Teruggave belastingen na scheiding

albertina
Topic Starter

Teruggave belastingen na scheiding

#1 , 29 jan 2013 21:09

Eind oktober 2012 EOO uitgesproken door de rechtbank. Was gehuwd volgens het wettelijk stelsel. Heb een brief gekregen van de belastingen waarin wordt meegedeeld dat er een teruggave van belastingen is van 8600 euro aan de gemeenschap. In deze brief werd een verdeelsleutel voorgesteld door de belastingsdienst waarin ik 1.100 euro zou tzeugkrijgen. Het betreft het aanslagjaar 2012 inkomsten 2011. Moet ik akkoord gaan met deze verdeelsleutel ? Dacht dat ik recht had op de helft van 8600 euro.OF zie ik dit verkeerd ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jan 2013 22:49

Belastingdienst kan berekenen welk ieders aandeel is in de afrekening. Maar je moet niet akkoord gaan. Je mag de helft eisen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pdr

#3 , 30 jan 2013 00:21

beste,

heb ik hetzelfde geval gezeten ; de belastingen hebben destijds ook een verdeelsleutel toegepast, waar ik niet mee akkoord kon gaan.
Heb hun gecontacteerd per mail en uitgelegd en gestaafd en heb mijn gelijk gekregen en de helft teruggekregen.
EX-man heeft hier niets kunnen op inbrengen.
Dus moet het jou ook lukken.

STERKTE !

Reclame

lucgescheiden

#4 , 30 jan 2013 02:43

Hier ging het nog ietsje verder .... 1 van de 2 verzocht de belastingen om de teruggave op haar naam te krijgen uitbetaald, wat aldus ook geschiedde....

De volgende teruggave staat heden reeds van 2009 bij de notaris...

Dergelijke praktijken maken uiteraard dat je de andere partij zijn/haar verdediging kunt ontnemen door hem/haar financieel uit te hollen,
en zolang de andere zijn/haar deel niet krijgt toegewezen; heeft de verzoeker het genot van gebruik.

Ik dacht dat dit het verschil vormde tussen een EOO en een vecht-scheiding, maar een mens kan zich vergissen uiteraard.
Handige documenten voor Personenrecht

albertina
Topic Starter

#5 , 31 jan 2013 12:53

Net terug van een bezoekje aan de belastingen. Blijkbaar is er een nieuwe wet die zegt dat er vanaf aanslagjaar 2012 een verdeelsleutel wordt toegepast. Behoudens uitdrukkelijk akkoord van mijn ex-man zal effectief ook deze verdeelsleutel toegepast worden bij teruggave. Heb wel bezwaar aangetekend waarin ik vraag om de helft van de som te krijgen. Als mijn ex hiermee niet akkoord zou gaan ja, wat dan, hierop heb ik geen afdoend antwoord gekregen van de belastingsbeambte, die trouwens ook niet echt op de hoogte bleek en bijzonder onvriendelijk was.Echtscheiding is wel uitgesproken eind oktober 2012 maar nog niet ingeschreven op de burgerlijke stand. Wacht nog op betekening door deurwaarder. Heb gevraagd of deze verdeelsleutel ook toegepastt zou worden indien er een belastingsschuld zou zijn ipv teruggave. Dan zou die regel niet gelden en moet ieder de helft betalen. Is dit logisch??? Weet niet wat te doen. Het gaat wel om veel geld dat in feite toebehoort aan de gemeenschap. Hartelijk dank trouwens voor jullie reactie.

lucgescheiden

#6 , 01 feb 2013 19:08

Een verdeelsleutel toepassen op gelden die aan het gemeenschappelijk vermogen toekomen, gaat mijn inzien in tegen de wet.
Waar geen rechter in het kader van de tijdelijke maatregelen mag vooruit lopen op de procedure van vereffening en verdeling,
zou de fiscus dit plots wel mogen... een vloek tegen het eigendomsrecht, waar de fiscus de enige zou kunnen zijn die hier de rol van deskundige kan vervullen, en dat ook verplicht is vanuit zijn dienstverlening aan de burger, wordt je door hem nog nagetrapt.
En daarmede blijft de fiscus zich verschuilen achter de rechtbank, om hier zelf geen verantwoordelijkheid in te moeten opnemen. Van de rechtbank krijgt u als burger dan het antwoord dat U niets bewijst, en daarmee is de discriminatie een feit.

Ik zit hier in soortgelijke discussie met het ministerie van Financiën (+nog wat extra), doch
na zowat al hun mogelijke segmentaties te hebben gecontacteerd, blijft
het antwoord luiden dat er niemand bevoegd is om een beslissing te nemen.
De heren ambtenaren die dat wel zouden zijn (volgens hun collega's) laten uiteraard niets van zich horen.
Gemakkelijker zal men het u NOOIT maken!
Handige documenten voor Personenrecht

Zoberomok

#7 , 13 feb 2013 23:04

Ik ben ook feitelijk gescheiden en wij kregen samen iets van 1767euro terug van de belastingen. Er werden in de brief 2voorstellen gedaan: 1. ofwel elk de helft (MITS onderling schriftelijk akkoord en terugsturen binnen 10dagen) Ofwel 2.Volgens wettelijke berekening, naar inkomens. Ik wist reeds dat mijn ex-man het meeste zou krijgen, hij had haast niet gewerkt vorig jaar. Wij hebben geen contact meer ,maar hij was op reis (hij kon niet antwoorden), toen we de brief kregen, dus ik dacht: ik kan maar proberen!! Ik vulde in dat ik koos voor 50/50 en wachtte op bericht van de belastingen. Er kwam echter niets. Ik vroeg in een mailtje hoeveel mijn aandeel was en wanneer ik het moch verwachten. Een mevrouw antwoordde dat ik +-950euro zou ontvangen eind jan. Eind januari2013 kreeg ik inderdaad mijn deel terug, maar het bedrag klopte niet, het was ong 200euro minder! Pas toen ik ernaar vroeg, zei ze dat ze het aandeel van mijn ex was. Domme fout, geen excuses...en dat mijn ex het zo had aangevraagd (is bovendien geen Belg).
Vreemd, maar ik wist toch dat mijn ex-partner nooit met elk de helft zou akkoord gaan!
Groetjes

Melia

#8 , 27 feb 2013 11:08

Normaal zouden wij dit jaar op 1 belastingsbrief komen. Aangezien we nu uit elkaar aan het gaan zijn, vermoed ik dat we elk een eigen brief gaan kunnen invullen in mei? Of gaan wij hier ook nog mee te maken hebben?

duma

#9 , 27 feb 2013 11:37

Als jullie wettelijk samenwonend waren op 1 januari zal dat nog samen zijn, tenzij iemand op 1 januari zijn domicilie al elders had, want dan kan je aantonen dat je al feitelijk gescheiden was.

Terug naar “Echtscheiding”