huwelijk of testament of beiden?

yoxan
Topic Starter

huwelijk of testament of beiden?

#1 , 21 jan 2011 19:32

Situatie:

We zijn al 14 jaar een koppel en wonen feitelijk samen in het huis dat enkel mijn eigendom is. Mijn vriendin werkt niet meer en er zullen geen kinderen komen. We hebben beiden een eigen vermogen.
Ne denken we aan trouwen omdat ik schrik heb dat ze nu bij mijn eventueel overlijden niets krijgt of zeer hoge successie zal moeten betalen (vb mijn groepsverzekering/pensioensparen waar ze begunstigde is).
Wat zeer belangrijk is:
1. Ze moet in het huis kunnen blijven wonen dmv het vruchtgebruik. Er zijn nog wettelijke erfgenamen (moeder/nonkels/tantes/neven/nichten/ geen broers en zussen!)
2. Een bepaald deel van mijn roerende middelen ontvangen met zo weinig mogelijk successierechten te betalen.
Dit natuurlijk in de veronderstelling dat het huwelijk/relatie stand houdt.

Ook belangrijk is dat ik bij een eventuele breuk niet heel mijn leven mijn salaris moet delen met mijn vriendin. Zeker nu ze is gestopt met werken. Er is geen enkele reden om te stoppen maar als dit haar wens is, ga ik haar niet tegenhouden. Ik wil er enkel later niet voor boeten indien er een breuk volgt. Ik weet niet of dit terzake doet maar het is de bedoeling dat ik haar ten laste ga nemen.

De vraag is nu of een huwelijk ons een stap dichter zet om deze zaken te verwezelijken? Zo ja met welk stelsel kunnen we dan best trouwen?
Of is het beter om gewoon een testament op te stellen omdat een huwelijk niets verandert?

Ik heb al vanalles gaan opzoeken en met een notaris gaan praten maar ik begrijp het niet hoor.
Zo zei de notaris dat mits een huwelijk mijn vriendin nog altijd geen kans maakt om het vruchtgebruik van de woning te bekomen zonder testament. Zo staat er ook bij het wettelijk huwelijksstelsel dat bij een huwelijk een partner de woning niet mag verkopen/verhuren zonder toestemming van de andere partner en dat een partner ook niet uit het huis kan gezet worden. Ook wanneer 1 partner eigenaar is. Wil dit dan zeggen dat mits een breuk mijn vriendin in de woning kan blijven totdat de eventuele scheiding getekend is?

Ik ben misschien aan het doemdenken ivm een breuk maar als ik al die verhalen hier lees, wil ik toch liever op alles voorbereid zijn en niets overhaast doen.

mvg,

yoxan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 jan 2011 09:11

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.).

“Art.1478.Elk van de wettelijk samenwonenden behoudt de goederen waarvan hij de eigendom kan bewijzen, de inkomsten uit deze goederen en de opbrengsten uit arbeid. De goederen waarvan geen van beide wettelijk samenwonenden de eigendom kan bewijzen en de inkomsten daarvan worden geacht in onverdeeldheid te zijn...”(B.W.).

De overige roerende middelen kan u bij testament toewijzen aan uw echtgenote of wettelijk samenwonende. Dit testament kan die toewijzing afhankelijk maken van het voortbestaan van huwelijk of wettelijk samenwonen bij uw overlijden. Vgl. art.900 B.W..

Het tarief inzake successierechten tussen echtgenoten of samenwonenden bedraagt 3% tot 50000 euro;9% tussen 50000 en 250000 euro en 27% daarboven krachtens art.48 Vl.Wetboek Successierechten. en wordt gescheiden toegepast op roerende en onroerende goederen en niet toegepast op de gezinswoning. Zie daartoe volledigheidshalve http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 23 jan 2011 16:36

U kan wettelijk gaan samenwonen , di. u als dusdanig laten registreren op het gemeentehuis. In dat geval bekomt uw partner het vruchtgebruik op de woning. Al de rest gaat naar uw familie. U heeft wel de mogelijkheid, via een testament , uw partner meer te geven van uw erfenis , zelfs alles. De successierechten zijn 3-9-27 % , met bvrijstelling van de gezinswoning.

Indien u trouwt -in het wettelijk stelsel- is dat eigenlijk hetzelfde , maar zij bekomt ook de helft van hetgeen u nog verdient en spaart na uw huwelijk want dat is gemeenschappelijk. Dus bij trouwen bekomt uw echtgenote wel het vruchtgebruik van de gezinswoning. Wilt U haar iets meer laten erven zal u toch een testament moeten maken. En inderdaad , bij wettelijk samenwonen en trouwen is de gezinswoning beschermd. Eén partner , zelfs al is die alleen eigenaar , kan het huis niet vervreemden of de partner uit het huis zetten.
Bij scheiding behoudt u alles wat van u is , zonder vergoeding aan haar. De kans is wel bestaande dat U een alimentatie zult moeten betalen aan haar. U kan , bij de voorlopige maatregelen , vragen dat zij het huis verlaat.

Dit is misschien een reden om te trouwen : alleen bij trouwen bekomt uw echtgenote wel een overlevingspensioen, na uw dood.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”