Verkoop woning na echtscheiding

Tanja37
Topic Starter

Verkoop woning na echtscheiding

#1 , 02 apr 2014 18:59

Mijn ouders zijn sinds 2001 gescheiden met wederzijdse toestemming.
Mijn moeder woont tot op heden in de woning mits betaling van een in het vonnis afgesproken geïndexeerde huurprijs.
Nu dreigt mijn vader ermee om de woning te verkopen. In het vonnis staat dat bij verkoop van de woning de verkoopprijs verdeeld zal worden tussen beide partijen, elk de helft.
Kan mijn vader de woning verkopen zonder dat mijn moeder daarmee akkoord gaat?
De verstandhouding tussen beide partijen is minimaal om het zacht uit te drukken.
Ik ben inwonende bij mijn moeder vandaar dat het mij ook aanbelangt.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 apr 2014 19:08

Als uw ouders het niet eens raken over de verkoop, kan uw vader een openbare verkoop vorderen bij de rechtbank. Dus kort, uw vader kan de verkoop afdwingen als hij echt wil.

moonlady

#3 , 03 apr 2014 13:19

wanneer bij echtscheiding één van beide partijen verzoekt dat de woning dient verkocht te worden, dan wordt ze verkocht. maar er zal dan wel een termijn voorzien zijn hé dat de huidige bewoners iets anders kunnen huren 3 of 6 maanden dacht ik

Reclame

Turaki

#4 , 03 apr 2014 14:12

wanneer bij echtscheiding één van beide partijen verzoekt dat de woning dient verkocht te worden, dan wordt ze verkocht. maar er zal dan wel een termijn voorzien zijn hé dat de huidige bewoners iets anders kunnen huren 3 of 6 maanden dacht ik
Bij openbare verkoop is de koop rond op de dag zelf. Waar die 3 of 6 maanden vandaan komen?

Tanja37
Topic Starter

#5 , 03 apr 2014 16:15

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mocht het zo ver komen dat de woning openbaar wordt verkocht heb je als afstammeling meer rechten dan de hoogste bieder indien ik de woning zou willen aankopen?
Ben ik maw als afstammeling verplicht om mee te bieden?

Mvg.

Turaki

#6 , 03 apr 2014 16:45

Voor zover ik weet wordt hier geen rekening mee gehouden. Natuurlijk, als duidelijk is dat uw vader hier mee wil doorzetten, kan u altijd proberen hem te overtuigen aan u te verkopen uit de hand.

j.demoor

#7 , 04 apr 2014 08:26

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.569. De rechtbank van eerste aanleg neemt kennis:...4° van vorderingen tot verdeling...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tanja37
Topic Starter

#8 , 11 aug 2014 13:04

Hallo,
Ik heb mijn vader en moeder ( huidige eigenaars van de woning) kunnen overtuigen om het huis aan mij te verkopen voor een overeengekomen prijs met als bijkomende voorwaarde dat ik alles zelf regel.
Is het wettelijk verplicht om naast een elektriciteitskeuring ook een een EPC- keuring aan te vragen? Het EPC dient om als koper te weten hoe goed of slecht de woning geïsoleerd ismaar dat weet ik maar al te goed omdat ik hier al héél mijn leven woon.

NotHappy

#9 , 13 aug 2014 10:18

EPC is verplicht bij elke verkoop.
Mvg

pdr

#10 , 14 aug 2014 20:58

ik ben nog steeds in de vereffening-verdeling en dit sedert 5 jaar. Sinds de inleiding van de echtscheiding heb ik laten weten en is ook genoteerd in de vonnissen dat ik de woning wil inkopen. De woning is gerechterlijk geschat met bindendheid voor beide partijen. Verschillende bezoeken bij de notaris , telkenmale wordt ik teruggefloten. Ex-man gaat namelijk niet akkoord met de gerechtelijke geschatte waarde van de huis. Hij heeft op eigen houtje een landmeter aangesteld om de waarde van de woning te laten schatten vanop de straat, gevolg huis wordt hoger geschat.
Hekelpunt is dat die waarde nu hoger ligt dan de gerechtelijke schatting. Ik mag van hem de woning onmiddellijk overnemen ALS ik een hogere prijs betaal (landmeterschatting) een geindexeerde woningvergoeding betaal en hij niet tussenkomt in de kosten die gemaakt werden om de woning in een dergelijke staat te houden.
Dit betekent dat hij de gerechtelijke schatting, die hij ook wou in den beginne, gewoon naast zich neerlegt en zijn zin wil bekomen.
Kan dit zomaar ? Notaris blijft lam zitten als we samen komen. De woonvergoeding blijft oplopen en ik dien mijn ex (die wel werkt en een normaal maandloon ontvangt) onderhoudsgeld te betalen , zolang het onroerend goed niet is geregeld (zij willen hiermede dan zien wie de behoeftigde partij is) ;
kunnen dergelijke toestanden in het jaar 2014 nog ?
Heeft er iemand raad ?
Ik zie mijn kosten oplopen, de huis komt in het verval, ex die heimelijk in zijn duimpje zit te lachen, een notaris die hier naar mijn gevoel geen stop achterzet ? Slapeloze nachten .....

eylis

#11 , 14 aug 2014 21:04

pdr, geen post van iemand anders kapen met jouw vraag ajb, dat wordt heel verwarrend om te antwoorden. Best zelf een nieuwe topic opstarten.

Terug naar “Echtscheiding”