Ex wil met kind verhuizen .kan dat zomaar ?

boerton
Topic Starter

Ex wil met kind verhuizen .kan dat zomaar ?

#1 , 23 jul 2010 17:12

Mijn ex heeft weer een nieuwe vriend die 85 km verder woont . Ik ben sinds korte tijd verhuist naar de woonplaats van haar vorige vriend waar mijn dochtertje naar school gaat .
Ik vrees dat ze nu weer met mijn dochtertje vanb 6 jr wil verhuizen , waardoor ik vanwege mijn shiftwerk mijn dochtertje niet veel meer zal zien. Ik kan ook niet blijven verhuizen wanneer mevrouw weer een andere vriend heeft
Onze EOT , die we nooit hebben toegepast hebben omdat we vrij goed overeen komen , is niet meer toepasbaar omdat de omstandigheden helemaal niet meer van toepassing zijn . Jammer genoeg komen we nu niet meer overeen .het is een stille oorlog geworden , omdat zij nu plots de voorwaarden van de EOT laat gelden , dit na 5 jr gescheiden te zijn :-(

mijn vraag : Kan één van de ouders zomaar eventjes 85 km verder gaan wonen ? Kan ik de EOT laten aanpassen ? Ze wil niet weten van een bemiddelaar

dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 24 jul 2010 12:20

U kan zich eventueel wenden tot de jeugdrechtbank en daar de situatie uitleggen zoals u dat hier doet.

Een kind heeft inderdaad structuur en regelmaat nodig, een sterk argument voor u. De rechtbank zal oordelen in het belang van het kind en de ouders. Een kind mag inderdaad niet het slachtoffer worden van een doorgedreven wispelturigheid.

Een EOT is wel sterk, maar niet absoluut: art 1288 Gerecht. wetboek Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van hun kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in 2° (gezag, beheer, persoonlijk contact) en 3° (bijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.

Niets belet dus dat u die EOT aanvecht.

Wie heeft het ouderlijk gezag?
Plus est en vous

j.demoor

#3 , 25 jul 2010 10:44

“Art.1298.De rechtbank kan...dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Gerechtelijk Wetboek).

Die homologatie maakt de uitvoering van die overeenkomsten afdwingbaar door elke partij.

Wie eenzijdig wil afwijken van die gehomologeerde overeenkomst maakt toepassing van “Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°(=gezag) en het 3°(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Gerechtelijk Wetboek).

Die bevoegde rechter is in uw geval de jeugdrechter van de plaats waar de plaats waar de kinderen wonen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

boerton
Topic Starter

#4 , 25 jul 2010 16:16

“Art.1298.De rechtbank kan...dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Gerechtelijk Wetboek).

Die homologatie maakt de uitvoering van die overeenkomsten afdwingbaar door elke partij.

Wie eenzijdig wil afwijken van die gehomologeerde overeenkomst maakt toepassing van “Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°(=gezag) en het 3°(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Gerechtelijk Wetboek).

Die bevoegde rechter is in uw geval de jeugdrechter van de plaats waar de plaats waar de kinderen wonen.
Ik dank beiden voor het antwoord , inmiddels heb ik via een advokaat een aanvraag ingediend bij de jeugdrechtbank om het ELO te veranderen . Jammer genoeg draait de rechtbank op een laag pitje en kan ik mijn dochtertje 10 dagen zien op 2 maand, terwijl ze hier vijfhonderd meter verder iedere dag in de kinderopvang verblijft :-s

Ik heb horen zeggen dat er een wettelijke regel is die de afstand van verhuizen beperkt , klopt dat ?

wilmar

#5 , 20 sep 2010 20:37

Het is ondertussen zover dat mijn ex toegeeft om een duurzame relatie op te willen bouwen in Oudenaarde , ca 85 km van Antwerpen.
Normaal moest de zaak op 20 september voorkomen , maar het is uitgesteld omdat haar advokaat geen tijd had wegens een assisenzaak . Hoe dikwijls kan zoiets uitgesteld worden ?
Mijn advokaat is bijna nooit te bereiken , leuk is anders

Bijtje

#6 , 20 sep 2010 22:03

Volgens mij is er geen wettelijke regel voor afstand van verhuizen. Iedereen is op dat vlak vrij van doen en laten, alleen moeten ouders, die beiden gezag over het kind uitoefenen, er wel op toezien dat de overgang van papa naar mama en omgekeerd zo weinig mogelijk problemen met zich meebrengt en dat houdt natuurlijk ook wel in dat men ervoor zorgt dat men niet te ver van elkaar vandaan woont in het belang van het kind. Maar 85 km lijkt mij inderdaad wel onhaalbaar voor een goede verblijfsregeling. Indien enkel de moeder gezag uitoefent, kunt u weinig tot niets doen.

Onze advocate werkte aanvankelijk ook niet mee en ik heb toen een brief geschreven dat ik een beter communicatie en medewerking van haar verwachtte en ben toen een gesprek met haar aangegaan (dus letterlijk op mijn strepen gaan staan, natuurlijk wel met respect) maar het heeft wel heel goed geholpen moet ik zeggen.

wilmar

#7 , 20 sep 2010 22:18

Volgens mij is er geen wettelijke regel voor afstand van verhuizen. Iedereen is op dat vlak vrij van doen en laten, alleen moeten ouders, die beiden gezag over het kind uitoefenen, er wel op toezien dat de overgang van papa naar mama en omgekeerd zo weinig mogelijk problemen met zich meebrengt en dat houdt natuurlijk ook wel in dat men ervoor zorgt dat men niet te ver van elkaar vandaan woont in het belang van het kind. Maar 85 km lijkt mij inderdaad wel onhaalbaar voor een goede verblijfsregeling. Indien enkel de moeder gezag uitoefent, kunt u weinig tot niets doen.

Onze advocate werkte aanvankelijk ook niet mee en ik heb toen een brief geschreven dat ik een beter communicatie en medewerking van haar verwachtte en ben toen een gesprek met haar aangegaan (dus letterlijk op mijn strepen gaan staan, natuurlijk wel met respect) maar het heeft wel heel goed geholpen moet ik zeggen.
Voorlopig kan ik weinig doen dan afwachten op een uitspraak van de jeugdrechtbank . Ik denk echter wel enkele argumenten te kunnen aanvoeren om de regeling te laten aanpassen
1 ik heb bewijs van de school dat ik mijn dochter 3 maalop de week van school kwam halen
2 ik heb op papier staan dat mijn dochtertje tot haar 12 jr hier naar school blijft gaan , ondertekent door de moeder en ik
3 de omstandigheden zijn inmiddels verandert , de gezondheid van mijn ouders laat niet meer toe om mijn dochter soms op te vangen
4 ik ben speciaal naar hier verhuist en heb pas een woning aangekocht om dichter bij mijn dochter haar schooltje te kunnen zijn

Ik hoop dat dat voldoende zal zijn om een jeugdrechter ertoe te bewegen om een soort co-ouderschap toe te laten

wilmar

#8 , 23 nov 2010 21:13

Ondertussen is de hoogdringendheid afgewezen , probeer het maar eens te begrijpen ???? Dus wachten tot 20 december , dan volgt er een vervolg op het circus .
Zijn er mensen die een andere soort van co-ouderschap hebben kunnen krijgen ?

afriend

#9 , 25 nov 2010 13:57

Wij hebben hier hetzelfde meegemaakt. Ook ik haalde mijn zoon drie keer per week van school en diende dus een beetje als na schoolse opvang. Hij kwam wel elk weekend bij ons. Plots verhuisde mijn ex 70km verder en verhuisde ons kind zomaar zonder overleg naar een andere school. Ze vond dat ik mij maar moest aanpassen en stapte naar de jeugdrechter om een nieuwe regeling, namelijk dat mijn zoon maar één weekend op twee nog naar mij mocht komen. Ze vroeg zelf een sociaal onderzoek om haar gelijk te bewijzen maar de gevolgen voor haar waren hiervoor pijnlijk. haar leugens bij haar vriend kwamen uit en ze moest toegeven dat ze zomaar met ons kind was vertrokken. Na anderhalf jaar rechtbank en sociaal onderzoek kwam mijn ex tot het besluit dat ze dit niet kon winnen. Ze was te ver verhuisd, had geen stabiele relatie met haar vriend en onze zoon ging zich heel vervelend gedragen wanneer hij bij haar was. Hij kon niet meer overweg met haar nieuwe vriend.
Gevolg, één maand voor de uiteindelijke uitspraak verhuisde ze opnieuw en kwam terug op 10km van mij wonen. Ze besloot dat het goed was voor onze zoon dat hij één week op twee bij ons verbleef en zelfs naar dezelfde school ging als de andere kinderen van mijn gezin. Ze kon geen kant meer uit, daar het sociale onderzoek volledig in haar nadeel was. Uit welzijn van onze zoon heb ik deze regeling zeker aanvaard.
Het heeft bijna drie jaar alles in totaal in beslag genomen maar eindelijk is het goed en is er terug rust. Niet zomaar toegeven dus en zeker niet opgeven
Onze zoon was zes toen ze vertrok

DolceVita

#10 , 25 nov 2010 14:54

Dit is wat er bij mijn vriend gebeurd is..
Korte samenvatting:

- beide ouders hebben ouderlijk gezag
- sinds uiteengaan van de partijen er bilocatie was (1 maand bij bemiddelaar en daarna stilzwijgend door beide partijen verlengd)
- moeder gaat tegen alle afspraken in naar rechtbank en als bij toeval krijgt vader geen brief voor de hoorzitting (brief zit in dossier op rechtbank)
- moeder beweert in rechtbank dat ze sinds het uiteengaan van de partijen alleen voor kind zorgt. gevolg, na 8 maanden bilocatie ziet vader kind om de 14 dagen een weekend
- advocaat moeder wist niks van de echte feiten en samen met onze advocaat probeert hij een nieuwe regeling uit te werken
- moeder wil geen nieuwe regeling
- moeder verhuist met kind en schrijft in andere school zonder vader in te lichten en toestemming te vragen
- verzoekschrift ingediend door vader wegens gewijzigde omstandigheden en vraagt nu dat hij kind terug naar zijn vertrouwde omgeving komt, dat hij naar zijn oude school kan gaan en dat kind bij zijn familie is (moeder heeft hier geen enkele familie)
Je ex kan dus niet zomaar verhuizen met jullie kind en het in een andere school inschrijven.
Ivm met de rechtbank, als 1 van de 2 partijen bilocatie vraagt is de rechter verplicht dit te onderzoeken en hier "voorrang" aan te geven. Kan dit niet door omstandigheden dan kan het kind toegezen worden aan 1 persoon zodat het kind in zijn vertrouwde omgeving kan blijven.
In de praktijk is dit natuurlijk niet altijd zo maar ik denk dat je wel kans maakt.
Jij bent duidelijk van goede wil want je bent al eens verhuist om dichter bij je dochter te wonen maar je kan dit natuurlijk niet elke keer doen als je ex zin heeft om te verhuizen.
Ze denkt duidelijk niet in het belang van jullie kind en dat is wat je advocaat moet benadrukken.
Dingen die je ondertss kan doen:
- bellen naar het gemeentehuis van Oudenaarde of een aangetekende brief schrijven waar je in zet dat je geen toestemming geeft om je dochter in te schrijven in het bevolkingsregister
- hetzelfde met de school
Veel succes

Bijtje

#11 , 26 nov 2010 06:15

Je kan deze zaken idd per brief schrijven, maar ik meen zeker te weten dat noch de mensen op de gemeente, noch een school mag weigeren om het kind te laten inschrijven door 1 ouder. Heb dit namelijk zelf meegemaakt.

DolceVita

#12 , 26 nov 2010 08:22

Ze mogen het kind niet weigeren maar zo zijn ze tenminste op de hoogte dat je niet akkoord bent en dit is altijd handig om mee te nemen naar de rechtbank..

Bijtje

#13 , 26 nov 2010 10:17

Akkoord, want als je niets doet kan je achteraf ook niets ertegen ondernemen.

DolceVita

#14 , 26 nov 2010 13:44

Inderdaad, wij hebben ook een aangetekende brief gestuurd naar de school waar mijn vriend zijn kindje is ingeschreven om te zeggen dat we niet akkoord gaan met de schoolkeuze van zijn ex. Zo is er geen ruimte voor discussie mogelijk maar staat het zwart op wit. Wat ik ondertss al geleerd heb is dat je je langs alle mogelijke kanten moet indekken. Een goede raad dus voor Wilmar!

Bijtje

#15 , 29 nov 2010 03:54

Let wel : dit moet je zo snel mogelijk doen nadat je weet waar de kids/het kind naar school gaan/gaat. Als je daar een paar maanden mee wacht is het ook vijgen na pasen

Terug naar “Echtscheiding”