erfenis gekregen voor echtscheiding, wat nu?

patti
Topic Starter

erfenis gekregen voor echtscheiding, wat nu?

#1 , 13 apr 2007 17:55

Ik ben getrouwd met volledige scheiding van goederen en inkomsten.
Ik heb tijdens mn huwelijk een aantal woningen bekomen na een erfenis. Deze woningen zijn na een poosje verkocht geweest. Dat geld werd oa gebruikt voor aankoop nieuwe woningen, maar ook voor oa mee op reis te gaan.
Nu ik voor een echtscheiding sta, stel ik me de vraag of ik nog steeds recht heb op dat bedrag, of deze in rekening kan brengen ivm de verdeling der goederen, dat ik via erfenis heb gekregen, zelfs na verkoop van de effectieve panden?
tkan een pak schelen in de berekening....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 13 apr 2007 18:48

Hallo,

In tegenstelling tot het wettelijk stelsel dat drie vermogens telt, kent het stelsel van scheiding van goederen slechts twee vermogens:

-het vermogen van de ene echtgenoot;
-het vermogen van de andere echtgenoot.

Een gemeenschappelijk vermogen bestaat niet in dit stelsel. Dit wil niet zeggen dat echtgenoten die met scheiding van goederen gehuwd zijn, niets samen kunnen bezitten. De goederen die ze samen hebben, zijn echter niet gemeenschappelijk, ze zijn wel onverdeeld.
Tussen onverdeelde goederen en gemeenschappelijke goederen bestaat een essentieel juridisch verschil. Uw notaris kan u hierover inlichten.

In een stelsel van scheiding van goederen blijven de echtgenoten financieel volledig onafhankelijk van elkaar. Het inkomen van de ene echtgenoot blijft van hem of haar,het inkomen van de andere echtgenoot blijft van hem of haar. De vermogens vermengen zich niet met elkaar, ze blijven gescheiden.

BEWIJSREGELS EN EIGENDOMSVERMOEDENS
Ook wat de bewijsregels betreft, functioneert het stelsel van scheiding van goederen volledig anders dan het wettelijk stelsel. In dit stelsel zullen de gelden op de bankrekening van de ene echtgenoot volledig en alleen toebehoren aan die ene, die van de andere echtgenoot volledig eigendom zijn van die andere echtgenoot.
De wagen die ingeschreven staat op naam van de ene echtgenoot, behoort hem of haar alleen toe. Hetzelfde geldt voor de meubelen en andere zaken die men tijdens het huwelijk aankoopt of erft. Indien de aangekochte goederen betaald werden door ??n van de echtgenoten zullen deze goederen die echtgenoot toebehoren.

Aankopen waarvan geen facturen bestaan, of waarvan men op geen andere manier kan bewijzen dat ze persoonlijke eigendom zijn, worden vermoed voor de helft toe te behoren aan elk van beide echtgenoten.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

robert

#3 , 13 apr 2007 19:06

Het "familie fortuin" is van u. U hebt de papieren van de erfenis als bewijs.
Het behoort tot uw eigen vermogen. En dus ook de inkomsten ervan.

Reclame

patti
Topic Starter

#4 , 14 apr 2007 18:30

hartelijk bedankt voor de uitleg!!

j.demoor

#5 , 15 apr 2007 12:03

Ik ga ervan uit dat de ?nieuwe woningen? behoren tot uw eigen vermogen,wegens de ?volledige scheiding van goederen en inkomsten?.

?Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten...tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen,met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.Art.1400.Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging en behoudens vergoeding indien daartoe aanleiding bestaat :5...alsook de GOEDEREN verkregen uit belegging of wederbelegging...?(Burgerlijk Wetboek).

?voor oa mee op reis te gaan? betreft geen ?goederen? maar wel ?diensten?,zodat er geen ?wederbelegging? is in de zin van voornoemde art.1399,1400 Burgerlijk Wetboek,die bovendien slechts regelingen zijn uit het Wettelijk stelsel.U kan dus het geld ?voor oa mee op reis te gaan? niet in rekening brengen ivm de verdeling der goederen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Echtscheiding”