Doe ik er goed aan?

ThinkPink12
Topic Starter

Doe ik er goed aan?

#1 , 02 apr 2016 09:18

Vorige week dochter bij de papa op zaterdag van 12-18.
Heb ze terug gekregen met 39 graden koorts en was volledig ondergeplast.
Ik heb in eerste instantie papa opgebeld om te vragen wat er gebeurd is.
Geroep aan de telefoon dat ik een slechte moeder ben en uiteindelijk telefoon toegeslaan... Ok
Heb mijn meid een suppo opgestoken en gewacht maar de koorts zakte niet en ze wou ook niet drinken ( ik weet ook niet of ze heeft gegeten bij papa aangezien hij niets wilt zeggen)
Naar de dokter van wacht geweest en de vuile kleren meegedaan.
Ik had niet de bedoeling om hier zo een drama rond te maken maar door de reactie van papa laat hij mij geen keuze. Het is de zoveelste keer dat ze met koorts terugkomt. Dat ze ziek wordt, daar zeg ik niets over. Ze is nu eenmaal veel ziek, maar de verzorging moet er wel zijn!!! Wat krijg ik dan als antwoord? Je denkt toch niet dat ik naar de dokter ga gaan, ik betaal alimentatie...
En van dat onderplassen zei hij: het is uw woord tegen dat van mij!
Dokter heeft bevestigd dat ze ziek was en ook een attest geschreven over de vuile natte kleren die naar Pipi reuken ( ik heb dat kind direct in een lauw bad gestoken en een pyjama aan gedaan)

Nu is het zo dat zij donderdagavond terug is hervallen en terug hoge koorts heeft. De dokter heeft gezegd dat ze het begin van een longontsteking heeft en ze mag zeker komende week het huis niet uit.
Zondag moet ze normaal naar papa, ik zou haar anders wel laten gaan maar omdat hij de nodige zorgen niet toedient en omdat ik ook een attest heb dat ze niet naar de opvang kan en het huis niet mag verlaten...
Hij mag ze van mijn part wel komen bezoeken zondag bij mij thuis.

Ik ben bang voor hem dat hij heel agressief zal reageren, maar ik moet aan het welzijn van mijn kind denken.
Wij hebben een overeenkomst maar dat is nog niet bekrachtigd.

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 apr 2016 10:15

als een kind ziek wordt tijdens het verblijf bij de andere ouder is de ouder verplicht de juiste en nodige zorgen toe te dienen. Naar de huisarts gaan én dat ook betalen hoort daarbij omdat dit dagelijkse kosten zijn. De alimentatie de de vader aan jou betaalt dient voor de dagelijkse zorgen als het kind bij jou is en niet bij hem. Als de verblijfs/alimentatie-overeenkomst door de rechter zal bekrachtigd is, is dat de wettelijke gang van zaken. De dokter heeft een attest gesschreven dat het kind de woning om medische redenen NIET MAG verlaten. (gevaar longontstekling) . Je stuurt je een kalme mail ter info naar de papa met ingesloten een scan van het doktersattest. Je legt uit dat er longontsteking dreigt. Je stelt voor dat de vader zijn kind kan bezoeken op zondag. Je verwijst ook naar het feit dat de alimenentatie de dagelijkse zorgen dekt wanneer het kind bij jou is. Een huisarts consulteren hoort bij dagelijkse zorg. Dat de wet ook voorschrijft dat elke ouder tijdens zijn oimgangstijd de nodige medische zorgen moet laten toedienen aan zijn kind, zoniet kan de familierechter beslissen dat deze verblijfsregeling gevaar voor de gezondheid voor het kind oplevert.
Niet reageren op agressieve taal en niet in discussie treden.

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 02 apr 2016 12:02

Hij zegt dat hij niet verplicht is en het ook absoluut niet wilt omdat zijn dochter maar enkele uren bij hem is.
Ik zal hem zeker informeren maar ik ben echt bang voor zijn reactie!

Bedankt voor jouw advies!

Reclame

eylis

#4 , 02 apr 2016 13:34

je gaat best niet in discussie mbt zo'n reacties. Meld de vader eenvoudigweg dat hij jouw mbt. jouw mededeling laat adviseren door een deskundige, omdat in rechterlijke zaken er vaak een groot verschil is tussen iemands persoonlijke mening en wat de wet voorschrijft en dat je wil vermijden dat hij wettelijk in de fout gaat. bij een kort verblijf van enkele uren (een halve dag en minder) MOET hij alleszins 1 van de 2 mogelijkheden doen: ofwel contact met jou nemen en het kind in overleg al dan niet naar de dokter brengen ofwel na verwittiging naar jou brengen als dat past. Maar NIETS doen mag hij niet. Ik vergelijk het met de school. als een kind daar ziek word, en het is ernstig wordt het kind door de school meteen naar het ziekenhuis gebracht . Tegelijk verwittigt men de ouders; bij minder ernstig ziekte worden enkel de ouders verwittigd. Maar niets doen mag niet. Daar kan zelfs klacht voor verwaarlozing voor neergelegd wodden; en dat wil de vader vast niet meemaken.

ThinkPink12
Topic Starter

#5 , 03 apr 2016 08:53

Vader staat er op dat zijn dochter komt straks. Ik ga deze keer niet toegeven aan zijn bedreigingen enz. Ik heb niets meerterug gestuurd. Heb hem op de hoogte gebracht en gezegd dat hij mag langskomen als hij wilt.
Ik hoop nu gewoon dat als hij langskomt dat het voor zijn dochter is en niet om mij hier te komen verwijten.
Wat een gedoe allemaal... Weer eens een voorbeeld dat vader hier zijn eigen belangen laat voorgaan ipv die van zijn dochter :(

ThinkPink12
Topic Starter

#6 , 07 apr 2016 15:11

Papa heeft zondag klacht neergelegd. Moet me geen zorgen maken volgend de politie aangezien ik met alles in orde ben en er zelfs geen vonnis is.
Wel jammer van papa natuurlijk.
Hij is zondag om 14u15 langs geweest (terwijl hij weet dat onze dochter slaapt s middags) om te vragen waarom ik ze niet bracht.
Weer opnieuw vertelt dat ze ziek was.
Had gevraagd of hij nog eens terug wou komen als ze wakker was, maar papa is niet meer langs geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2016 15:27

Inderdaad enkel een vonnis familierechtbank of een authentieke akte ( notaris) zijn wettelijke elementen.
Al de rest telt niet.
Waren jullie gehuwd wettelijk (al of niet let contract) of feitelijk samenwonend.
Werd kind erkend door de vader.

ThinkPink12
Topic Starter

#8 , 07 apr 2016 15:36

Feitelijk samenwonend en heeft ons kind erkend

eylis

#9 , 08 apr 2016 09:14

nog een belangrijke tip: zorg er wel voor dat er duidelijk bewijzen zijn dat je regelmatig mogelijkheden tot persoonlijk contact met zijn dochter aanbiedt. Of dat bij hem thuis, bij jou thuis of op het speelpleintje is, dat mag jij voorstellen. Zet dus regelmatig data op mail, zodat later de vader niet zomaar kan vertellen bij de rechtbank dat je contact totaal verhinderde. Want zelfs zonder verblijfs/omgangs-vonnis is persoonlijk contact tussen ouder en kind wel een recht dat de andere ouder niet mag verhinderen.

ThinkPink12
Topic Starter

#10 , 08 apr 2016 10:18

Ja, doe ik zeker!
Bedankt voor de tip om er data en uur in te zetten.
Vrees enkel dat hij niet zal willen, maar daar kan ik toch niet aandoen he?
Van mij mag hij zijn dochter zien, het liefste zelfs! Zodat zij niet vervreemd van hem. Maar voorlopig met mij er bij omdat er nog geen vonnis is en de papa mij wil raken.
Het verzoekschrift wordt maandag neergelegd. Weet iemand hoe lang het dan ongeveer duurt vooraleer we naar de rechtbank kunnen?

Bedankt voor de raad iedereen!

Terug naar “Echtscheiding”