Naar Vrederechter

RL1
Topic Starter

Naar Vrederechter

#1 , 25 jul 2015 13:22

Mijn vrouw wil scheiden en ik niet. Zij eist van me om mee te gaan naar de vrederechter. Moet ik mee gaan?
Wat kan die vrederechter me opleggen?
Hoe zijn in dit geval de mogelijke scenario's?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fenerus

#2 , 25 jul 2015 13:28

Indien u gehuwd bent en u wenst te scheiden is niet de vrederechter maar de familierechtbank bevoegd.
De vrederechter kan wel voorlopige maatregelen uitspreken (scheiding van tafel en bed). Dit is een soort afkoelperiode waarbij toestemming wordt gegeven om afzonderlijk te gaan wonen.
U vrouw zal toch een procedure inleiden. Ik zou zeggen om geen kosten te krijgen die u misschien gaat moeten betalen wanneer u verliest, zou ik toch meewerken. Kan niet tegen u gebruikt worden en men kan nu eenmaal niet verplicht worden om met elkaar gehuwd te blijven....

Kali

#3 , 25 jul 2015 14:41

Vrederechter is al bijna jaar niet meer bevoegd.

Reclame

fenerus

#4 , 25 jul 2015 15:23

Vrederechter is al bijna jaar niet meer bevoegd.
Juist, my mistake, het moet de Familierechtbank zijn. Sinds die wet van 12 mei 2014

RL1
Topic Starter

#5 , 25 jul 2015 18:17

Oké vrederechtbank is nu familierechtbank. Maar mijn vrouw kan dus daar naar toe gaan en er vragen om mij het huis uit te zetten, ook al wil ik dit niet. Kan ik daar tegen protest / beroep aantekenen. Is de uitspraak van de familierechtbank dwingend of adviserend?
Fenerus vermeldde :"Dit is een soort afkoelperiode waarbij toestemming wordt gegeven om afzonderlijk te gaan wonen". Toestemming, dus als ik niet uit het huis wil kan de rechter er mij dan wel uitzetten?
En in het geval zij verhuisd, zal ze wss na één jaar aparte domicilie de echtscheiding sowieso bekomen???
Of in feite hoe lang kan ik de echtscheiding rekken?

fenerus

#6 , 27 jul 2015 00:43

Ik raad altijd aan om eventueel een EOT te verkrijgen. Als een van de 2 wil scheiden dan zal die toch een echtscheiding proberen bekomen. Wanneer er geen akkoorden kunnen gesloten worden zal er toch een van de 2 naar de gerechtsdeurwaarder stappen om een dagvaarding uit te brengen en dan is men vertrokken.
Nu, ik raad altijd mensen aan om vrijwillig te verschijnen. Als je weet dat je ex je gaat dagvaarden, waarom niet vrijwillig verschijnen. Maakt een goede indruk en kosten worden bespaard. Om een zaak voor de rechter te brengen moet men niet altijd dagvaarden (dat vergeten veel mensen). Dagvaarden is een wijze om iemand voor een rechter te krijgen. Maar mensen kunnen ook perfect zeggen van, wij hebben een probleem en wij leggen dit vrijwillig voor aan de rechter. verschijnen op dag en uur voor de rechter, zetten alles op papier en de zaak hangt net zoals op dagvaarding.
Maar nogmaals, een EOT is beter en goedkoper.
Want stel dat toch via de rechter gegaan wordt, zal na de echtscheiding er een procedure gerechtelijke vereffening moeten worden gevolgd om de goederen te verdelen; weer kosten...
En dan kan men in beroep tegen de notaris-vereffenaar bij de Fam REA. Daarna in beroep bij het Hof. Daarna de zaak terug naar de notaris-vereffenaar.... en daarna opnieuw in Cassatie. Dit is het antwoord op hoe lang een echtscheiding kan duren. Lang.

Om te antwoorden op uw vraag, rechter zal alle belangen afwegen, kinderen, partner, werk,... en zal desnoods - wanneer partijen er niet onderling uit geraken - een van de 2 gelukkig maken en de andere ongelukkig maken en een verplichting opleggen een andere woonst te zoeken. Dit hangt allemaal af van de feiten, de zaak, standpunten van partijen etc. etc....

duma

#7 , 27 jul 2015 11:15

Uw vrouw kan daar alles gaan vragen, maar of zij dat zal krijgen, is een andere zaak.
En ja, uw vrouw zal sowieso de echtscheiding ooit wel eens bekomen.
Als zij verhuist (domicilie), kan dat inderdaad na één jaar.
Als zij niet verhuist en wenst dat u vertrekt, zal ze langs de rechtbank moeten passeren; sowieso.

Zoals fenerus al zegt, zal de rechter met allerlei dingen rekening houden. Wat die zal uitspreken, is onmogelijk te zeggen, maar het kan dus inderdaad zijn dat die zal beslissen dat u het huis zal moeten vertalen.

Van wie is het huis?
Zijn er kinderen?

RL1
Topic Starter

#8 , 27 jul 2015 17:49

Het huis is vnl. door mijn erfenis gezet maar er is voor 50% lening aangegaan op beide naam. Omwille van mijn erfenis - input is er een schuldbrief van een 80000 euro die ze me moet betalen bij o.a. scheiding. Dus om die reden kan ik aan de rechter voorstellen dat ik in de mogelijkheid ben om haar financieel uit te kopen en dus niet twee maal moet verhuizen. Eerst voorlopige maatregel ik er uit om daarna het huis te kopen en de lening over te nemen.
Er zijn geen kinderen, we hebben beiden een inkomen.
Daarom een voorstel van mij om ondertussen eenzijdig de lening verder te zetten (ipv haar woonstvergoeding te betalen).
Echter ik ben een 3 maanden geleden werkloos geworden en daarom slaat ze haar slag om NU te scheiden zodat ik onmogelijk de lening kan verder zetten. Daarom wil ik het zo lang mogelijk rekken om ondertussen een job te vinden.
Wat zou u mij in dit geval aanraden als plan?

duma

#9 , 28 jul 2015 08:37

Ik vroeg mij al de hele tijd af waarom u toch getrouwd wou blijven met iemand die van u wou scheiden :).
Een job vinden is niet zo moeilijk, 't hangt er natuurlijk vanaf naar wat voor iets je op zoek bent.

Ik zou proberen gaan voor EOT; het is altijd beter overeen te komen dan iets opgelegd te moeten worden.
Je kan al proberen over bepaalde zaken het eens te geraken als dat nog mogelijk is en eventueel bemiddeling voor de rest, tenzij je echt al weet dat de andere partij niet zal toegeven; dan is dat weggesmeten geld.

RL1
Topic Starter

#10 , 28 jul 2015 17:11

Oké Duma, maar als ik start met de EOT (dwz allebei akkoord met echtscheiding aan te gaan) dan ben ik over 6 maanden gescheiden en mss heb ik dan nog geen job gevonden en ben ik het huis kwijt. Vandaar dat ik dacht ik werk niet mee en probeer tijd te winnen. Of kan dit ook in een EOT overeengekomen worden dat er bv een jaar wachttijd is voor mij om een job te vinden dus om de kans te geven om het huis verder te lenen?? Trouwens ik vermoed dat 1 jaar voor mij de maximum tijd is die ik kan bekomen want daarna kan ze eenzijdig scheiden als ze haar domicilie wijzigt natuurlijk.
Hoe zie je een EOT in deze optiek.....?

duma

#11 , 30 jul 2015 11:06

Er kan perfect in een EOT beschreven worden dat het huis nog (bv 5 jaar) in onverdeeldheid blijft.
Dat gebeurt wel vaker.
Dat zou dan inhouden dat u nog x aantal jaar in het huis mag blijven wonen vooraleer er over gegaan wordt tot de verdeling (van het huis).

fenerus

#12 , 31 jul 2015 01:38

Er kan perfect in een EOT beschreven worden dat het huis nog (bv 5 jaar) in onverdeeldheid blijft.
Dat gebeurt wel vaker.
Dat zou dan inhouden dat u nog x aantal jaar in het huis mag blijven wonen vooraleer er over gegaan wordt tot de verdeling (van het huis).
Alvorens dat de notaris zijn stukken heeft opgevraagd om een akte op te maken + de procedure van de echtscheiding + 1 maand beroepstermijn en overschrijving ben je al rap 8 maand verder.Tegen dan hebt u misschien al een job.
Wanneer u niks onderneemt, vrij simpel. uw ex dagvaardt u (kosten). allebei nemen jullie advocaten (kosten). Een zaak rekken gaat niet zomaar. D.w.z. dag er conclusies zullen uitgewisseld moeten worden (kosten) want u wil de zaak rekken. Nadien scheiden jullie en stelt de rechtbank een notaris-vereffenaar aan om de goederen te verdelen (kosten), nog wat de zaak rekken en conclusies schrijven (kosten), nadien geen akkoord sluiten --> pv van zwarigheden --> rechtbank (kosten)... nadien in beroep (kosten), nadien terug naar de notaris vereffenaar (kosten) nadien weer in beroep --> kosten, nadien in beroep bij hof van beroep --> kosten, nadien naar Cassatie (kosten) nadien terug naar hof van beroep, nadien terug naar cassatie, nadien terug naar hof van berıoep, nadien terug naar cassatie nadien naar Europees Hof :)

Kies maar zelf hoe ver je het wil rekken en hoeveel een echtscheiding waard is qua kosten.

Terug naar “Echtscheiding”