Keuze school van mijn dochter

joeka
Topic Starter

Keuze school van mijn dochter

#1 , 18 sep 2013 16:36

Beste forumleden,

Nadat wij onze dochter zouden inschrijven, met wederzijds akkoord, op een Vlaamse school dd. 28/08 liet mijn ex op die dag weten dat zij niet meer akkoord is met de deze school en haar naar een Waalse school zou sturen. Ik gaf hiertegen protest waarop zij antwoordde van een rechter te laten beslissen. Nadat ik een week afwachtte op een deurwaarder met papieren voor dagvaarding, heeft zij niets gedaan en zit mijn dochter nu sinds een week op de Waalse school, zonder mijn toestemming. Mijn dochter is 2 jaar en 8 maanden oud en spreekt geen woord Frans. Ik heb de Waalse school via mail op de hoogte gebracht dat ik niet akkoord ben met de keuze van deze school, waarop ik geen antwoord heb gekregen.
Hoe kan ik nu best handelen, ik hoop dat jullie mij op de juiste weg kunnen brengen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2013 16:49

Dat wederzijds akkoord staat dat op papier
Waar is de dochter gedomicilieerd? Bij wie woont dochter?
Als vonnis al definitief is ==>
Die (jeugd)rechtbank is bevoegd.
Voor die Waalse school bent u een vreemde. U hebt het kind niet ingeschreven.
Best eens langsgaan met het vonnis ... vermoedelijk gaan ze geen Nederlands vonnis kunnen lezen. Maar hen alvast een copie van het vonnis (tegen ontvangstbewijs) overhandigen om het in het dossier te steken.

In elk geval een vonnis heeft kracht van wet tussen partijen EN dient door iedereen gerespecteerd te worden... zou anders nogal een soep geven dus ook de school dient zich daar aan te houden. Ze moeten het dus wel kennen.

Hoe zit het met omgangsrecht en bi-locatie?

Richtlijnen (Vlaams)onderwijs.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... docid=1358" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

joeka
Topic Starter

#3 , 18 sep 2013 16:59

Dat wederzijds akkoord kan ik aantonen door een Facebook gesprek van ons beiden waarin we bevestigen om op 28 augustus naar de school te gaan in Vlaanderen om onze dochter in te schrijven.
Mijn dochter is gedomicilieerd bij de mama.
Vonnis is nog niet definitief, er is enkel een uitspraak van de vrederechter.
Vrederechter oordeelde in april ll. dat ik mijn dochter zie, elke woensdagnamiddag en 1 zaterdag op 2, zijn motivering hiervoor was de leeftijd van het kind, dat het kind nog niet naar school gaat en dat mijn dochter overdag gewoon was om opgevangen te worden door mijn ex-schoonmoeder.
Papieren van de vrederechter zijn in het Frans aangezien wij net over de Taalgrens woonden.

Reclame

Turaki

#4 , 18 sep 2013 19:24

Probleem is dat scholen, indien ze geen kennis hebben van de mening van de ene ouder, er mogen van uit gaan dat de andere ouder handelt met akkoord van die ene ouder. School heeft dus niets fout gedaan.

joeka
Topic Starter

#5 , 18 sep 2013 19:32

@ Turaki, de school heb ik op de hoogte gebracht dat ik niet akkoord ben... zijn ze dan nog steeds in hun recht??

Turaki

#6 , 18 sep 2013 19:37

Als u dit doet na de inschrijving, is dit te laat. Nu is het aan u en uw ex om een oplossing te vinden, maar u kan de school nu niet meer iets ten laste leggen.

j.demoor

#7 , 20 sep 2013 08:19

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming over...de belangrijke beslissingen betreffende zijn...opvoeding, zijn opleiding...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders. Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Dat wederzijds akkoord kan ik aantonen door een Facebook gesprek van ons beiden waarin we bevestigen om op 28 augustus naar de school te gaan in Vlaanderen om onze dochter in te schrijven’

‘Vonnis is nog niet definitief, er is enkel een uitspraak van de vrederechter’ waaruit ik afleid dat u getrouwd bent en de vrederechter dringende voorlopige maatregelen trof krachtens art.223 B.W..Maak de zaak dan opnieuw aanhangig bij de vrederechter om over uw schoolgeschil uitspraak te doen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tattie

#8 , 25 sep 2013 14:30

ook wij hadden dit voor...ze was akkoord om dochter naar school x te sturen, aangezien ze al in de buurt woonde, we lieten haar inschrijven, bleek dat z eachter onze rug om haar laten inschrijven had in school y... ondanks ons protest is de rechter haar gevolgd 'want ze zou zomaar eens haar vriendjes kunnen missen op die andere school' euh sorry ze sinds wanneer moet je naar de vriendjes kijken als je kwalitatief beter onderwijs kan verkrijgen op andere school??? niks aan te doen vrees ik....

Terug naar “Echtscheiding”