kinderen in co-ouderschap wat met de was

kikisnoes
Topic Starter

kinderen in co-ouderschap wat met de was

#1 , 03 feb 2009 09:30

Mijn ex en ik zijn anderhalf jaar gescheiden met een EOT waarbij de kinderen in een volledig co-ouderschap zitten.
De 3 kinderen zijn wel bij mij gedomicilieerd, dit is zo onvereengekomen in de EOT.
Mijn ex vind het nu echter niet meer eerlijk dat ik hierdoor een grotere korting heb op water en elektriciteit. Het gevolg is dat hij nog langer weigert de was te doen en dus iedere zondag bij de overdracht de vuile was van een week binnenbrengt. De volgende stap is dat de kinderen zich niet meer mogen wassen bij hem en een paar keer per week bij mij zullen moeten aankloppen om zich te douchen. De tijd dat ze daarvoor bij mij doorbrengen zal dan afgetrokken worden van de tijd die ze bij mij doorbrengen als het mijn week is.
Mijn vraag: kan dit zomaar? Heeft hij in een do-ouderschap niet de plicht de was te doen en de kinderen te wassen? :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
afriend

#2 , 03 feb 2009 12:49

Dit is een vervelende zaak voor de kinderen maar echt één van de meest absurde zaken die ik al gehoord heb. Bij co ouderschap word elke ouder geacht de kinderen te voorzien in hun behoeften de tijd die ze bij de ouder doorbrengen. Een kind zijn bad ontzeggen omdat het water en electriciteit worden aangerekend, dat vind ik nogal ver gaan. De week dat de kinderen bij je ex zijn verbruiken ze toch ook geen water bij jou? Mijn kind staat gedomicileerd bij zijn moeder en toch moet ik in het weekend zorgend dat hij zijn bad kan nemen wanneer hij bij mij is en wanneer hij weg is worden zijn vuile kleren thuis gewassen want zijn mama geeft hem geen kleren mee. Ik moet die dus zelf voorzien, ook al is mijn zoontje maar twee dagen per week bij mij.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 03 feb 2009 15:30

...Mijn vraag: kan dit zomaar? Heeft hij in een do-ouderschap niet de plicht de was te doen en de kinderen te wassen? :(
1) In zekere zin kan alles, zolang je er beide maar mee akkoord gaat
2) Als ouders heb je plichten en niet iedereen kan alles even goed. vb. je kind helpen bij wiskunde (de ene ouder kan dat beter dan de andere)
Je kan dus afspraken maken wat de ene ouder goed doet en graag doet wat meer hiervoor ook wat ruimte en respect voor krijgt.

De kans bestaat dat hier één ouder "de was" met tegenzin doet en die karwij tracht door te schuiven naar de andere. Mogelijks heeft deze ouder wel een punt in een ongenoegen mbt de financiele voordelen In ieder geval zjn beide ouders met een EOT akkoord gegaan en die moet dus worden nageleefd. Kortom: zoek op hoe de zaak met "de was" destijds is overeengekomen en dat moet dus worden nageleefd.
* tip: Stap naar een bemiddelaar ipv een advocaat als je er niet uitgeraakt

RR

ps: vroeger (mocht/moest) ik thuis 1 x per week in bad
één generatie daarvoor hadden ze bij hun thuis niet eens een bad (wel een waskuip). Tot op heden weet ik niet dat de wet voorziet hoe vaak je per week verplicht moet wassen...

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 03 feb 2009 16:40

Als ik het zo lees dan kan er binnenkort over nog diverse punten onenigheid ontstaan. Wat de kinderen waar eten? En hoeveel? Waar en wanneer de kinderne mogen spelen/sporten/uitgaan, enz...
Jullie hebben een EOT, dus probeer daar tenminste aan te voldoen als ouders. Tenslotte hebben jullie beiden voor kinderen gekozen niet? :roll:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2009 17:03

idd te gek om los te lopen - warm of koud water - ze hebben een snotneus dus de ziekte is al enkele dagen oud en mijn ex- heeft nagelaten een dokter te bellen en nu zit ik in een WE met een kind met een snotvalling terwijl die in de week al begonnen is - dus moet mijn ex de dokter betalen en tevens een klacht bij de politie voor 'kinderverwaarlozing'.
Waar verhaal hoor.

Zoals gezegd : wat in de week bij de ene ouder plaatsvindt blijft daar gebeuren volgens de 'normale leefregels en gezond verstand'

Bij problemen ga inderdaad liefst naar een bemiddelaar en probeer als volwassen mensen tot een oplossing te komen.

Terug naar “Echtscheiding”