een akkoord maar

moeder1
Topic Starter

een akkoord maar

#1 , 22 sep 2015 13:02

Geen idee of het zin heeft alles nog eens te zeggen, snelversie dan dochter 12, tijdelijk vonnis week bij hem weekends bij mij, zaak uitgesteld naar januari.

Nu is er een prinipieel akkoord voor de zoveelste keer. Echter denk ik niet dat hij er nu nog onderuit kan. Op school(ze heeft ASS dus buitengewoon onderwijs) is er een internaat. Zowel semi als intern. Overlegd met school en clb, voor haar zou het het beste zijn ze op internaat te laten verblijven, intern. Papa gaf zijn akkoord aan school en aan clb, in oktober afspraak om inschrijving, aanvraag te starten. Dan krijgt ze alvast de nodige basis zorgen en professionele begeleiding.
Zelf is ze ook super enthousiast waar de meeste kinderen negatiever in zijn. Ze wil liever nu al op internaat. Heeft er ontspanning, sociale voorzieningen, vrienden....
Nu is het nog afwachten of mijn budget de kostprijs zal kunnen dragen. Indien er voor januari plaats vrij komt hebben we zelf een regeling uit te werken voor de weekends, nu is ze elk weekend bij mij.
In principe zou het dan kunnen zijn, elk een weekend en indien mogelijk woensdagen afwisselend. Dan kom ik wel bij praktische zaken zoals haar was welke ik heb te doen al zijn dat bijzaken. Was moet dan wel tot bij mij geraken elke week. Dit llijkt mij gezien de situatie de meest gepaste oplossing voor iedereen.
Kan papa daar nog op terugkomen op zijn gegeven akkoord? Moet dit dan in kortgeding bekrachtigd worden door een rechter? Stel ze zit er een maand en papa bedenkt zich omdat hij haar dan minder ziet wat ook voor mij zo zal zijn. Wat kunnen eventuele gevolgen zijn? Moet hij dan meebetalen? Of dient eerst het kindergeld afgetrokken worden? Verhoogd omdat ik alleenstaande ben plus verhoging voor haar ASS wat neerkomt op een kleine 300 euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2015 13:06

Is er iets voorzien inzake bijzondere kosten?
Normaliter vallen schoolkosten onder deze kosten dus buiten de standaard alimentatie

moeder1
Topic Starter

#3 , 22 sep 2015 13:07

Nee tijdelijk vonnis dus helemaal niks voorzien.

Reclame

duma

#4 , 22 sep 2015 13:08

moeder1, even off topic 2 opmerkingen:
1) de topics die u ondertussen over hetzelfde onderwerp geopend hebt, zijn niet meer te tellen op 1 hand.
Tenzij het echt een heel nieuwe vraag is, blijf aub in je originele topic.
Telkens een nieuwe openen, maajt het voor mensen die willen reageren heel moeilijk, omdat ze steeds een deel voorgeschiedenis missen.
Ik heb weinig zin om elk van je topics weer te gaan openen om te zien wat daar nu weer juist in stond dat relevant kan zijn; bijgevolg ga jij minder correcte of op z'n minst onvolledige informatie krijgen.

2) Dit is ook de zoveelste post die u weer opent in de 'stel een vraag'-sectie, terwijl u goed weet dat uw topics steeds naar hier verplaatst worden. (np, graag gedaan hoor) Dat een nieuweling dat doet, ok, maar u bent ondertussen al lang genoeg bekend met het forum om te weten dat het hier moet staan. Dus bij deze een vriendelijke vraag om liefst geen nieuw onderwerp meer te openen, maar als het echt moet dat ineens in het juiste forum te doen. Thank you very much.

Als een moderator mijn opmerking hier niet op z'n plaats vindt, mag ze gerust de vuilbak in.

moeder1
Topic Starter

#5 , 22 sep 2015 13:13

Zucht zeg. Eerst krijg ik opmerking maak verschillende topics aan omdat het ene niet over het andere gaat , nu maak er een aan en dit gaat niet over hetzelfde maar over internaat en mogelijke gevolgen. Gooi het wat mij betreft maar in de vuilbak. Geen zin meer in. Zoek de informatie die ik nodig heb wel elders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2015 13:32

Internaat en andere zaken gaan allemaal over omgangsrecht en plichten inzake opvoeding kinderen bij een scheiding.
En wie daarvoor de rekening moet betalen.

duma

#7 , 22 sep 2015 14:27

moeder1, u hoeft zich niet aangevallen te voelen door mijn opmerkingen; ik verwijt u niets; ik vraag alleen om in het vervolg erop te letten.
Voor ons, de 'antwoorders', zodat het overzichtelijk blijft en er niet nog extra moeite gestoken moet worden in het bijeensprokkelen van informatie, maar vooral voor uzelf, zodat u de correcte en volledige informatie krijgt.

Om op uw vragen te antwoorden:
Schoolkeuze is iets dat beide ouders samen moeten beslissen. Ik lees hier dat jullie dat dan ook gedaan hebben. Vader geeft zijn toestemming voor deze school. Eens uw dochter ingeschreven is, zijn er maar weinig argumenten die een rechter ervan kunnen overtuigen om die situatie te veranderen, al zeker niet als u kan bewijzen dat ook papa akkoord ging. (Beide handtekeningen op inschrijving?). Kan hij dus terugkomen op zijn beslissing? Ja, maar of daar naar gehandeld zal worden? Waarschijnlijk niet.

De schoolkeuze moet niet bekrachtigd worden, gezien ouders deze beslissing ook steeds samen kunnen wijzigen. Maar het kan natuurlijk altijd in een vonnis vermeld worden.

Het moeten meebetalen hangt niet af van zijn gevoel na een maand. Je maakt een keuze, je schrijft in en je betaalt. Dat is voor elke ouder zo. Simpel als dat. Studiekosten zijn door beide ouders te dragen, voor de helft, tenzij anders gestipuleerd. Dus papa zal ALTIJD zijn bijdrage moeten leveren.
Kindergeld heeft hier niets mee te maken, wel eventuele studiebeurzen. Die moeten eerst gebruikt worden en pas dan de rest van de studiekosten verdelen.

De regeling omtrent het kindergeld staat daar los van. Dat wordt ofwel toegekend aan één ouder, ofwel verdeeld.

En waarom zou u in godsnaam de was moeten doen?
Kan de papa dat niet?
Dan wordt het dringend tijd dat hij dat leert of een strijkhulp inschakelt (of een vrouw vindt :))

moeder1
Topic Starter

#8 , 22 sep 2015 16:14

In het tijdelijke vonnis staat gewoon niets vermeld. Tijdelijk vonnis wat al ruim een jaar van kracht is. Gezamelijk gezag, niets over gedeelde kosten, geen allimentatie, niets...ik draag die kosten dus allemaal zelf. Zitting is uitgesteld tot januari en als alles goed gaat kan ze in oktober starten dus hoest ik de kosten op omdat papa echt niets bijdraagt. Als een internaat bvb 300 euro per maand kost(geen idee) heb ik dat te betalen omdat er niets van in het tijdelijk vonnis staat, zo zal hij het argumenteren. Papa gaf akkoord via mail, telefonisch aan clb, per mail aan school, inschrijving gebeurt snel nu. Papa heeft borderline dus verandert van gedacht zoals ik van kledij verander.
Tijdelijk vonnis staat weekends bij mij en dus in principe heb ik ze dan niet af te staan in de weekends al wil ik het menselijk houden. Geloof me maar papa kan niet wassen, heeft geen machine en als hij al naar de wasserij gaat doet hij alles in één machine met alle gevolgen van dien dus doe ik dat liever zelf.

j.demoor

#9 , 24 sep 2015 11:20

‘Was moet dan wel tot bij mij geraken elke week‘ kan indien bij u op woensdag even week en op weekeind oneven week.(zie kalender met genummerde weken).

“Art.572bis.Onverminderd de bijzondere bevoegdheden die zijn toegekend aan de vrederechter en de bijzondere wetgevingen, neemt de familierechtbank kennis van ...7° vorderingen met betrekking tot onderhoudsverplichtingen...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.374...§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de familierechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind. ”(Burgerlijk Wetboek). Zonder die homologatie is het akkoord niet afdwingbaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

moeder1
Topic Starter

#10 , 20 okt 2015 13:53

Weer problemen. Internaat wordt ze in deze school niet toegelaten, te hoog iq. Langdurend gesprek gehad met clb(twee uur een half) en papa ging op een ander tijdstip, wil gewoon niet samenzitten. Papa gaf toe aan clb de zorgen die onze dochter nodig heeft niet te kunnen geven, met zijn eigen geestelijke problemen(borderline), gebrek aan degelijke huisvesting....Daar heb ik bewijs van, verslag clb.
De dag erna mail van papa(wat hij voordien altijd weigerde) het is goed dat ze bij jou is, ik wil ze een weekend om de twee weken. Bewijs is dus verslag clb, ondertekend papier van hem en akkoord via mail terwijl tijdelijk vonnis anders zegt. Dit is ingegaan vanaf gisteren. Vandaag zou ze dus terug bij mij moeten afstappen(schoolvervoer) maar ik heb hem moeten confronteren met leugens die hij verspreidt zelfs aan clb waarvan ik tegendeel kan bewijzen, dit verspreidt hij nu aan jan en alleman en ik ervaar dit als laster, dit kan hij absoluut niet bewijzen omdat het leugens zijn. Ik overweeg dus om klacht neer te legen als hij niet ophoudt. Mijn goede naam wordt door het slijk gehaald. Ik ken papa(onvoorspelbaar) dus voor hetzelfde staat hij straks aan de schoolpoort, kan hij dit nog zomaar of zijn die bewijzen genoeg om naar de politie te stappen dat hij zelf een andere regeling wil, ook jongeren welzijn weet ervan. Zitting is pas half januari en we willen dit beiden eigenlijk officieel, kan dit of moeten we wachten? Tenzij hij van gedacht verandert uiteraard. Ondertussen heb ik zelf donsdekens gekocht, verwarming en dergelijke voor bij hem.
Kan hij na die akkoord via verschillende wegen nog terugkrabbelen?

duma

#11 , 20 okt 2015 14:04

Het enige dat telt is het vonnis en niets anders.
Uiteraard kan je onderling afspreken om het anders te doen, maar weet dat je geen poot hebt om op te staan als de papa besluit om toch klacht neer te leggen als jij je kind niet meegeeft.

Met dit akkoord naar de politie gaan? En wat zouden zij dan moeten doen? Daarvoor zijn ze niet bevoegd.
Het enige wat je kan doen is zo snel mogelijk dit akkoord laten bekrachtigen door de rechtbank en inderdaad hopen dat hij niet weer van gedachte verandert.

Sowieso is die mail en dat verslag wel een soort van bewijs dat papa een gelijk gedeeld verblijf (of het huidige verblijf) eigenlijk niet ziet zitten., alsook een bewijs van zijn wispelturigheid (dan zus dan zo). Je kan dat dan op die manier wel gebruiken.

moeder1
Topic Starter

#12 , 20 okt 2015 14:36

Ik wil niet tot half januari in onzekerheid leven, elke dag van komt ze wel of komt ze niet.
Nochtans stuurde ik gisteren een mailtje naar de politie in verband met die meldingen die je dan in principe moet doen. Zij beweren dat ondertekend met akkoord van beiden voldoende is om geen meldingen van te doen? Zou wat stom zijn, elke dag ff naar de politie stappen. In principe had ik dat gisteren de eerste keer moeten doen. Ze beweren dat ze er niets aan kunnen doen omdat er dat akkoord is maar tegelijk een vonnis. Zal me beraden bij advocaat als die terug is uit vakantie. Jongeren welzijn is er ondertussen achter dat hij een dubbele houding heeft. Dat maakt het zo moeilijk om er vertrouwen in te hebben dat hij deze keer wel deze regeling behoudt. In ieder geval een pak voordeliger voor hem in voeding en dergelijke.

duma

#13 , 20 okt 2015 15:14

Er is geen andere optie. Ofwel volgt u het vonnis, ofwel niet.
Maar een WETTELIJKE regeling zal er pas terug zijn tot er een nieuw vonnis is (of gehomologeerd onderling akkoord). Tot dan leeft u inderdaad in onzekerheid.
En het is onzin dat de politie geen melding kan noteren; ze kunnen dat perfect, maar hebben er waarschijnlijk geen zin in. Ze zouden moeten weten dat een onderling getekend akkoord ivm verblijfsregeling kinderen juridisch gezien niets waard is en van de ene op de andere moment door een van beide ouders teruggenomen kan worden.

Dus: elke keer als volgens het vonnis de vader ze moet komen halen, naar de politie en EIS die melding. Enkel meldingen die duidelijk aangeven hoe de verblijfsregeling de laatste maanden verlopen is, samen met de mail waarin de vader zélf aangeeft het niet te willen, geeft u een zeer grote kans om de door u gewilde verblijfsregeling in een vonnis gegoten te zien worden.

moeder1
Topic Starter

#14 , 20 okt 2015 15:23

Dan heb ik me laten afschepen, had gisteren die melding moeten doen.
Misschien domme vraag maar wat is homologeren? Heb er al van gehoord maar niet precies wat het betekent. Mogelijk krijg ik papa wel zover. Ik kan gerust de mail doorsturen van de politie. Dan wordt het wel reppen met een kantoor dat gesloten is na de kantoor uren.

Meer dan een mail, mail, verslag clb, akkoord aan jongeren welzijn, akkoord ondertekend op papier. Heb er wel vertrouwen in nu. Iedereen waarmee ik praat noemt het een omstreden vonnis. Zo krijg ik de kinderbijslag, staat ze bij mij gedomicileerd maar is ze hoofdzakelijk bij hem dus op een manier domicilie fraude?
Hij borderline, strafblad wat die verzweeg tegen de rechter....Denk dat ik er vertroçuwen in mag hebben alleen die onzekere periode nu. Dochter ASS, dus iemand met geestelijke storingen 'zorgt' voor een tiener met ASS. Dan nog vakanties overeen te komen ook, persoonlijk vind ik dat de rechter er zich gemakkelijk van 'af heeft gedaan'.

duma

#15 , 20 okt 2015 16:18

Homologeren betekent dat jullie onderling het akkoord ontwerpen en het door de rechter laten bekrachtigen waardoor het de juridische waarde van een vonnis krijgt. Je kan dat doen op de zitting die reeds gepland staat. Werk dus een voorstel uit, laat het nalezen door een advocaat en je ex. Wees zeker dat hij akkoord gaat en neem het akkoord mee naar de zitting.

En neen, geen domiciliefraude. Het kind verblijft bij beide ouders. De verdeling van het verblijf doet niet ter zake.

Terug naar “Echtscheiding”