co ouderschap

Darlien
Topic Starter

co ouderschap

#1 , 06 mei 2014 09:59

Hallo, ik had graag wat informatie ivm co ouderschap. Mijn vriend en ik hebben besloten om uit elkaar te gaan, hij is niet meer gelukkig. We hebben 2 kinderen, 2 jaar en 5 jaar. We wonen momenteel nog samen omdat hij nog een woning moet zoeken. Terwijl we gaan werken zijn blijft mijn dochter van 2 jaar bij mijn ouders. Mijn vriend wil als hij iets gevonden heeft co-ouderschap, wat ik niet zie zitten. Hij zal geen opvang hebben voor mijn dochter want hij kan niet rekenen op zijn ouders en opvang is hem te duur. Hij weet nog niet wat hij gaat doen. Na nieuwjaar mag ze naar school. Maar wat gaat hij tussen die tijd met mijn dochter doen? Terwijl ik wel terecht kan bij mijn ouders voor opvang. Ik zou liever hebben dat ze in de week bij mij zijn en in het weekend bij hem. Omdat ik een heel weekend werk en dan heb ik geen opvang voor de kinderen (mijn moeder werkt ook in het weekend). Maar dat ziet hij niet zitten om elk weekend op de kinderen te letten. Hoe moet ik dit aanpakken? Zal een rechter co ouderschap toestaan aangezien ik in het weekend werk? Wie kan mijn helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 06 mei 2014 11:28

Co-ouderschap hebt u sowieso bij wet en kan niet afgenomen worden (tenzij in extreem gevallen - hier niet van toepassing): Dat is het gezamenlijk ouderlijk gezag en betekent niets meer en niets minder dan dat u samen de belangrijke beslissingen in het leven van uw kind moet nemen: schoolkeuze, opvoeding, verblijf, medische zaken, hobby's, ... Indien u op een van die punten niet onderling akkoord gaat, is de jeugrechter bevoegd.

Verblijfsco-ouderschap (of bilocatie) wordt ook bij voorkeur onderzocht en moet door de rechter togekend worden tenzij er ernstige tegenindicaties zijn. Indien die er zijn, moeten die gemotiveerd worden.
Het is zo dat elke ouder zich in zijn tijd zelf organiseert. het is dus geen argument dat uw ex geen ouders heeft om voor opvang te zorgen. Er zijn alternatieven. Uw ex kan opvang via een onthaalmoeder doen (via LKO is dat via loon en dus helemaal niet duur), kan zich op werkvlak zo organiseren dat hij zelf kan instaan voor de opvang, kan met u iets regelen zodat de kinderen soms bij uw ouders terecht komen, kan andere opvang zoeken ... Deze moeilijke opvangsituatie duurt sowieso maar tot kerst, waarna dit argument sowieso niet meer van toepassing is. Als dat dus je enige argument is, vrees ik dat dat onvoldoende zal zijn. Zelfs al wordt er nog geen bilocatie uitgesproken vanaf het begin, zal er dan met een opbouwende regeling gewerkt worden. Wel een tip: zorg dat het begin van bilocatie niet samenvalt met het begin van de school, maar éérder; op die manier hoeft je kind geen meerdere grotere veranderingen in een keer te verwerken (school, verblijf, groot bed, zonder pamper, ....)

Een verdeling week bij ouder A en weekend bij ouder B wordt normaal niet gedaan, aangezien er dan geen evenredige verdeling van lasten en lusten is en voor praktische problemen zorgt op de langere termijn. De ouder die het kind enkel in het weekend heeft, heeft vooral lust: nooit een morgend en avondrush naar school, geen huiswerkavonden, nooit zien dat je op tijd je eten klaar hebt, want alles kan op het gemakje. Deze ouder zal sowieso ook minder betrokken zijn bij het schoolleven. De ouder die de kinderen altijd in de week heeft, zit juist in het tegenovergestelde concept. Nooit een weekend met je kind? Wat asl je een nieuwe relatie hebt en eens een weekendje weg wil? Ook de vader wil misschien ook wel eens een weekend zonder de kindjes. Dat is ook zijn ontspan-tijd. zo'n regeling is gedoemd om na een langere periode spanningen te veroorzaken.

Darlien
Topic Starter

#3 , 06 mei 2014 14:20

Bedankt Duma voor je uitleg. Ik zal mij er dan maar moeten bij neerleggen dat het co ouderschap zal worden:-(. Ik ben hier niet in thuis en heb daar geen ervaring in. Maar ik zal toch alles best laten vastleggen door een notaris zeker want hij wil het zo regelen maar dan heb ik niets in handen he. Ik zie het wel niet zitten om mijn kids een week te moeten afgeven. Maar dat zal wel slijten zeker. Het zal voor niemand plezant zijn he. Iedereen zal hem moeten aanpassen.

Reclame

duma

#4 , 06 mei 2014 15:25

Ik bewonder de instelling enorm en vooral je kinderen zullen er goed mee varen dat mama en papa, ook al komen ze niet overeen, wel altijd samen achter hun welzijn hebben gestaan.

Echter: Probeer een onderlinge eregeling te maken en die te laten homologeren door de rechtbank. Dat is de enige manier om zeker te zijn.
Enkel een vonnis, EOT of gehomologeerde regeling is tegenstelbaar aan derden. Dat wil zeggen dat een gewone onderlinge regeling maar loopt zolang iedereen er mee akkoord is. U zou dus geen klacht kunnen neerleggen als u uw kind niet zou meekrijgen of als er kosten niet betaald worden of ....

Wel nog een paar tips indien je geïnteresseerd moest zijn:
1) denk goed na over de vakantie regeling die je gaat vastleggen. Bij een bilocatie zijn de gewone vakantie normaal doorlopend, maar vooral de zomervakantie is een issue:

Wannneer begint en eindigt die? Op 1 juli en 31 augusus, of op de eerste zondag van die maand? Ga je dan ook week-week doen, of mss tweewekelijks wisselen? Dat laatste geeft je wel meer kans op een leuke vakantie. Wie begint ermee? Best elk jaar wisselen?

En de kerstvakantie hoe ga je die regelen? Bij ons wordt jaarlijks gewisseld zoals in de zomervakantieregeling (ouder A in de even jaren de eerste week en in de oneven de tweede), want anders heb je je kinderen steeds ofwel op Kerst ofwel op Nieuwjaar. Geen van beide is leuk, want ouder A wil ook wel eens gaan Nieuwjaarszingen en ouderjaar vieren, en ouder B wil ook wel eens kerstcadeautjes opendoen op Kerst zelf.

1b) Denk goed na over kosten: Welke kosten gaan jullie delen? Zorg voor een goede omschrijving van het begrip 'bijzondere kosten'. hou ook in je achterhoofd dat die steeds in onderling overleg moeten gebeuren en je dus niet zomaar iets kan beslissen en de rekening kan sturen.

Ook: wie koopt de kleding? Bij bilocatei voorziet meestal elke ouder het zijne. Maar schoenen? Jas? Koopt dat ook ieder voor zich?

Hoe gaan jullie die kosten delen? Schiet er iemand voor met daarna een afrekening of is een kindrekening misschien interessant?

2) Spreek af en toe met elkaar (of via mail) om duidelijk te zien dat iedereen hetzelfde idee heeft rond de regeling.
Voor u kan alles misschien duidelijk zijn, maar uw ex misschien ook, op een andere manier.
Om spanningen te voorkomen en teleurstellingen te vermijden (ook bij de kinderen) is het belangrijk dat iedereen hetzelfde denkt.

Bij ons is de vakantieregeling zéér duidelijk omschreven, maar toch wordt er elk jaar (ergens rond september) een kijkje genomen naar het volgende (school)jaar.
We zetten dan duidelijk op een kalender uiteen waanneer de kinderen waar zijn en wanneer er wissels zijn.

Op die manier hebben we al lange tijd geleden een paar 'issues' gedetecteerd, bijvoorbeeld: de kinderen blijven een nacht langer bij de ouder die de kinderen heeft op Pasen, zodat de kinderen niet tijdens het feest (want zondag is wisseldag) naar huis moeten.

Niemand verplicht je, maar ik raad het je aan. Al neem je zelf een (zomer)kalender waar je op aanduidt wanneer jij dacht begrepen te hebben dat de kinderen bij jou zouden zijn.

3) Koop een heen-en-weer boekje, vooral als communiceren moeilijk is. Je ziet elkaar wel elke week, maar op die 5 minuten (aan de deur dan mss nog) heb je niet alles verteld van die week. Vooral met kleine kindjes die zelf nog niet kunnen vertellen, is dat handig. Je kan daar in schrijven welke leuke dingen ze gedaan hebben (zodat de andere ouder de week erop mee kan spreken als de kinderen daarover willen praten) of kleinere probleempjes bespreken (hij wil hier nooit x eten op zijn boterham, wat eet hij bij jou vaak?).

4) spreek af en toe af om gewoon over de grotere dingen des levens te praten. Misschien vlak na een oudercontact waar je beiden aanwezig was. Dan kan je het hebben over dingen zoals aankomende gebeurtenissen (communie, grootouderdag, medische zaken, ...).

Darlien
Topic Starter

#5 , 20 mei 2014 14:52

Duma ik had nog een vraag. Kan mijn vriend bij co ouderschap mijn kindergeld afnemen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2014 23:05

Wat achtergrondinfo:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8&t=52677" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.be/search?q=voorlopi ... =firefox-a" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sbo-vzw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=317" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.davo.belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#7 , 21 mei 2014 14:21

Alles kan, maar in de meeste gevallen zal dat toegekend worden aan de moeder of in de helft gedaan worden.

Kapa

#8 , 21 mei 2014 16:03

Darlien,
ik kan alleen maar veel respect opbrengen voor de tips die Duma hierboven beschreef. Ik denk dat je je kinderen (en dus ook jezelf en je ex) heel wat getouwtrek kan besparen als je alles zo goed mogelijk op papier probeert te zetten; en daarna ook de nodige portie gezonde communicatie (lees: wil tot overleg) aan boord kan leggen.

Wat betreft het kindergeld: soms wordt dat bedrag toch aan één partij toegekend, meestal is dat het geval wanneer die partij (aanzienlijk) minder verdient dan de andere partij. Maar in pure bi-locatie en met ongeveer hetzelfde loon zou je vb met een kindrekening kunnen werken. Ik werk al 2.5j met een kindrekening voor de spulletjes die heen en weer gaan (jassen, brilletjes, schoenen,...). Voor de echt kleine bedragen sturen mijn ex en ik elkaar gewoon een smsje/mailtje om te informeren; voor de grotere bedragen bellen we eerst even met elkaar. Soms voordien (zoon heeft voetbalschoenen nodig, is dat OK als ik dat met die rekening betaal?) en soms zelfs vanuit de winkel ('ik zie hier een echt leuke jas, OK als ik .. euro betaal voor een winterjas?) Zo worden discussies als 'die schoenen, moesten die zoveel kosten?' vermeden.

Zonder overdrijven: ik heb nu veel meer contact met mijn ex over de aankopen van de kinderen dan vroeger. Maar liever dat dan frustraties opwekken door een gebrek aan communicatie.

Ik wens jullie veel succes!
Qui sine peccato est, primus lapidem mittat.
Abyssus abyssum invocat...

Terug naar “Echtscheiding”