Ik probeer de huidige situatie kort te schetsen;
de jeugdrechter heeft de domicilie en hoofdverblijfplaats van onze zoon veranderd naar vader een goeie 2 jaar geleden.
Hetzelfde moment heeft ze hem geplaatst in de instelling waar hij reeds sinds eind november 2017 door het ocj werd geplaatst.
1. Er is co-ouderschap
2. Het verblijf gaat als volgt:
Tijdens de schoolweken verblijf in de instelling met overnachting, van maandagmorgen tot vrijdagnamiddag 16u.
Een weekend bij mij, een weekend bij papa en zo verder.
De schoolvakanties elk de helft.
Ik heb een attest van gelijk verdeeld verblijf op basis van uitspraak vonnis.
Het financiële (kinderbijslag+zorgtoeslag gaat voor 1/3 integraal naar vader, 2/3 naar de instelling)
op fiscaal vlak gaan alle voordelen naar vader, een alimentatie is er niet.
Ondanks het co-ouderschap en het gelijk verdeeld verblijf (attest verkregen op basis van de uitspraak van het laatste vonnis), krijgt vader alles van voordelen, de kinderbijslag, de zorgtoeslag, op fiscaal vlak is het ook hij die alle voordelen eruit haalt.
Ik moet dus de kosten voor mijn zoon tijdens zijn verblijf bij mij volledig zien te betalen, kledij voor het nieuwe schooljaar (want men heeft zelfs een papa kast en een mama kast gemaakt...).
Vooral tijdens de vakanties weegt dit heel zwaar door, ik moet zaken kopen voor de jongens, een surfboardje, een nieuwe voetbal, etc, uitstapjes naar een pretpark is zelfs niet mogelijk daar de kost voor drie te hoog ligt.
Documenten of attesten die de handicap van mijn zoon bevestigen weigert men mij te bezorgen, waardoor we ook vele activiteiten niet kunnen doen, noch kinderbijslag, noch fod, noch kind en gezien dienst Zoë willen mij te woord staan omdat de domicilie niet bij mij staat.
Als alleenstaande mama, met een invaliditeit van +66,6% en dus met een uitkering die het minimum is, terwijl vader financieel er heel warmpjes erbij zit, heb ik blijkbaar geen recht op wat dan ook, wat volgens de bestaande regeling van alles de helft, niet bepaald logisch is, halen we amper het eind van de maand.
Mijn vraag is op welke manier ik een wijziging hierin kan vragen aan de rechter, nl elk de helft, op elk vlak, gezien het verblijf ook gelijk verdeeld is.
Mijn ex WIL zelfs geen alimentatie vragen, alhoewel hij van mening is dat hij daar perfect recht op heeft. Hij wil eerder zoals het nu is, alles naar hem, geen alimentatie...
Kan ik vragen om het fiscale te verdelen in 2?
Kan ik voorstellen om een kindrekening te openen waar de 1/3 en alle andere zaken op gestort worden zodat beide ouders deze rekening kunnen gebruiken voor aankoop kledij, schoenen, winterjas, enz?
Binnenkort is het weer de jaarlijkse zitting bij de jeugdrechter, waar men elke keer gewoon verlengt met een jaar.
Nu had ik bovenstaande zaken willen voorstellen zodat die tegen de zitting gekend zijn en door mijn advocaat gestaafd zijn met de nodige zaken.
Richt ik mij eerst tot de assistente van de jeugdrechtbank? Die geeft normaal alles door aan de rechter, uiteraard met haar subjectief advies.
Of moet dit rechtstreeks via mijn advocaat gebeuren, in haar besluiten, waar men dan pas op de dag zelf en met het mes op de keel gemanipuleerd wordt door tegenpartij...
Als laatste nog dit: men heeft mij wijsgemaakt dat het financiele aspect iets is dat ik bij de familierechtbank moet voorleggen, dat de jeugdrechter daarover niet beslist, klopt dit?
Alvast mijn oprechte dank