Huwelijkscontract met inbreng bouwgrond

Rudyh
Topic Starter

Huwelijkscontract met inbreng bouwgrond

#1 , 09 okt 2013 19:25

Hallo,
Ik en mijn vrouw willen de EOT procedure starten bij een notaris. De meeste zaken zijn uitgeklaard, blijft er enkel nog de verdeling van het huis. Ik wil het deel van mijn vrouw overkopen, maar helaas geraken we het niet eens over de prijs. Hoewel het huis geschat is door een beëdigd persoon, vindt mijn vrouw het bedrag te laag.
Een ander gegeven is het feit dat wij getrouwd zijn met een huwelijkscontract. In dit contract staat vermeld dat ik een bouwgrond ter waarde van (toen) 1.100.000 BF (27.675€) heb ingebracht en dat indien het huwelijk wordt ontbonden, anders dan door overlijden, ik het recht heb om dit bedrag eerst uit de verkoop te halen, waarna de rest wordt verdeeld.
Uiteraard is dit contract 18 jaar geleden opgemaakt, en zou die bouwgrond intussen ongeveer het 3-voudige waard zijn. Kan ik afgezien van discussie over de waarde van het huis, op enigerwijze aanspraak maken op meer dan die schamele 27.675€ voor de bouwgrond?

Alvast bedankt voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pdr

#2 , 09 okt 2013 22:10

ben het wel geen 100 % zeker maar worden deze bedragen niet geactualiseerd naar de waarde van vandaag ?
Wij hebben voorval bij erfenis en de ingestopte gelden van over 30 jaar worden geactualiseerd, wat de erfenis dan een heel ander gezicht krijgt.

wanton

#3 , 10 okt 2013 00:54

In dergelijke gevallen wordt idd de waarde van een onroerend goed geactualiseerd. Vergelijk de prijs van de bouwgrond to. de bouwkost van het huis. En bereken de zelfde verhouding van de huidige waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Rudyh
Topic Starter

#4 , 10 okt 2013 20:02

Bedankt voor de reacties. Nochtans rept de notaris hier met geen woord over. Kan het liggen aan de manier waarop het is geformuleerd in het huwelijks contract?

v950511

#5 , 11 okt 2013 10:05

Zoek eens op :

http://www.mdseminars.be/nl/bibliotheek" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ga naar 1.Burgerlijk Recht ... vervolgens naar 2.Rechtspraak

vervolgens naar het jaar 2010 : Hof van Beroep te Brussel 30 december 2010.

KimSe

#6 , 11 okt 2013 13:16

Jullie huis is geschat door een beëdigd schatter?
Heeft hij dan geen opsplitsing gemaakt tussen de waarde van de bouwgrond en de waarde van de woning?

Het is niet helemaal correct om te kijken naar de huidige waarde van de bouwgrond, want de grond met een huis erop heeft een iets lagere waarde.

Gewoon vragen aan de landmeter/schatter om een opsplitsing te maken en vandaar verder zien...

Veelal staat in een huwelijkscontract opgenomen dat wanneer partijen het niet eens raken over de waarde van een woning/bouwgrond er een schatter zal aangesteld worden en dat zijn resultaat voor de partijen bindend zal zijn...
Vind je dit in jouw huwelijkscontract ook niet terug?

Het lijkt mij dat jullie EOT misschien wel een EOO zal worden...

Terug naar “Echtscheiding”