Tussen ex en mij is jaren geleden co-ouderschap uitgesproken.
Heden is de situatie enigszins veranderd : dochter kiest om bij ex te verblijven, ex stort kinderbijslag op zichtrekening van dochter.
Ex contacteert me en wil dat ik haar steun in de uitgaven.
Ik vond dan het volgende terug : als er een kindrekening geopend wordt, en mits homologatie van familierechtbank, en beide ouders storten hier maandelijks een bepaald bedrag op, dan zou dit fiscaal aftrekbaar zijn
"Circulaire nr. Ci. RH. 241/605.665 (AOIF 55/2010) van 05.08.2010.
Stortingen van onderhoudsbijdragen op een kindrekening worden als betalingen van onderhoudsbijdragen ten behoeve van het onderhoudsgerechtigde kind beschouwd. Het gebruik van een kindrekening doet geen afbreuk aan de belastbaarheid of aftrekbaarheid van deze onderhoudsbijdragen (art 3 p 4 laatste lid W 19.03.2010)"
Nu maak ik mij de bemerking : is dit ook geldig binnen fiscaal co-ouderschap ?
of is dit enkel geldig als co-ouderschap opgeheven wordt en ik alimentatie betaal (maar dan is de kindrekening weer niet aftrekbaar denk ik)...
Wie heeft in deze situatie gezeten of meegemaakt, en is er een eenduidige oplossing ?
Volgens wat ik nog kon vinden, moet de FOD dus de bijdragen op de kindrekening fiscaal wel aanvaarden.
(maar natuurlijk staat er niet bij of het om co-ouderschap of alimentatie regeling gaat)
Bedankt alvast voor degene die mij op de goede weg kan zetten
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)