woonvergoeding

katrienr
Topic Starter

woonvergoeding

#1 , 02 apr 2014 14:11

Hallo,

Vanaf wanneer kan een woonvergoeding worden gevraagd ? Ik ben blijven wonen nadat mijn ex het huis had verlaten begin januari 2013, uiteindelijk heeft de rechtbank ergens eind oktober 2013 de scheiding uitgesproken. De tegenpartij heeft alles nodeloos liggen rekken. Ik zal nu deze maand bij een notaris moeten langsgaan om de verdeling te regelen. Ik heb nu via via vernomen dat hij een woonvergoeding wil eisen. Dit kan aardig oplopen voor de voorbije 16 maanden. Ik zou de woning overnemen, maar ook dat raakt maar niet geregeld en wordt constant uitgesteld. Vanaf wanneer kan hij nu die woonvergoeding vragen ? Vanaf het moment dat hij verhuisde of vanaf het moment dat de rechtbank de scheiding heeft uitgesproken ? Wat zijn mijn rechten ? Ik ben uiteraard blijven wonen maar betaal ook de helft van de lening elke maand, en woon er met mijn 3 kinderen. Om nu nog eens bovenop de maandelijkse lening de helft van een huur te moeten betalen, waar zal ik dat geld gaan halen ?
Weet iemand er meer over ? Ik heb geen advocaat, hij wel, dus gaan ze mij sowieso willen stropen, maar kunnen ze je nu in de schuld duwen voor zoiets ?
Als ik het samentel wat de huur zou kunnen zijn (daar de helft van) en daarbovenop de helft van de lening dan ben ik 2/3 van mijn maandloon kwijt hieraan. Vermits ik met 3 kinderen ook moet eten, drinken en kosten heb heb ik die laatste 16 maand heb ik ook wel niets opzij kunnen zetten. Hoe werkt dat dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 02 apr 2014 14:20

Scheiding van goederen of wettelijk stelsel?

katrienr
Topic Starter

#3 , 02 apr 2014 14:25

wettelijk stelsel

Reclame

Kali

#4 , 02 apr 2014 14:31

Woonstvergoeding is verschuldigd vanaf de echtscheidingseis (verzoekschrift / dagvaarding)

http://www.elfri.be/woonstvergoeding" onclick="window.open(this.href);return false;

katrienr
Topic Starter

#5 , 02 apr 2014 15:33

Bedankt voor de link. Ik ben er een pak wijzer van geworden.

moonlady

#6 , 03 apr 2014 13:17

het hangt er van af welke datum jullie nemen als spildatum. je kan evenzeer als spildatum nemen; de datum dat jullie feitelijk gescheiden zijn, of de datum dat ex-partner die verhuisde, zijn adreswijziging gedaan is. bij mij was het zo dat ik heel de lening alleen diende te betalen. ik woonde ook nog iets meer dan een jaar in de woning. wij hebben als spildatum gekozen voor de dag dat we feitelijk gescheiden zijn. dus dient mijn ex mij de helft terug te betalen van de lening, welke ik nu alleen afbetaal. ik dien van de dag dat we feitelijk gescheiden zijn huur te betalen aan mijn ex voor dat deel waarvoor hij eigenaar is. best is dat je bij de notaris weet welke spildatum voor jou het voordeligste is. ik denk in uw geval best nemen wanneer de echtscheiding is ingezet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2014 18:04

Er zijn twee elementen die spelen de waarde van de huur ...daarvan bent u de helft verschuldigd.
Het bedrag van de lening en de verhouding die de partners hebben in betaling.

Kapa

#8 , 09 apr 2014 16:33

Repelsteel,

je advies aan TS gaat -vrees ik- toch niet helemaal op:

1. het (verhoudingsgewijs) bijdragen aan de kosten van de kinderen en het vragen van een woonvergoeding zijn 2 feiten die helemaal los van elkaar staan.
Het huis waar TS in woont, is wrs gekocht in gemeenschap. Zolang TS er alleen (weliswaar met de 3 kinderen) in woont, dient zij daarvoor een 'vergoeding' te betalen aan haar ex. Die vergoeding wordt vaak berekend op de helft van de geschatte huurwaarde van het ouderlijk huis (cfr. advies van Moonlady).
Zo'n vergoeding is ook niet onlogisch: de ex van TS dient immers ook een ander onderkomen te betalen.
Als de ex van TS die vergoeding echt opeist en TS niet kan dat niet betalen, dan dient het huis verkocht te worden (hoe jammer dat ook is).

2. de term 'gezinsverlating' gebruiken, lijkt me hier wel heel erg voorbarig. Het klinkt bijna alsof je een mug gaat neermeppen... met een atoombom.
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Terug naar “Echtscheiding”