uit elkaar gaan,hoe met lening enz?

juppi
Topic Starter

uit elkaar gaan,hoe met lening enz?

#1 , 08 mei 2013 19:27

hallo,
ik en mijn vriendin zijn na 12 jaar van plan om uit elkaar te gaan.wij hebben een huis sedert 2002 samen met een 50/50 overeenkomst.
ik ga hier sowieso weg.nu is mijn vraag de volgende,wij hebben in otober vorig jaar nog maar ons huis laten herschrijven rekening houdend om minder te hoeven betalen.mijn vriendin zou hier blijven wonen misschien maar kijken ze bij de bank naar die volledige 11 jaar die ik heb helpen afbetalen om alles uit te rekenen hoeveel zij mij zou moeten uitbetalen?maw hoe berekenen ze dat allemaal.wij staan nog maar in de beginfase van alles.
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 mei 2013 08:27

De uitlener(bank) is niet verplicht uw schuld tegenover haar te laten overnemen door u vriendin.
Indien de bank dit toch doet dan dient uw vriendin u de halve huidige waarde van huis te vergoeden,te verminderen met de door haar overgenomen schuld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

moonlady

#3 , 14 mei 2013 15:22

normaal wordt de woning geschat door een schatter. om te weten welk bedrag u dient te betalen voor het overnemen van de woning. informeer u eerst heel goed welk bedrag u op tafel dient te leggen. het kan best zijn dat u het bedrag van een heel huis op tafel dient te leggen. dat dit geld op een geblokkeerde rekening bij de notaris komt. en pas wanneer gans de vereffening-verdeling rond is bij de notaris, dat u uw eigen deel terug krijg. u dient dan een overbruggingskrediet te nemen bij de bank. dit kan u maar max twee jaar bekomen. soms duurt de ganse vereffening-verdeling bij de notaris wel langer dan twee jaar en zit je in de pinarie. normaal gezien prijs van geschatte waarde woning. De helft hiervan dient u aan vriendin te betalen - de helft van het huidige openstaande saldo bij de bank. zo neemt u haar of zijn schuld over.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”