Domicilie

Motorsense
Topic Starter

Domicilie

#1 , 18 jul 2015 10:09

Mijn ex en ikzelf zijn sinds 2 jaar gescheiden. Met onze onze zoon volgen we het traditionele co-ouderschap. Mijn zoon is bij mij gedomicilieerd.

Ik denk erover binnenkort te verhuizen. Helaas is dit een stuk verder dan wat eigenlijk ideaal zou zijn: 35 minuten van zijn school (is heden 10 minuten). Reden is het samenvloeien van een "nieuw samengesteld gezin" (mijn nieuwe partner en ikzelf verkopen beiden onze woning en kopen samen een nieuwe woning).

Mijn ex vindt dit een probleem en wenst het domicilie in dit geval op haar adres (overigens maak ik mij hieromtrent ook zorgen mbt tot het co-ouderschap...)

Bestaat het "gevaar" inderdaad dat dit kan worden gewijzigd in haar voordeel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 20 jul 2015 07:56

Als het enige dat je ex wenst te wijzigen owv je verhuis de domicilie is, zou ik daar snel mee akkoord gaan. Domicilie heeft voordelen, maar die zijn beperkt en er zijn ergere dingen.
Ze zou namelijk veel meer kunnen vragen, gezien noch zij, noch het kind kiezen om de afstand tussen de woonplaatsen van beide ouders en woonplaats ouder en school te vergroten.
Rechtspraak gaat dan ook in de richting van het 'straffen' van de ouder die verder weg verhuist en het co-ouderschap daarmee bemoeilijkt.

Je ex zou bv kunnen vragen dat jij al het vervoer moet doen (het is namelijk niet haar schuld dat jij verhuist en kan dus ook niet gedwongen worden om die extra kilometers af te leggen/te bekostigen).
Naargelang hoe ver je weg verhuist, zou zij ook kunnen vragen om de verblijfsregeling aan te passen naar een conservatieve '1 weekend op 2' of iets dergelijks.

Co-ouderschap houdt ook in dat je rekening moet houden met de andere ouder en rechters kunnen er niet mee lachen dat je beslist om plots x aantal kilometers verder te gaan wonen, wetende dat je een kind in co-ouderschap en bilocatie hebt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”