ik ben 20 jaar geleden gescheiden, heb 1 zoon, die bij de scheiding maar een paar maanden oud was.
Ik betaal al 20 jaar heel trouw mijn alimentatie, plus de helft van alle schoolkosten, medische kosten, sport, zijn kot, enz.
Mijn ex is officieel nog alleenstaand. Ze heeft altijd gezegd dat ze geen recht had op een studietoelage, omdat haar inkomen te groot was. Ik geloofde haar....
Mijn zoon gaat nu beginnen aan zijn derde jaar hoger onderwijs. Nu blijkt dat hij de eerste 2 jaar beursstudent was....wat impliceert dat hij dus wel degelijk een studietoelage heeft ontvangen. Deze zou toch moeten gebruikt worden om zijn studies te betalen, en in mindering worden gebracht, vooraleer de extra kosten bepaald worden. Hij ontvangt blijkbaar ook een kottoelage, waar ik ook nooit iets van vernomen heb. Ik heb dit voorgelegd aan mijn ex, maar ze wil deze informatie niet geven aan mij, evenals mijn zoon. Ze zeggen nog altijd dat hij geen recht had op een studietoelage, zelfs als beursstudent....

Kan dit zomaar, zonder overleg? Ik wil deze bedragen kennen, omdat dit ook mijn geld is, ik betaal voor de helft de studies! Ik heb dit opgevraagd aan zijn school, maar daar willen ze geen informatie geven, omdat mijn zoon meerderjarig is, en dat niet mag doorgegeven worden. Bij de Vlaamse overheid dienst studietoelagen heb ik ook een aanvraag ingediend, maar ik vermoed dat het daar ook zoiets zal zijn. Hoe kan ik deze informatie bekomen? Kan dit met een advocaat, of via de rechtbank? Als er studietoelagen uitgekeerd zijn, kan ik deze eventueel nog recupereren?
Mag mijn ex dit zomaar verzwijgen voor mij? Het kan evengoed mogelijk zijn dat hij al een toelage kreeg voor het middelbaar onderwijs...ik wil dit achterhalen!
Kan ik een klacht neerleggen tegen mijn ex voor het verzwijgen van die toelagen? En wat kan ik daar dan mee bekomen?