Nietig verklaren echtscheidingsovereenkomst

rechtertje
Topic Starter

Nietig verklaren echtscheidingsovereenkomst

#1 , 27 nov 2008 21:18

Klein vraagje:

Stel:

2 mensen scheiden met onderlinge toestemming
de overeenkomst wordt door beide partijen ondertekend
in principe geen probleem tot dat je eigenlijk met iets niet akkoord gaat

bestaat de mogelijkheid om het contract nietig te laten verklaren of iets dergerlijks?

en kan je na het ondertekenen nog iets eisen van je (ex-)echtgenoot of is de scheiding nog niet volledig en ben je in principe nog niet gescheiden?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frank_HWW

#2 , 28 nov 2008 13:25

Dag Rechtertje,

Ik meen mij te herinneren dat men ten alle tijde een E.O.T. (echtscheiding met onderlinge toestemming) kan inroepen; zelfs indien deze voor de rechtbank is voorgekomen. Maar als je op dat moment geen nieuwe E.O.T. kan uitwerken vrees ik dat je naar de rechtbank zal mogen stappen voor een procedure met al-dan-niet-advokaten-die-dergelijke-dan-eventueel-in-tijd-trekken. De rechters zijn bovendien dan al eens geneigd om moeilijk te doen jegens de persoon die de wijzigingen vraagt tenzij ze echt gegrond zijn.

Tenzij de actuele E.O.T. dus echt niet houdbaar is voor jou zou ik aanraden om door te bijten. Niet alle echtscheidingen duren zo lang als die van mij geduurd heeft; maar die 8 jaar hebben anders wel aangevoeld als 16 jaar. :x

Mvg,
Frank.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2008 14:16

Je moet een onderscheid maken tussen de situatie waarin de echtscheiding door de rechtbank wordt uitgesproken en deze waarin de echtscheiding nog niet is uitgesproken.

Als de echtscheiding nog niet is uitgesproken en partijen dus nog voor de rechter moeten verschijnen kan men steeds afzien van de echtscheidingsprocedure en dus van de overeenkomst.

Als de echtscheiding werd uitgesproken kan de overeenkomst alleen nietig verklaard worden op grond van de normale regels van het burgerlijk recht voor alle overeenkomsten zoals bijvoorbeeld dwaling, bedrog, geweld ...

scorpioen

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”