gebruikersvergoeding wagen

filip1968
Topic Starter

gebruikersvergoeding wagen

#1 , 16 aug 2012 12:05

Ik ben ik oktober 3 jaar gescheiden. De verdeling van goederen is nog steeds niet geregeld. Bij voorlopige vonnis ,heeft mijn ex gebruik van wagen gekregen. Zij had die toen ,door schriftvervalsing, op haar naam laten zetten en laten uitschijnen dat het haar wagen was.Ik heb dit ongedaan laten maken en klacht neergelegd.Dus auto terug op mijn naam(getrouwd scheiding van goederen),dus mijn wagen.Zij rijdt nu dus al die tijd met mijn wagen rond.Kan ik gebruikersvergoeding hiervoor vragen?Of huur of ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 aug 2012 12:08

Genotsderving lijkt mij de juiste term. U kan een schadevergoeding eisen, omdat u hierdoor extra kosten (financiële schade) hebt moeten doen.

Yvon

#3 , 16 aug 2012 13:12

U kan dat zeker.
Stel een beheersrekening op van alle kosten die te maken hebben met deze wagen en dien die in bij de vereffening/verdeling.

Reclame

filip1968
Topic Starter

#4 , 17 aug 2012 13:07

Dus als ik het goed begrijp,kan ik een vergoeding vragen voor de slijtage van mijn wagen, de mindere waarde dan 3 jaar geleden en een schadevergoeding omdat ik een andere wagen heb moeten kopen en bij de teruggave van mijn eerste wagen, ik twee wagens zal hebben die ik niet nodig heb?Kan ik geen huur vragen aangezien ze toch met mijn wagen rondrijdt?

Turaki

#5 , 17 aug 2012 13:13

Aankoop van de 2e wagen volledig kan niet, maar wel een deel (zodra uw 1e wagen terug is kan u er 1 verkopen, en houdt de noodzaak van die 2e wagen op). Huur kan niet, want er is geen huurcontract.
Waardevermindering kan ook niet, want u zou hem hebben kunnen gebruiken (mocht hij in uw bezit geweest zijn), en dan zou er ook waardevermindering (en ook slijtage) geweest zijn. Deze zijn niet het gevolg van de daden van uw ex, dus kan u haar daar niet voor verantwoordelijk stellen.

filip1968
Topic Starter

#6 , 17 aug 2012 14:41

3 jaar geleden had ik die wagen voor 11.800€ kunnen verkopen. Nu krijg ik er maar 6000€ voor. Dus door haar verlies ik 5.800€.

Turaki

#7 , 17 aug 2012 15:01

Klopt, maar dan had u 3 jaar geleden ook een nieuwe wagen moeten kopen, en kan u de aankoop (of toch een deel ervan) haar niet aanrekenen. Het is het een of het ander, maar niet alletwee.

filip1968
Topic Starter

#8 , 18 aug 2012 08:30

Als bij een scheiding, iemand het exclusieve gebruik van een woning krijgt tot definitieve verdeling, heeft de andere persoon recht op een woonstvergoeding omdat hij/zij die voordelen dan niet heeft. Dus als iemand het exclusieve gebruik van een wagen krijgt(die zelfs helemaal niet van haar is), moet de andere toch een vergoeding kunnen krijgen voor de geleden financiele schade?

Turaki

#9 , 18 aug 2012 09:04

Niet dezelfde situatie (in de woning blijven doe je met toestemming, wagen was achtergehouden), maar je hebt wel recht op een vergoeding voor de schade. Maar deze schade kan je op manieren berekenen.
1) Je ging de wagen verkopen, en hij is nu minder waard. Dan heb je inderdaad recht op de minwaarde hierdoor, maar niet op een deel van de waarde van een nieuwe wagen (die ging je toch kopen).
2) Je ging hem nog gebruiken, maar hebt in de plaats een andere (gelijkwaardige) wagen moeten kopen. Dan heb je geen recht op de minwaarde (die ging er ook zijn door je eigen gebruik), maar wel op een deel van de waarde van de nieuwe wagen (dit komt in de praktijk wel neer op de minwaarde van uw oorspronkelijke waarde).

lucgescheiden

#10 , 18 aug 2012 16:57

Veel blabla MAAR: in praktijk; zal dit niet de enige eis vormen die u wilt stellen.
Met andere woorden; uw schadevergoeding voor de wagen: zal door de rechtbank beschouwd worden
binnen het totale kader van de vereffening en verdeling.
Uw ex zal op aanraden van haar advocaat eveneens een lijst eisen opstellen, waarna beide lijsten tegen elkaar worden gelegd ter beoordeling.

En wanneer u nu reeds spreekt van schriftvervalsing, het welke u moest rechtzetten (?), zullen er
ter zitting nog vele andere zaken worden gesteld die niet correct zijn.

Stel dat u zelf rechter zou zijn, en u wordt reeds drie à vier jaren met dezelfde zaak geconfronteerd,
door advocaten die nu éénmaal hun ereloon zullen stellen op basis van:
de lengte van beider eisenlijst,
dan denk ik niet dat; u zou geneigd zijn om; ook maar één onderzoeksdaad te laten verrichten naar correctheid van deze lijsten.
U zal eerder streven naar een gelijke verdeling... de bluts met de buil zoals dat heet...

De rechter die oordeelde dat uw ex de wagen kon blijven gebruiken; oordeelde allicht ook zo.
Hij/zij zal geoordeeld hebben dat dit de meest gelijke verdeling betrof als tussentijdse regeling.
De volgende rechter gaat aldus evenmin geneigd zijn om zijn collega daarin tegen te spreken.

U hebt gelijk om u dan misdeeld te voelen, maar daar gaat zich heus niemand druk om maken.
( In tegendeel uw advocaat zal u nog willen overtuigen dat u er toch wel goed bent uitgekomen....dank zij hem(!) )

Uw zaak vormt immers slechts één van de dertigduizend echtscheidingen per jaar sinds de nieuwe echtscheidingswetten
voor 'vrouwvriendelijkheid' hebben gezorgd, en die de rechter volledig naar wet zal hebben afgehandeld.

Beide partijen waren allicht beter af geweest om onderling een regeling uit te werken, al was het
om de vijandlijkheden een halt toe te roepen.

Maar de gedachte dat; gelijklopend met deze nieuwe wetten, de geslachtsziekten ook hun opmars kenden,
kunnen u wellicht aanzetten om u neer te leggen bij elk soortgelijk vonnis.
Handige documenten voor Personenrecht

webmaster
Beheerder

#11 , 18 sep 2012 23:58

Graag ontopic blijven

lucgescheiden

#12 , 21 sep 2012 18:58

Filip komt vragen of hij recht heeft op een gebruikersvergoeding.
Uiteraard heeft hij recht op een gebruikersvergoeding, en allicht op nog duizende andere zaken.
Ik maak hem echter deelzaam in mijn ervaring, dit in een poging hem te laten inzien dat:
het in een vereffening en verdeling veel, belangrijker is om elkaar te vinden in een menswaardige overeenkomst.
Zoniet dat de rechterbank voor een vonnis zal zorgen waarbij zij haar mening zal uitschrijven, over wat zij vindt dat menswaardig is.
Terwijl dit u heel wat meer zal kosten dan een gebruikersvergoeding, alleen al aan advocaatskosten...

Best ontopic dacht ik zo. De rest is een combinatie van wetenschappelijke onderzoeken, die in het nieuws zijn geweest.
En die mogelijk kunnen helpen om het psychologisch wat aanvaarbaar te maken.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”