Raad nodig...

Deppe123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Raad nodig...

#1 , 19 jun 2023 14:30

‘Korte’ situatieschets… (pas op, niet zo kort...)

Getrouwd met scheiding van goederen en twee jonge kinderen in het spel (6 en 4 jaar).

Vorige jaar begin Juli heeft de vrouw gezegd dat ze het huwelijk wil beëindigen. Ze wil geen moeite doen voor het huwelijk en heeft me bedrogen. Het zij zo…
Na maanden op mijn knieën te zitten en te hopen op nog een kans voor de kinderen, bleek dit onmogelijk.

Zij wou dat ik het huis verliet omdat zij een hond heeft en nergens anders kan gaan wonen.

Om de kinderen niet in constante ruzie te laten leven, ben ik hiermee akkoord gegaan, op voorwaarde dat we een eerlijke kinderregeling konden opstellen waarbij ik de kinderen 50/50 kon zien (ik werk soms met permanenties waardoor ik soms de kinderen een week niet bij mij kan laten slapen).
Wij dus in familiale bemiddeling om zo’n regeling uit te werken. Eens dat rond was, heb ik onmiddellijk iets gevonden om te huren, dus sedert maart dit jaar ben ik het huis uit.

Last-minute kreeg ik nog een mes in de rug van haar omdat ze de kinderregeling toch in de vuilbak wou gooien, maar uiteindelijk draaien we nu al enkele maanden met succes in die regeling.
Financieel sloeg het voor haar tegen, want ze heeft geen recht om alimentatie te eisen. Als we rekening houden met beider fulltime weddes, is ons loonverschil niet zo groot.

Maar sedertdien steekt zij haar hoofd in de grond. Er wordt over niets meer gepraat om de scheiding verder te zetten.
We zijn dus nog steeds getrouwd, ik huur een huis, en zij woont in het huis waaraan ik meer betaald heb, en volledig eigenhandig heb verbouwd.
Zij werkt 4/5e en liet me wel al weten dat ze de lening mag overnemen van de bank op voorwaarde dat ze 3 fulltime loonfiches kan voorleggen en me dan kan uitkopen. Over dat uitkopen gaat nog veel moeten gepraat worden…
Ik liet het allemaal op zijn beloop, want wil rechtbanken vermijden, en ik wil echt niet dat dit op een vechtscheiding uitdraait. Daarbij wint niemand.
Ondertussen betaal ik mijn huur, en betaalt zij wel op haar eentje de hypotheek verder af.

Nu, in maart heeft ze zelf voorgesteld om onze oude ‘gemeenschappelijke’ rekening (waarop ook het kindergeld wordt gestort) te gebruiken als kinderrekening en we daarop van begin april elk 200€ per maand kunnen storten voor de kosten van de kinderen. Ik daarmee akkoord.

Maar… nu heb ik vastgesteld dat zij niet alleen nog geen cent aan die rekening betaald heeft, ze heeft er ook haar schuldsaldo mee betaald, en al enkele maanden haar elektriciteitsfactuur. Ze heeft met andere woorden de rekening volledig geplunderd voor die zaken, terwijl ik braafjes aan het storten ben geweest. Het verschil na 2.5 maanden is al meer dan 1150€.

Ik besef ook dat er nog niets officieel is. Maar wat zijn mijn opties? Ik ben echt op mijn limieten aan het lopen en wil een einde aan deze situatie. Ik wil eindelijk verder met mijn leven en dit hoofdstuk definitief afsluiten. Het is nu al een jaar aan de gang…
Gelukkig zijn de kinderen nog niet teveel slachtoffer van de situatie.

Ik denk dus gewoon de notaris aan te schrijven dat hij een echtscheiding mag opstarten, liefst met onderlinge toestemming, en haar natuurlijk in kopie te zetten van dat schrijven.
Dit in de hoop van haar eindelijk een reactie los te krijgen en dingen in gang te trekken. Ze zal dan wel moeten reageren. Indien ze dat niet doet, wordt het onmiddellijk met advocaat natuurlijk en kost het ons beiden nog veel meer geld…

Ik kan en heb al veel verdragen, maar dat ze nu de kinderrekening leegplundert, is een brug te ver. Zeker als ik zie hoe ze verder wel met haar geld gooit.
En de woning… zij is niet akkoord met het bedrag dat ik wil om me uit te kopen. Nochtans heb ik enkel berekend wat ik er heb ingestoken.
Is het best om toch onderling een bedrag af te spreken, of toch best via de notaris met een onafhankelijke schatter?

Ik ben dus een beetje op zoek naar algemene raad. Ik wil niet meer wachten op Godot tot zij eindelijk eens wil praten en actie wil ondernemen…

Kali

#2 , 19 jun 2023 15:00

Mijn enige raad: Laat de door de notaris opgestelde EOT voor ondertekenen nalezen door een advocaat ...

Mijn ervaring tegenwoordig is dat notarissen zeer veel fouten maken / zaken vergeten / niet duidelijk verwoorden en mits het nalezen kunnen er zo veel problemen opgelost worden ...

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 19 jun 2023 22:23

Ik heb dezelfde raad als Kali, best geen afspraken rond kinderen via notaris. Jullie zijn al bij een bemiddelaar, is er een reden waarom je daar niet verdergaat met afspraken maken? Je kan daar alles afspreken in verband met huis, kindrekening en tenslotte, enkel voor het huis, een notariële akte laten opstellen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

eylis

#4 , 20 jun 2023 12:29

Een kindrekening werkt alleen als er een goed en wederzijds vertrouwen is tussen beide ouders. Immers als één van beiden zomaar uitgaves begint te betalen (met die kindrekening) zonder overleg en akkoord, wordt dit een twistpunt. In dat geval worden bijzondere kosten vooraf besproken en bepaald in welke prijsklasse de aankoop wordt gemaakt. Daarna betaalt de ene ouder de andere (bij inzage van het kassaticket) het afgesproken % terug.

Deppe123
Topic Starter

#5 , 20 jun 2023 12:59

We zijn bij de bemiddelaar gestopt net voor mijn verhuis, om eerst even de rust te laten weerkeren.
Maar net de dag voor mijn verhuis zei ze dat ik de kinderregeling (waar we nochtans beiden een akkoord over hadden en hetgeen een voorwaarde was voor mijn vertrek) kon steken waar de zon niet schijnt.

De bemiddelaar mocht "om deontologische reden" geen samenvatting geven van hetgeen we al een akkoord over hadden.
Het vertrouwen in zo'n familiale bemiddeling is dus ook ver zoek. Je steekt er een pak geld in, elke partij kan op eender welk moment toch van gedacht veranderen, ondertussen verspil je enorm veel tijd, en het heeft geen enkele juridische waarde tot er in feite een document is opgesteld dat dan bij de notaris bekrachtigd wordt...
Geldverspilling in mijn ogen dus.
Het enige dat uit zo'n mens haar mond kwam, was "je moet over alles een oplossing zoeken waar je allebei zoveel mogelijk tevreden mee bent...". Ja, deuh...

We hadden al een akkoord over de kinderregeling (die we nu uiteindelijk toch zo uitvoeren), over de kinderrekening (waar zij zich niet aan houdt, maar dat kan veranderen als dat op papier staat bij de notaris/rechtbank), en over het financiële aspect (wettelijk gezien heeft ze geen recht om meer geld van mij te eisen. Als ze fulltime zou werken, verdient ze ongeveer evenveel).
Dus enkel over het huis moet nog gediscussieerd worden.
Maar in plaats van 20 sessies bij de bemiddellaar die toch niks zullen opleveren, laat ik liever het huis onmiddellijk door een onafhankelijk schatter schatten.

Ik denk dat ik dus best alles rechtstreeks door een notaris laat opstellen, en het alvorens te tekenen, even laat nakijken door een advocaat.

Wat ik wel niet weet... Als een onafhankelijke schatter met een bedrag af komt, kan er dan nog gediscussieerd worden over de prijs, of ligt dat dan vast? Kan m.a.w. zij nog steeds weigeren en zeggen dat ze minder wil betalen?

Evi (Odos)
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 20 jun 2023 14:22

Jammer dat jullie zo'n slechte ervaring hebben met je bemiddelaar. Dat er geen samenvatting mag geschreven worden is onzin. Ik doe dat wel, de overeenkomst is een werkdocument die ik na iedere sessie aanvul en waarop partijen dan opmerkingen kunnen geven.
Uiteraard is het inderdaad pas een officieel document wanneer het getekend is door iedereen. Een bemiddelingsakkoord moet ook niet door een notaris bekrachtigd worden, dat gebeurt door de familierechtbank in een schriftelijke procedure. Er is enkel een notaris nodig voor de akte in verband met de woning.

Een schatting is niet bindend. Dat is onder andere wat je kan doen bij een bemiddelaar: afspreken welke schatter je laat komen en wat je vervolgens zal doen met zijn schatting.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Deppe123
Topic Starter

#7 , 20 jun 2023 14:37

Tja, ze zei dat ze zo'n voorlopige samenvatting niet mag geven, want anders kan een van de partijen dat gebruiken tegen de ander zonder dat er al een definitief akkoord was. Lijkt me ook wa raar, want zoals je zegt, betreft het nog maar een werkdocument dat pas officieel is wanneer het betekend is door de rechtbank.

120€ per sessie. Reken maar een sessie of 8 al, en je weet hoeveel geld we al hebben weggegooid.

Ah, schatting niet bindend. Goed om te weten. Dan zie ik ze daar ook weer vertragingsmanoeuvers uit haar mouw toveren... Het einde is nog niet in zicht dus. En zeggen dat alles ook zo simpel zou kunnen gaan...

Devin

#8 , 20 jun 2023 17:01

Ik ga de advocaat van de duivel spelen...

Want ik heb 6 maanden+ in diezelfde situatie gezeten er was een EOT getekend maar nog maar net voor het bekrachtigd werd had mijn ex-vrouw een EOO procedure opgestart. Zolang een EOT niet bekrachtigd is, is het een vodje papier.

Gezien in uw situatie (bijna 1 jaar) zou jij beter een EOO procedure opstarten met een daarin opgenomen 50/50 bi-locatie en zaken die je voorafgaand hebt afgesproken.

Wat betreffende huis en andere inboedel... bij uitspraak word er een inboedelnotaris aangesteld.

Feit dat uw ex al zegt dat je de regeling omtrent de kinderen mag steken waar de zon niet schijnt zou bij mij alle alarmbellen afgaan.

Deppe123
Topic Starter

#9 , 21 jun 2023 11:37

Inderdaad. Ik heb steeds geprobeerd de rechtbank en een vechtscheiding te vermijden. Maar er worden steeds meer limieten overschreden.
Qua kinderregeling voeren we ze nu uiteindelijk wel uit zoals we bij de bemiddelaar overeen gekomen waren. Dus daar kan ze, volgens mij, niet teveel meer over discussiëren.

Ik ben enkele maanden geleden eens op consult geweest bij een advocaat. Die vertelde me dat er tegenwoordig eerst een advocaat moet worden aangesteld voor juridische bemiddeling. En als daar niks uit voort vloeit, moet er een nieuwe advocaat gezocht worden (mag blijkbaar niet dezelfde zijn) om de procedure verder op te starten voor een rechtbank.
Dus aan hoeveel maanden en hoeveel duizenden euro's zitten we dan wel niet eer er vordering is in de zaak...

Maar ik voel dat ik gewoon geen andere keuze meer heb. Een jaar is immers al veel te lang. En met het laatste wapenfeit van de kinderrekening leeg te halen, heeft ze alle grenzen overschreden.

Franciscus

#10 , 21 jun 2023 15:53

leegmaken kinderrekening .... misbruik van vertrouwen lijkt me.

Devin

#11 , 21 jun 2023 17:20

Inderdaad. Ik heb steeds geprobeerd de rechtbank en een vechtscheiding te vermijden. Maar er worden steeds meer limieten overschreden.
Qua kinderregeling voeren we ze nu uiteindelijk wel uit zoals we bij de bemiddelaar overeen gekomen waren. Dus daar kan ze, volgens mij, niet teveel meer over discussiëren.

Ik ben enkele maanden geleden eens op consult geweest bij een advocaat. Die vertelde me dat er tegenwoordig eerst een advocaat moet worden aangesteld voor juridische bemiddeling. En als daar niks uit voort vloeit, moet er een nieuwe advocaat gezocht worden (mag blijkbaar niet dezelfde zijn) om de procedure verder op te starten voor een rechtbank.
Dus aan hoeveel maanden en hoeveel duizenden euro's zitten we dan wel niet eer er vordering is in de zaak...

Maar ik voel dat ik gewoon geen andere keuze meer heb. Een jaar is immers al veel te lang. En met het laatste wapenfeit van de kinderrekening leeg te halen, heeft ze alle grenzen overschreden.
Als er een partij weigert mee te werken zal je niet veel keuze hebben.

Je hebt al een gegrond reden voor uw EOO procedure. Je leeft al maanden appart.

Ja het kost geld, maar het is de korste pijn. Met spoed gaat het welgeteld 2 à 3 maand duren... eens betekent heb je een vonnis met daarin alles.

Jouw regeling komt ook niet meer in gedrang want als ze nu de kinderen bij haar houdt heb je zonder vonnis geen poot om op te staan.

Veel succes alvast, maar hoe dan ook als er een van de partijen dwars begint te liggen wordt het helaas een ongewild lijdensweg.

Deppe123
Topic Starter

#12 , 22 jun 2023 23:51

leegmaken kinderrekening .... misbruik van vertrouwen lijkt me.
Tja, we zijn nog steeds gehuwd. Dus van diefstal kan je niet spreken. Misbruik van vertrouwen misschien wel. Maar wil ik echt die toer op gaan van klacht in te dienen...? Ik weet het niet.

Alleszins is het gisteren tot een aanvaring gekomen aan mijn voordeur. Ze gooide wat facturen van de kinderen in mijn gezicht opdat ik ze zou regelen. Ik vroeg haar hoe ik dat dan wel moest doen, aangezien zij de kindrekening leeggeroofd heeft. Ze wou geen verantwoording afleggen daarvoor, waarop ik haar een dief genoemd heb. Daarop heeft ze me een slag in het gezicht gegeven... Erg dat het zo ver komt allemaal. Van beide partijen natuurlijk.
Ik heb er melding van laten maken bij de lokale politie, maar een klacht wou ik niet indienen. Ik wil nog steeds niet die toer op gaan.
Ze verwijt me dat ik bij mijn verhuis spullen heb mee genomen en verwijst daarbij steeds naar zaken die expliciet van mij waren (door mij aangekocht, in scheiding van goederen). Ik heb er uitdrukkelijk op gelet dat ik bij mijn verhuis niets heb meegenomen waar ik ook maar een vleugje haar naam aan hing. Op zoiets zal ze me niet betrappen.
Ach ja. Het gaat van kwaad naar erger.

Ze kan het huis pas overnemen als ze drie maand fulltime werkt. Anders mag ze niet van de bank. Maar tot nu toe werkt ze nog steeds niet fulltime.
En over de overnameprijs van het huis gaan we het nooit samen eens raken. Ik herinner jullie dat dit nu al een volledig jaar aan de gang is...

Nu eist ze dat we een van de komende maanden terug naar de familiaal bemiddelaar gaan, en dat ze dan na een paar maanden het bedrag dat zij in haar hoofd heeft, zal uitbetalen voor het huis.
Dus... nog enkele maanden stilstand waarbij ze nog steeds kan dwars liggen over alles zoveel ze wil, om dan nog steeds niet overeen te komen qua overnameprijs. Daar zit dus niks voor mij in.
En ondertussen kan ik nog steeds niets officieel regelen op mijn werk (ik zou graag 4/5e gaan werken om er makkelijker te zijn voor de kinderen, in plaats van steeds te moeten puzzelen nu).
Gek in feite da ik van in het begin vecht voor een eerlijke 50/50 regeling op alle vlakken. Nooit heb ik iets geëist waar ik geen recht op heb.

Nu, start ik best gewoon een procedure EOO (met bijhorende juridische bemiddeling)? Of vraag ik best dringende en voorlopige maatregelen aan? Of wat doe ik best?
En zo'n procedure EOO, uit jullie ervaring, ben ik dan tegen de 5000€ kwijt, of eerder tegen de 50000? Het grootste struikelpunt wordt de verdeling van het huis. En aangezien we reeds een omgangsregeling voor de kinderen toepassen, en financieel er ook weinig discussie zal zijn dat we allebei evenveel moeten aan onderhoud van de kinderen, vermoed ik dat deze onderwerpen wel snel afgehandeld kunnen worden.

De ex is zelf wel advocate geweest, dus ik verwacht wel vertragingsmanoeuvers langs haar kant...

Devin

#13 , 23 jun 2023 21:54

Het gaat jou geen 5000€ kosten,... de uitspraak scheiding althans toch niet.

Even op een rijtje zetten;

- Advocaat zoeken en de situatie uitleggen met eventuele opgemaakte documenten bij eerdere
bemiddelingen (regeling omtrent de kinderen, financiële,...)
- Aangeven dat je al ongeveer een jaar van 'tafel en bed' leven (feitelijk gescheiden). Dat alleen al is een gegronde reden voor een EOO.
- Spoedprocedure vragen, wegens dringende redenen o.a. doordat je al zolang uit elkaar woont, u een vaste regeling wenst omtrent te kinderen enzoverder...

Bij een advocaat zeker een kostenraming vragen en prijslijst ook, normaliter wordt dat standaard gegeven. Ook nagaan of u al dan niet recht hebt op een gratis rechtsbijstand.

Art.229 § 1: de echtscheiding de plano: “het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voorzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd.” (art.299 § 1 BW)

De echtgenoot die de echtscheiding aanvraagt het bewijs levert van meer dan één jaar feitelijke scheiding.
(op dezelfde wijze zoals de 6 maanden feitelijke scheiding van art.229 § 2 BW aangetoond kan worden)

Geen enkele vertragingsmanoeuvre mogelijk indien u aantoont al zolang alleen woont,...

Om de conflictgehalte zo laag mogelijk te houden adviseer ik u wel om met niet al te veel verwijten naar de rechtbank te stappen.

En wat die uitkoop bedrag aangaat van de woning als jij daar niet akkoord mee gaat dan moet dat niet maar dat is iets voor bij de notaris.

Deppe123
Topic Starter

#14 , 24 jun 2023 09:12

Over die uitkoopprijs maak ik me nog niet teveel zorgen. En uiteindelijk laat ik dat dan liever aan een onafhankelijke over om dat te bepalen. Zo kan niemand achteraf zeggen dat de ander hem/haar een loer gedraaid heeft.

Maar het feit is dat ik nog geen jaar apart woon. Nog maar sedert maart dit jaar. Da's dus vier maand...

En er is, ook bij de bemiddeling, nog geen enkel document opgesteld. Elk akkoord tot hiertoe is mondeling.
Dat is net mijn groot probleem. Elk moment kan ze weer dwars liggen over eender wat, en ik heb geen poot om op te staan. En zo wil zij dat nu nog maanden trekken, om uiteindelijk weer ruzie te maken over het huis en uitkoopbedrag, waarna zij wederom zal dwars liggen over andere zaken puur om me onder druk te zetten om dat bedrag te laten zakken...

Franciscus

#15 , 24 jun 2023 09:40

Iemand een 'dief' noemen is een klachtmisdrijf nl laster en / of eerroof dus partij die het ondergaat moet zelf aangifte indienen en kan die eventueel ook intrekken. SW. 443 e.v.
Iemand een slag geven is geen klachtmisdrijf als u dat vermeld bij politie is dat opzettelijke slagen en verwondingen art 398 SW. e.v. en dient dit met een PV door politie doorgestuurd te worden aan Procureur des Konings die verder beslist ( volgens de in voege zijnde omzendbrieven en onderrichtingen). dit ongeacht of persoon dat wilt of niet. Het misdrijf is gepleegd en enkel PdK of rechter kan verder beslissen
Om het onderscheid duidelijk te maken .
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

PS Een gesprek waar u zelf aan deelneemt mag u opnemen en in rechte gebruiken. Rechter beslist over de bruikbaarheid ter zitting.

Terug naar “Echtscheiding”