn kind niet persoonlijk komen ophalen en stuurt daarom nu zijn moeder of zijn nieuwe vriendin.
Kan ik weigeren om mijn zoon mee te geven met iemand die niet de vader is? Wat als hij een officiële volmacht geeft? Of kan hij dit laten aanpassen in de EOT-akte waardoor ik toch nog verplicht ben om mijn zoon aan een derde mee te geven?
Dank jullie wel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 02 feb 2010 12:45

Een grootouder(zijn moeder) en zijn nieuwe partner mag je niet beschouwen als ZOMAAR een derde...zowel de grootouder als de vriendin dragen een verantwoordelijkheid voor uw zoon...

Ik zou zeggen 'doe niet moeilijker dan nodig'!

Man

#3 , 02 feb 2010 14:37

Volledig mee eens. Waarom hier moeilijk over doen?
Zowel de moeder als de vriendin van uw ex zijn "betrouwbare derden", dus begrijp ik niet goed waarom u hier een zaak van zou maken.

Reclame

3399AAaa

#4 , 02 feb 2010 15:03

Als dat contact zich daartoe beperkt, is er niet echt een probleem. Maar het is niet de bedoeling dat 'de oma' de hele omgangsperiode doorbrengt met het kind, in plaats van de vader, met andere woorden: dat derden in realiteit de omgangstijd met het kind doorbrengen, en niet de vader.

En voor de rest: denk eerst aan het geluk van het kind. Ouders moeten er zijn voor hun kinderen. Kinderen moeten er niet zijn voor hun ouders.
Plus est en vous

murblo

#5 , 02 feb 2010 18:32

volledig akkoord.
ik ben ook ooit de "derde" geweest voor mijn stiefzonen.
uitgescholden geweest voor de hele straat door de moeder.
héél beschamend en ik was al bijna 1,5 jaar samen met vader en we hebben samen een tweeling.
uiteindelijk vond de jeugdrechter dit belachelijk...
de stiefmoeder van mijn zoon komt hem ook soms halen, ik haat dit mens maar ze is lief met mijn zoon.
belangrijkste dus, goed in het oog houden ivm geluk van het kind, niet met uw geluk....

groeten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2010 18:06

Of tijdens de periode van de vader de kinderen bij de vader zijn of bij de oma is niet de bevoegdheid van de andere partij maar enkel van diegen die op dat ogenblik het wettelijk toezicht heeft.
dus in dit geval de vader die doet tijdens die periode wat hij wil met de kinderen.

3399AAaa

#7 , 04 feb 2010 08:03

Of tijdens de periode van de vader de kinderen bij de vader zijn of bij de oma is niet de bevoegdheid van de andere partij maar enkel van diegen die op dat ogenblik het wettelijk toezicht heeft.
dus in dit geval de vader die doet tijdens die periode wat hij wil met de kinderen.
Dat is niet wat ik daarover heb geleerd. Het gaat hier om een omgangsrecht en dat recht is een individueel recht en kan niet door anderen worden uitgeoefend.
Plus est en vous

tianneke

#8 , 04 feb 2010 09:02

Dat is niet wat ik daarover heb geleerd. Het gaat hier om een omgangsrecht en dat recht is een individueel recht en kan niet door anderen worden uitgeoefend.
Als ik het goed begrijp, mag een ouder in principe de kinderen niet systematisch bij familie of kenissen laten verblijven.

Yvette

#9 , 04 feb 2010 09:42

Mij is verteld door mijn advocaat dat dat wel mag. Mijn kinderen zijn altijd bij de grootouders of familie omdat mijn ex altijd moet werken. Nu ik heb daar geen problemen mee en de kinderen ook niet.
Het zijn tenslotte hun grootouders, tantes en nonkels. Daarbij ik mag de kinderen toch ook laten waar ik wil als ze bij mij zijn.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 feb 2010 19:04

Klopt het omgangsrecht geeft aan beide ouders het recht om met de kinderen om te gaan - behoudens gerechtelijke beperkingen (vb neutraal huis) hebben beide ouders nog steeds beide het ouderlijk gezag.
Dus als de kinderen bij een partij zijn doet die partij tijdens die periode met de kinderen wat zij/hij wil en daar kan de andere ouders NIETS maar dan ook NIETS tegen doen.
Bij niet akkoord dient men zich te wenden tot de bevoegde rechtbank.
Ik vrees dat je van een heel koude kermis zal terugkomen als uw argument is mijn ex laat de kinderen bij de grootouders.

Nogmaals er kunnen contra-indicaties zijn maar bij een gewone echtscheiding zonder strafrechtelijke complicaties kan dit totaal niet tot problemen leiden.

duma

#11 , 29 apr 2016 09:52

Dat is sowieso een heel vreemde situatie, maar blijft dat die persoon met de omgangsregeling op die moment verantwoordelijk is voor het kind en dus gerust mag besluiten om het kind mee te nemen naar zijn grootouders en daar een keer te laten slapen.

Is er een exacte situatie?

jake

#12 , 29 apr 2016 13:37

Ja hoor, mijn eigen situatie.
Ik heb, als man, al vele jaren het exclusieve ouderlijke gezag (recent nogmaals bevestigd via vonnis).
Mijn ex is nu aan het scheiden van haar vorige partner, maar heeft sinds 2 maanden een nieuwe vriend.
Ik kreeg recentelijk de vraag of haar vriend de kinderen niet kan komen halen met de auto, terwijl ik wat weigerachtig sta tegenover hen mee te geven aan alweer een nieuwe ((nog) niet samenwonende) partner, waar de kinderen nog niet op hun gemak mee zijn.
Op dit forum las ik dat dat gerust kan als de omgangsgerechtigde je ervan op de hoogte bracht, en deze op deze manier ook haar ouderlijk gezag uitoefent.
In mijn geval is er echter dus geen sprake van gedeeld ouderlijk gezag.

Mvg

jake

#13 , 29 apr 2016 16:59

Na deze topic te lezen, zat ik dus ook met enkele vragen.
Moet ik de kinderen meegeven aan de nieuwe vriend, en ik daarvan op de hoogte ben gesteld door haar?
Maakt het een verschil uit, als bv haar ouders meekomen met die nieuwe vriend (moeder is niet in de mogelijkheid om zelf mee te komen door hospitalisatie)?
Kinderen zelf zien er tegen op om tijdens de omgansperiode van 3h in het ziekenhuis te verblijven, en anderhalf uur in de auto met de nieuwe maar nog vrij vremde vriend van hun mama?
Alvast bedankt.

Terug naar “Echtscheiding”