alimentatie

oumsalah
Topic Starter

alimentatie

#1 , 27 jun 2013 22:42

Eindelijk na meer dan 6 maanden geduld te oefenen, komt er een zitting bij de vrederechter ivm een serieuze verhoging van de alimentatie.
Het oude vonnis dateert van toen onze zoon 3 jaar oud was en aangezien die nu 15 jaar oud is, zijn er gewijzigde omstandigheden (schoolgeld, hobby en therapie).
Nu dacht ik hier meermaals te hebben gelezen dat een vrederechter nogal snel een uitspraak doet. Of ben ik hier verkeerd in?
Alleen liet mijn advocaat weten dat het kan uitgesteld worden als hij zonder advocaat komt opdagen bij de vrederechter... wat maakt dat nu uit voor de vrederechter? Je hoeft toch geen advocaat te hebben?

Ik had niet verwacht dat dit voor de vrederechter zou worden gebracht maar wel voor de jeugdrechtbank. Dat was met het eerste vonnis ook het geval.

Kan iemand me informeren hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2013 09:50

De jeugdrechtbank is bevoegd als er vorderingen gesteld worden i.v.m. het verblijf van de kinderen. In dat geval kan samen daarmee ook een vordering gesteld worden voor onderhoudsgeld. Als er alleen een vordering voor onderhoudsgeld is, is de vrederechter bevoegd.
Een procedure in burgerlijke zaken (dit is een burgerlijke zaak) wordt, als de tegenpartij komt opdagen of een advocaat heeft, doorgaans niet behandeld op de inleidingszitting. De tegenpartij moet de tijd krijgen het dossier te bestuderen en haar argumenten op papier te zetten (conclusies te maken). De zaak wordt dan ook doorgaans uitgesteld naar een "pleitzitting". Wanneer dit is hangt af van hoe druk de rechtbank het heeft (wanneer is er tijd op een pleitzitting) en hoelang de advocaten er over doen om conclusies op te stellen. Bij de meeste vredegerechten gaat het vrij snel. Wacht rustig de inleidingszitting af.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”