Wettelijke schuldvergelijking

Kapa
Topic Starter

Wettelijke schuldvergelijking

#1 , 15 apr 2014 15:02

Ik ben op zoek naar meer info rond het wettelijk kader mbt schuldvergelijking.

Concreet zit ik met volgend probleem: feitelijke en wettelijke scheiding zijn (via rechtbank) een feit; alimentatie en de inhoud van wat onder 'buitengewone kosten' valt, ligt vast via vonnis. Nu rest er nog enkel de vereffing-verdeling van het huis en de inboedel.
Beide partijen geven aan het huis niet zelf te willen inkopen, en verkiezen (ahv een aangestelde notaris) eerst te proberen het huis uit de hand te verkopen. In praktijk werkt de ex (die in het huis woont) echter niet mee. Zo weigert de ex vb de helft van de kost te betalen om het huis voor 3 maanden online te koop aan te bieden via de meest bezochte immowebsite (die natuurlijk betalend is).

Het gaat hier niet om een megabedrag, maar veeleer om het principe.

Concreet: je mag -aldus de ene uitspraak- het verschuldigde bedrag niet van de alimentatie aftrekken. Volgens andere uitspraken mag dat wel (vb Hof van beroep in Gent). Omdat hier geen duidelijk over bestaat, zou ik het over een andere boeg willen gooien: de alimentatie wordt netjes betaald; maar bij de eerstvolgende berekening van buitengewone kosten, wordt eerst het openstaande bedrag van deze som afgetrokken.

Maar dus: in welke mate mag je een kost (duidelijk mbt de vereffening-verdeling) in schuldvergelijking brengen met buitengewone kosten? Puur logisch gezien hebben die twee niets met elkaar te maken, dat besef ik. Maar elke maand braaf de alimentatie en de buitengewone kosten betalen; maar anderzijds alleen maar tegenwerking krijgen...
Daarvoor naar de rechtbank gaan, dat is een hopeloze zaak (en de kost weegt niet op tegen het bedrag).

Of moet ik bij de aangewezen notaris aandringen om dit bedrag bij mij voor de helft in min te brengen; of minstens a rato 50% voor beide aan te rekenen?

Iemand ervaring/tips?
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 15 apr 2014 16:14

mijn ervaring is dat ik al 51 maanden de hypothecaire lening van 900€ per maand helemaal alleen mag afbetalen terwijl het een lening is 50/50%. bovendien mag ik alle kosten steeds alleen betalen, zoals brandverzekering, levensverzekering, de kosten om de woning te huur te zetten op zo'n betalende site, mazoutketel vullen, kadastraal inkomen, enz..... ex moet naar mij al 35000€ betalen van al wat ik al alleen heb moeten betalen. en notaris slaapt rustig verder en doet maanden en maanden niks meer..........

Kapa
Topic Starter

#3 , 15 apr 2014 16:27

Moonlady,
de ex betaalt ook de ganse lening terwijl het wettelijk 'maar' 50% moet zijn. Maar ex woont er wel alleen, terwijl ik verplicht een andere woning moet huren. Hetzelfde voor de mazoutkosten: volledig in eigen gebruik en dus een eigen kost (en voor de kinderen wordt dit vergoed via de door mij betaalde alimentatie!). Ik betaal ook mijn persoonlijk verbruik van gas/electriciteit/water/...

Maar terugkomend op mijn vraag: weet u of ik die (kleine) kost kan recupereren via de buitengewone kosten die me maandelijks voorgeschoteld worden (al dan niet via een voorafgaand akkoord van mij; ofwel gewoon mee opgeteld wegens opgenomen in de omschrijving)? Want dat is natuurlijk het 'voordeel': elke maand moet ik nog een bepaald bedrag extra betalen; dus ik kan perfect de verschuldigde som inhouden (met een duidelijk geschreven uitleg vanwaar het verschil).
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”