Niet ophalen kinderen

Lore81
Topic Starter

Niet ophalen kinderen

#1 , 06 apr 2014 19:23

Ik ben nu ongeveer 2jr gescheiden, de kinderen (4jr en 5,5jr) dienen de helft van de vakanties en om de 14 dagen een weekend naar de papa te gaan.
Deze komt de kinderen echter bijna niet halen.
Laatste keer dat ze bij hun papa geweest zijn is ondertussen van begin februari geleden en de duurtijd was toen een half uur.
Daarvoor waren ze met kerstdag bij hun papa van in de namiddag tot 's avonds.
Voor mij is dit goed zo, ik heb de kinderen graag bij me, en ik wil vermijden dat de kinderen ergens naartoe moeten waar ze niet gewenst zijn.
De kinderen weten niet wanneer hun papa zou moeten komen, dus zij hebben er ook niet extra last van.
Maar moet ik dit niet aangeven?
Als ik een pv laat opmaken, dan gaan ze bij hem langs en dan gaat hij misschien toch de kinderen komen halen terwijl hij ze niet wil.
Mijn ex woont in Nederland misschien bemoeilijkt dit ook de situatie, of gaat men niet bij hem langs na het opmaken van een PV?
Voor mij is de situatie goed zoals ze nu is, maar ik zou me misschien beter indekken naar de toekomst toe?

Groetjes

L

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 apr 2014 19:27

Niet komen ophalen is niet strafbaar, dus zal geen PV worden opgemaakt. Wel telkens melden (en meldingsnummer noteren), zodat u (als u wil) de omgangsregeling kunt laten aanpassen aan de werkelijke situatie, en ook meer alimentatie kan eisen. Verschillende meldingen bij de politie hiervan kunnen dan als bewijs gebruikt worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2014 19:52

Klopt. Maar op de dagen dat uw ex de kinderen mag komen halen dienen ze wel 'ter beschikking' te zijn op het aangegeven uur. Dus mag u dan de rest van die dag niet meer weg.
Daarom is de regel: op uur x thuis om uur X+15' indien geen bericht van ex melding bij uw politiebureau. Indien dit dikwijls voorkomt zal u na verloop van tijd iedereen bij de politie kennen die aangiften/onthaal doet op dat bureau. Dan volstaat soms een telefoontje naar persoon Y die op dat ogenblik aan het werken is. En kan u uw attest melding daarna wel aan ophalen. Bel wel met indien u dat hebt uw vast toestel.

Reclame

Lore81
Topic Starter

#4 , 06 apr 2014 21:15

Dank jullie voor de tips. Wordt mijn ex gecontacteerd als ik een melding maak?

Franciscus

#5 , 06 apr 2014 21:17

Neen.

Lore81
Topic Starter

#6 , 06 apr 2014 22:16

praktische vraag; is het moment X+15min belangrijk? het politiekantoor is hier enkel open op weekdagen en dat tot 18h
Het moment dat hij komt ophalen zal dus altijd binnen de sluitingsuren vallen

Franciscus

#7 , 06 apr 2014 22:53

Elke politiezone heeft een hoofdbureau dat 24/7 MOET open zijn.
Wip daar eens binnen om afspraken te doen.
Het moment x+15 is het academisch kwartiertje na die tijd hoeft u niet meer binnen te blijven tot andere partij komt opdagen.
Bel misschien eens naar de teamverantwoordelijke van de wachtdienst ( een hoofdinspecteur) en leg het probleem uit en maak dan afspraken.

Ik zal vanaf morgen een tijdje uit de ether zijn dus kan voorlopig niet meer antwoorden ( geen internet )

tira00

#8 , 07 apr 2014 09:20

Zelf meegemaakt, na één jaar nooit nog komen opdagen. Zou me er absoluut niet moe aan maken, heeft geen zin. Zonde van je tijd.
Rechter heeft ooit tegen mij persoonlijk gezegd: het is een bezoekrecht, geen bezoekplicht.
Steek er geen energie in, liefde voor kinderen kan je niet dwingen.

Turaki

#9 , 07 apr 2014 09:26

Zelf meegemaakt, na één jaar nooit nog komen opdagen. Zou me er absoluut niet moe aan maken, heeft geen zin. Zonde van je tijd.
Rechter heeft ooit tegen mij persoonlijk gezegd: het is een bezoekrecht, geen bezoekplicht.
Steek er geen energie in, liefde voor kinderen kan je niet dwingen.
Intentie van meldingen is niet om omgangsrecht af te dwingen, maar om de werkelijke situatie in een vonnis te laten bekrachtigen, en daarbij de alimentatie de laten verhogen als compensatie voor de hogere kosten hierdoor.

tira00

#10 , 07 apr 2014 10:06

Ook geprobeerd, werd verworpen.

duma

#11 , 10 apr 2014 11:27

1) Alimentatie betalen en verblijfsregeling staan los van elkaar. Het één niet correct uitvoeren, houdt niét in dat het ander niet correct uitgeoverd moet worden. U moet de alimentatie zoals in het vonnis omschreven correct en stipt betalen. Of u dat nu eerlijk vindt of niet doet niet ter zake. Voor de wet staan ze los van elkaar.

2) Als de kinderen niet gebracht worden, maakt u geen melding, maar moet u een KLACHT neerleggen. Meldingen maken heeft geen enkel nut.

Een tip: Een regeling waar kinderen gebracht worden, kan maar werken als de ouders in een positieve relatie staan. Dat is hier duidelijk niet geval. In dat opzicht is gaan halen steeds de beste oplossing. Waarom legt u dus geen klacht neer télkens ze niet gebracht worden en stapt u daarna met uw klachtenbunbel naar de jeugdrechter? Dat kost wat moeite en wat tijd, maar met die klachten kan u het zwart op wit bewijzen. Neem wel telkens (een kopie van) het vonnis mee als u klacht gaat neerleggen. Dat doet u ook op de dag zelf (15 min nadat uw ex ze haad moeten brengen). Een paar uren of dagen later kan een agent uiteraard niet meer controleren dat de kinderen niet gebracht werden.

Bij de jeugdrechter kan u dan vragen dat de kinderen gehaald worden ipv gebracht én dat er een dwangsom wordt vastgesteld telkens mama de kinderen niet meegeeft.

duma

#12 , 10 apr 2014 12:51

1) Ja. Alimentatieplicht is er om mee te voorzien in het onderhoud van de kinderen. Of ze nu wel of niet naar u kwamen, dat maakt geen verschil.

2) Aangezien u 'melding' schreef, heb ik dan ook gereageerd alsof het om een melding ging. Waarom is er verder met die klachten niets gebeurd? Na vijf jaar en meerderjarigheid is het inderdaad wel te laat.

Franciscus

#13 , 10 apr 2014 23:16

PV's worden opgesteld voor in de wet strafbare feiten dus niet betalen alimentatie en niet meegeven kinderen.
Meldingen worden opgesteld door politie voor niet strafbare feiten.

Turaki

#14 , 11 apr 2014 07:50

1) Alimentatie zal je vaak zien bij ongelijke verblijfsregeling, en dient om de extra kosten te dekken die de ouder waar de kinderen het meest verblijven te dekken, denk maar aan verwarming, voeding, kledij, was, ... En ja, ook de prijs voor een grotere woning kan hierbij gerekend worden.
Dit voldoet dus perfect aan uw eis om een 1 op 1 verhouding van de kosten, daar bovenvermelde kosten rechtstreeks het gevolg zijn van het verblijf van de kinderen.

2) Indien iemand naar de politie trekt om PV te laten opmaken wegens niet-naleven vonnis, zal dit normaal ook gebeuren. Dit niet willen doen is miskenning aangifteplicht, en een goed gesprek met de korpschef kan hier al veel aan helpen. Daarnaast bestaat er nog het comité P, mocht dit het probleem niet oplossen.

Franciscus

#15 , 12 apr 2014 00:47

In een EOT heeft de politie niets te maken dat is iets wat zich afspeelt tussen partijen hun advocaten en eventueel een notaris.
Dit zijn trouwens burgerlijke zaken die via een burgerlijke procedure moeten uitgeklaard worden.
Het is aan u en uw advocaat om met de juiste info naar de rechtbank te trekken en eventueel dwangsommen te vragen indien tegenpartij niet met de gevraagde documenten ter zitting komt.

Politie komt enkel tussen zoals hier al herhaalde malen is geschreven voor strafbare feiten specifiek niet betalen alimentatie en niet naleven vonnis ( het niet meegeven of niet brengen van de kinderen).
Andere zaken zoals het niet komen halen van de kinderen is niet strafbaar en daar wordt dan gewoon een registratie van gemaakt ( melding).

Wat het controleren van inkomen enz betreft dat is GEEN taak van de politie. Rechtbank kan wel opdrachten geven dat bepaalde documenten dienen voorgelegd te worden oa de belastingbrief of de balans van een firma of .... wat de rechtbank denkt nodig te hebben.

Er moet ook duidelijkheid zijn dat strafzaken voor de correctionele RB dienen gebracht te worden en de andere vorderingen voor de burgerlijke RB.... indien daar een vonnis is kan dat op zijn beurt weer gebruikt worden voor de jeugdkamer van de familierechtbank (indien het enkel over de kinderen gaat).

Gelet we hier niet over enig dossier beschikken kunnen we niet meer doen dan deze algemene regels nog eens naar voor brengen.
UW belangrijkste hulp is hier uw advocaat en deze moet zijn werk doen.

Terug naar “Echtscheiding”