Defiscalisering onderhoudsuitkeringen

lucve
Topic Starter

Defiscalisering onderhoudsuitkeringen

#1 , 05 jan 2013 13:02

Ik ben een gescheiden vader met 3 studerende kinderen en ik betaal maandelijks bijna de helft van mijn loon aan alimentatie. Dit is enkel haalbaar omdat ik de alimentatie kan aftrekken in mijn belastingen.
Nu lees ik dat de regering de onderhoudsuitkeringen wil defiscaliseren. Als ik mijn alimentatie niet meer kan aftrekken, zie ik het echt niet meer zitten. Dan kan ik best onmiddellijk bij het OCMW steun gaan vragen. Deze maatregel zal sociale en financiële drama's veroorzaken.

Is er al iemand op de hoogte van deze maatregel? Hoe moet ik dit overleven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 05 jan 2013 14:45

Zo'n vaart zal het allicht niet lopen, tenzij onze ministers de werkzekerheid binnen het departement justitie wensen te versterken.
Immers alle vonnissen met betrekking op de onderhoudsuitkeringen zouden hierdoor moeten herzien worden, als gewijzigde omstandigheid.
Een beetje extra heisa rond de miserie-taksen en het land staat weerom op stelten.
Handige documenten voor Personenrecht

lucve
Topic Starter

#3 , 05 jan 2013 18:53

Bedankt. Laten we hopen dat de politiekers hun gezond verstand gebruiken, want dit zou heel veel miserie met zich meebrengen

Reclame

lucve
Topic Starter

#4 , 09 jan 2013 18:08

Ondertussen heb ik mijn licht opgestoken bij het Ministerie van Financiën en hier hun antwoord:

Het voorstel van defiscalisering van de onderhoudsuitkeringen is in het kader van vereenvoudiging van de fiscaliteit. De administratie heeft hierover tientallen voorstellen gedaan, de defiscalisering van de onderhoudsuitkeringen is er daar maar één van. Dit voorstel werd door de administratie ook gedaan nadat er vastgesteld werd dat er in bepaalde gevallen misbruik gemaakt werd van de aftrek van de onderhoudsuitkeringen. Alle voorstellen voor een eenvoudiger fiscaliteit zijn naar de Hoge Raad van Financiën gestuurd voor advies. Nadien zullen deze adviezen van naderbij bekeken worden.

Laten we hopen dat de Hoge Raad van Financiën hun gezond verstand gebruiken.

lucgescheiden

#5 , 09 jan 2013 19:06

De Hoge Raad van Finaciën zou er mijn inziens beter aandoen van standaard een gelijke berechtiging toe te passen inzake verblijfsregeling voor de kinderen.
Aldus zouden zij niet langer hoeven wakker te liggen van mogelijke misbruiken met aftrek van onderhoudsgelden, en kunnen rechtbanken zich richten op het naleven
van een verantwoord co-ouderschap, waarvan onderhoudsgelden deel uitmaken. Maar ja; ik ben geen administratief ambtenaar die zijn taken wilt vereenvoudigen!
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”