dochter wil bij vader wonen

poohke74
Topic Starter

dochter wil bij vader wonen

#1 , 09 aug 2013 15:39

Best,

De dochter van mijn vriend vraagt om bij ons te mogen wonen daar haar moeder haar telkens bij de grootouders dumt. Dit wil ze echt niet meer. We hebben het hier met ons 3 al enkele keren over gehad en hoe meer ik te weten kom hoe meer ik de reden van de vraag van het kind inzie. Kunnen we het kind laten horen door de recht of door een psychiater ofzo? Hoe kunnen we het kind hierbij helpen? Nog maar een maand geleden is de vriend van de mama uit zijn dak gegaan omdat het kind ging fietsen nadat ze toestemming had gekregen van de moeder, enkele weken later slaat hij de moeder in elkaar zelfs met een ziekenhuis opname te gevolg (van de moeder), het kind op gelukkig op dat moment bij ons. Wij trouwen half september en kunnen haar ook een stabiele thuis geven. Momenteel woont zowel moeder als dochter bij de grootouders omdat de moeder niet naar huis durf. Dit geeft dan ook weer nachtmerrie's bij het kind. Wat samen beslissingen nemen over het kind betreft blijken het ook de grootouders aan moeders kant te zijn die alles beslissen en de vader nergens in kennen zelf niet in het feit dat het kind vorig jaar haar communie heeft gedaan

mvg

bezorgde +ouder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 aug 2013 15:43

Sociaal onderzoek aanvragen, en op basis van het resultaat aanpassing van de verblijfsregeling vragen bij de jeugdrechter.

poohke74
Topic Starter

#3 , 09 aug 2013 16:22

Dat gaat via clb enzo gaan zeker dan hebben we al het probleem dat de grootouders daar personen kennen en dus geen objectief onderzoek kan gedaan worden. Het kind heeft het al op en clb aangegeven maar zonder gevolg

Reclame

filip1968

#4 , 09 aug 2013 17:05

Ik lees nergens welke leeftijd het kind heeft. Dat is wel heel belangrijk.Vanaf 12 jaar wordt een kind wel gehoord in de rechtbank.Ik zou het in ieder geval niet via het clb doen want uit ervaring weet ik dat daar nen hele hoop onbekwame personen zitten.Ik denk dat je hiervoor op de jeugdrechtbank moet zijn.

eylis

#5 , 09 aug 2013 17:54

poohke, hoe kom je er bij dat het CLB zich zou bezighouden met de verblijfsregeling van kinderen?
Het Centrum Leer(ling Begeleiding is enkel een adviserende organisatie mbt studies en pedagogische ontwikkeling van het kind.
Zoals turaki aangeeft: Sociaal onderzoek én aanpassing verblijfsregeling aanvragen via de jeugdrechter. Daar komt geen CLB aan te pas.

poohke74
Topic Starter

#6 , 09 aug 2013 18:44

het kind is 7jaar. dat ik bij het clb kom is omdat dat toch de eerste zijn die zoiets zouden moeten opmerken en moeten melden als het kind dit opschool aangeeft. het gaat mij er juist om dat ik niet weet welke sociale diensten er dan bij komen kijken. nu is ze 2 weken hier geweest en ik zie een kind met een trauma en dan heb ik liefst een uitweg waarin het kind niet langer aan al deze dingen wordt bloodgesteld maar ook waar het niet in de pleegzorg terecht komt daar zowel ik als de papa voor het kind willen en kunnen zorgen. als een kind van 7 nachtmerrie's heeft over geweld en dit gaat zelf dat ze komt vertellen dat er iemand met een geweer op het dak zit. eerst deed ik dit af als kinderfantasie of "cowboyverhalen" ze zien dat toch op tv niet. maar nu nadat ik haar langer tijd bij mij heb gehad zie ik telkens dezelfde verhalen terug komen dag na dag. ook al zeg ik en/of de papa dat het hier niet zal gebeuren toch komt het bijna dagelijks terug. angst om te gaan slapen, angst bij het eten, angst als iemand zijn stemverheft ookal komt dit gewoon verder omdat de andere persoon op een afstand staat en toch niet luisteren en zich verzetten tegen wat wij zeggen (oké de papa zal achteraf ook wel toegeven als hij een voorwaarde heeft opgelegd dat ze iets niet mag of iets niet krijgt, krijgt ze het toch) ik heb hem hier al op aangesproken dat afspraken moet gehouden worden. maar toch die nachtmerrie's komen van ergens en zeker het feit dat ze altijd hetzelfde verhaal blijft vertellen en er dezelfde mensen en plaats blijft herhalen

poohke74
Topic Starter

#7 , 09 aug 2013 21:14

ik ben eens gaan rondkijken op het internet wat het spychologisch eigenlijk inhoud de keuze van mijn +dochter en of deze ernstig is of enkel hier bij de vader uitgesproken worden. blijkbaar maakt het haar niet uit wat hier gebeurt maar wil ze inderdaad bij haar papa zijn maar durft die niet aan haar grootmoeder (die bij de moeder thuis eigenlijk een ouderrol speel) zeggen. nu ben ik wel op het "pas-syndroom" gekomen. hier wordt wel aangehaald dat het de ouder is waar het kind woont dat hier meestal de oorzaak van is maar kan het ook zijn dat het kind voor de ouder kiest die zij/hij het minst ziet vanuit dit standpunt. wat ik hiermee wil zeggen is dat de vader nogal regelmatig zwart gemaakt wordt bij de grootouders waar het kind verblijft. ik heb wel het kind zelf al tegen haar moeder horen zeggen ik wil hier niet zijn want jij dumt mij telkens bij mémé en pépé. het kind ik ook door de mémé (en mama) verboden om mij nog mama te noemen maar toch blijf het kind hier meedoorgaan en wenst mij ook geen andere aanspreektitel te geven, zelfs nadat ik samen met de mama tegen haar heb gezegd om mij anders te noemen zoals bijvoorbeeld moeke blijft het kind dit weigeren en noemt mij nog steeds mama. kan dit gevolgen hebben als we hiermee verdergaan?

lucgescheiden

#8 , 11 aug 2013 16:59

'De dochter van mijn vriend vraagt om bij ons te mogen wonen daar haar moeder haar telkens bij de grootouders dumt.'
'Momenteel woont zowel moeder als dochter bij de grootouders omdat de moeder niet naar huis durf.'

Wellicht is het voor dochter even belangrijk om bij de moeder te verblijven als bij de vader, en dit in alle opzichten.

Dat de grootouders hun dochter en kleindochter een onderkomen bieden in ruwe tijden getuigt, mijn inziens, van een zeer menselijk medeleven.
Als respectabel co-ouder zou uw vriend dat moeten aanmoedigen en ondersteunen.

De verblijfsregeling staat opgetekend in het vonnis, en het is niet zo dat dergelijk vonnis onderuit kan gehaald worden door
derden ( noch door de geweldaardige vriend van de mama, noch door de - met alles respect overigens - kloek-gevoelens van vriendin van papa ).

De belangen van het kind, en de rechten van beide co-ouders liggen dan ook bij een gelijke verblijfsregeling (lees gelijke berechtiging),
tenzij co-ouders daar minnelijke afspraken in kunnen maken - wat een ingrijpen van de Rechtbank overigens tot overbodig zou maken -

En is het nu niet juist dat; wat in het belang van de kinderen, dient verwacht te worden van co-ouders en hun nieuwe levenspartners?
Handige documenten voor Personenrecht

poohke74
Topic Starter

#9 , 11 aug 2013 18:18

dat de kleine nu met haar moeder bij de grootouders woont gaat om het geweld van de vriend van de moeder, en niet voor het eerst. maar dat je in normale omstandigheden ook al ben je als moeder gans de dag thuis je kind constant bij de grootouders laat waarvan het kind dan zelf zegt mama ik wil niet dat je mij daar dumt. en het kind overal te kennen geeft dat het bij haar vader wil wonen en dat heeft niks me mij te maken daar het al langer speelt dan dat ik een relatie heb met de vader. als je hoort dat het kind constant op haar kamer zit bij de grootouders en dat de moeder niks over haar eigen kind te zeggen heeft want de grootmoeder beslist over alles daar zij het kind groot moet brengen omdat de moeder er niet naar kijkt. deze vakantie heb ik samen met het kind de oefening gemaakt die zij in haar zomerboekje van school moest doen en de kleine vroeg mij of het normaal was dat een ouder helpt bij huiswerk, de kleine is verdomme 7 jaar ik denk wel dat ze in het eerst leerjaar ondersteuning moeten hebben of ben ik daar ook fout. er is nergens sprake geweest van co-ouderschap maar wel van bezoekrecht Luc lees eerst de volledige situatie en antwoord dan nog eens

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 aug 2013 00:09

Aangifte bij politie wegens geweld feiten.
Is Intra Familiaal Geweld.
zie uitleg
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358" onclick="window.open(this.href);return false;

Neem contact op de de dienst SLAchtoffer ZOrg van de lokale politie... deze zullen uw doorverwijzen naar vermoedelijk de sociale dienst van de jeugdbrigade van hun politiezone.
Het is het parket dat de dienst(en) zal aanduiden die het sociaal onderzoek doet ... soms is dat Comité Bijzonder Jeugdzorg en of de sociale dienst van de jeugdbrigade.

poohke74
Topic Starter

#11 , 12 aug 2013 11:47

Bedankt Franciscus. Het geweld van de partner van de moeder is reeds aangegeven maar we kunnen wel eens bespreken hoever de spyhologische mishandeling van het kind weegt op haar. Hoelanger hoe meer ik van het kind hoor dat bij mij gewoon niet kan. Deze morgen ging zij ons boterhammen maken met choco maar ze was bijna door de boterham gegaan om toch maar zo min mogelijk choco op de boterham te hebben, ik zei dat ik geen droogbrood eet maar graag weet wat er tussen mijn boterham ligt. Het kind bekijkt mij raar en zegd dan dat tante (jongste dochter van de grootmoeder met een tweede kind onderweg) dat voor haar altijd zo doet maar voor haar eigen zoontje doet ze er meer op. Als wat het kind mij verteld de waarheid is vind ik dat heel erg voor haar. Het feit dat ze atlijd bij de grootouders zit terwijl de mama gewoon thuis zit dat weet ik zeker, omdat de klein al eens tegen haar mama heeft gezegd ik wil niet bij mémé gedumt worden altijd en dat de moeder gewoon antwoord je gaat er thans naartoe zovlug je pa weg is.

lucgescheiden

#12 , 12 aug 2013 20:44

Poohke, het is uw vriend die co-ouder is, die titel krijgt hij automatisch, tenzij hij zijn eigen ouders reeds ombracht.
Dankzij die titel kan hij een verzoek richten aan de diensten die hierboven werden aangegeven.
Hij zal daarbij moeten rekening houden met de feiten; de moeder is hier slachtoffer van patnergeweld, niet de vader.
Tevens zal hij moeten bewijzen dat 'de klein' daadwerkelijk wordt mishandeld; kan hij dat niet zouden zijn aangiften zich
wel eens tegen hem kunnen richten!

Mijn mening is:
- dat kinderen nogal dikwijls het slachtoffer worden, niet omdat ze hun choco wat dunner moeten smeren, maar omdat
hun ouders hen willen misbruiken in hun wederzijdse onmin.
Wanneer er geen gelijke verblijfsregeling, en ook geen enkele bezwaar tegen kan geopperd worden, dan
wordt uitgesproken dan wordt niet alleen één van de ouders gediscrimineerd, maar tevens het kind.
Maar u hebt gelijk, ik lees de volledige situatie niet, daar het enkel u bent die het komt te verhalen.

poohke74
Topic Starter

#13 , 12 aug 2013 21:47

Luc daar lees ik bij jou dan wel dat een +-ouder bij jou niks betekend. Ik zoek hulp voor het kind aan de hand wat ik zelf vaststel. Moest het anders zijn dan deed ik niet de moeite om mij te informeren maar stapte naar jeugdzorg met een nog erger verhaal dan het nu al is. Voor ons staat het het kind vrij waar ze wil verblijven maar nu moet ze overmorgen terug naar de mama en ze doet nu tegen ons moeilijk omdat we haar niet kunnen hier houden. We hebben haar uitlegd dat het niet mag van de rechter en dat haar mama dan met de politie kan komen waarna ze haar papa nog minder mag zien maar zij zoekt dan vanalle vluchtwegen en achterpoortjes dus denk wel dat mijn bezorgdheid oprecht is en niet van een vete verder komt, trouwens als de mama van de klein iets vraagt zullen we dat in het mate van het mogelijk ook doen.

lucgescheiden

#14 , 16 aug 2013 14:51

U leest verkeerd;
Ik zal de laatste zijn om enige verwijten te maken naar mensen die zich engageren voor het welzijn van kinderen.
Volgens de belgische wet bent u echter geen betrokken partij in de echtscheiding, en
dienen rechters met uw uitleg aldus geen rekening te houden.
Mijn hulp bestaat erin om u daar op te wijzen.

Als burger daarintegen hebt u wel de plicht om kindermishandeling aan te klagen.
U kreeg hiertoe de weg uitgestippeld door Franciscus, en in uw plaats zou hem daarin mijn vertrouwen schenken.

Maar zoals ik reeds aangaf, dergelijke aanklacht dient gegrond te zijn, en dan nog loopt u
het risico dat uw klacht als meldingsverslag in de prullenmand van de politie belandt.
Komt uw klacht wel tot bij de procureur, heeft deze het recht om ze te klasseren zonder gevolg.
Komt uw klacht effectief voor de Rechtbank, doch oordeelt de Rechtbank dat ze niet voldoende gegrond is,
dan loopt u het risico van een schadeclaim van één der tegenpartijen.

Men zal het u niet gemakkelijk maken en dit alles gaat u en de moeder tegen elkaar in het harnas jagen tot een heuse vete.
En pas over enkele jaren zal u kunnen afwegen wat u daarmede hebt gewonnen... voor uzelf, of voor uw vriend en dochtertje.
Mss komt u dan tot het besluit dat u uw energie beter rechtstreeks in zorgen voor het kind had kunnen investeren...?

Terug naar “Echtscheiding”