kinderen beschermen tegen de partner van hun vader?

sprot
Topic Starter

kinderen beschermen tegen de partner van hun vader?

#1 , 03 aug 2011 14:26

Beste,

4 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan, voor de kinderen (nu 14 en 8) werd (op vraag van de papa) een klassieke omgangsregeling uitgewerkt.

Zijn nieuwe partner heeft altijd laten verstaan dat ze de kinderen vooral als een last bezag, maakte scène als mijn ex en ik met elkaar belden over de kinderen,...

Soit, dat bleef redelijk 'onderhuids', maar nu zijn de jongens een week vakantie naar hun papa geweest en belt hij me deze ochtend op (ze komen vanavond terug naar mij) dat zij gisterenavond met een stuk in haar kraag de kinderen is gaan wakker maken om ze uit te maken voor het vuil van de straat. Ex is daartussen gekomen en zij heeft hem toen voor de keuze gesteld: de kinderen of zij.
Dat verhaal wordt bevestigd door mijn oudste zoon, die er ook bij vertelde dat mevrouw de hele week al stiepelzat rondliep.

Mijn vraag nu: ik wil mijn kinderen absoluut niét bij hun vader weg houden, maar ik wil ook niet dat die vrouw hen nog ziet. Dat mijn ex met haar samenwoont is dus wel een probleem.
Kan ik (in het uiterste geval, want ik stuur zeker niet aan op rechtsgang, wil enkel weten hoe ik mijn kinderen kan beschermen) op basis van wat er nu gebeurd is bekomen dat mijn ex de kinderen enkel nog mag zien als zijn partner er niet bij is?
Nogmaals: ik wil zeker het contact tussen vader en kinderen niet belemmeren maar ik wil ook niet dat de kinderen zo'n dingen moeten meemaken met de partner.
Hoe kan ik de kinderen hiertegen beschermen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LoneWolfke

#2 , 03 aug 2011 17:41

Als je een rechtszaak wil vermijden, zou ik trachten met de vader te praten en jouw zorgen voor te leggen.
Reageert hij hier fel op of wil hij helemaal niet, ziet hij het probleem niet in, denk ik niet dat je een rechtszaak kan voorkomen.
Dan moet je de bewijzen verzamelen en voorleggen, vragen voor onderzoek, comité bijzondere jeugdzorg?
Je oudste zoon mag volgens mij al wel zelf beslissen of hij wel of niet naar vader gaat. (denk ik toch?).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2011 18:55

Neen hoor, hij kan wel gehoord worden door de rechter.
Ze komen vanavond terug naar mij ...... wil dat zeggen dat de vader ze terug bij u dumpt terwijl het nog zijn periode is?
In dat geval met de kinderen naar de politie in eerste instantie weiger je ze terug te nemen gezien zijn periode, neem dit gesprek en al de volgende op perfect wettelijk.
Klinkt dit hard? wel het is hard maar zo verzamel je bewijzen, en die zal je hard nodig hebben. En dat heeft niets te maken met trachten overeen te komen met je ex wel met daarna een zo goed mogelijke regeling voor de kinderen te kunnen voorstellen ..... het geeft je wel wat in handen.

Reclame

sprot
Topic Starter

#4 , 03 aug 2011 20:00

@LoneWolfke: de papa was deze ochtend verschrikkelijk kwaad op zijn partner, ging haar verlaten etc. Maar ik geloofde toen al dat zij hem wel terug rond zijn vinger zou kunnen winden en deze avond merkte ik al dat hij al aan het 'keren' was tov haar. Dus de kans dat hij haar verlaat is klein.
Ik wil me ook niet bemoeien met zijn privéleven, dat hij voor mijn part een hele harem bijhoudt, maar mijn kinderen willen hun papa wel nog zien maar die vrouw heeft voor hen afgedaan, ik wil zelf ook niet dat zij ze nog ziet.
Dus ik hoop van niet maar ik hou rekening met een mogelijke rechtsgang want ik wil absoluut niet dat zij de kinderen nog ziet, ook al is dat maar 1 weekend per 14 dagen.
Als het niet anders kan ben ik wel bereid - als uiterste 'oplossing' - naar de rechtbank te gaan, het welzijn van de kinderen komt hier in het gedrang.

@Franciscus: "Ze komen vanavond terug naar mij ...... wil dat zeggen dat de vader ze terug bij u dumpt terwijl het nog zijn periode is?"

De week liep van woensdag tot woensdag - dat was een afspraak tussen ons waar geen probleem rond was - daar had ik misschien duidelijker in moeten zijn.

De oudste zoon geeft al aan dat hij desnoods overal wil gaan getuigen, als dat er maar voor kan zorgen dat hij haar niet meer moet zien.

LoneWolfke

#5 , 04 aug 2011 00:33

Sprot,

Ik stel voor dat je misschien gewoon bij comité bijzondere jeugdzorg eens kan langsgaan of langs een bemiddelaar die samen met jou en je ex praat omtrent jouw zorgen?
Dat is een stap voor de rechtszaken natuurlijk.
Kijken wat daaruit voortkomt en in hoeverre je ex akkoord is met wat jij voorsteld, in hoeverre hij je zorgen begrijpt en deelt.
Dat is een tussenstap natuurlijk.

Ik denk dat ik daar nog ergens wat sites van rondzwerven heb, ik beloof niets, maar als ik ze weer vind, plaats ik ze even hier (als dat mag) en anders stuur ik ze je even via pb.
Comité bijzondere jeugdzorg is altijd te vinden op het net.
Eveneens kan je eens zoeken naar de JOLIJN. Daar kan je ook telefonisch terecht.
En de kinderrechtswinkel is ook een goede informatie bron alsook het JAC.

Doe even wat opzoekwerk en kijk of er wat bij tussen zit dat voor jou zou kunnen werken als tussenstap en informeer gelijk ook een keer wat er aan vasthangt moest het toch tot een procedure komen natuurlijk.
Ben je toch al voorbereid.
Het welzijn van je kinderen boven alles natuurlijk.

Veel succes alleszins!

Terug naar “Echtscheiding”