Hertrouwen - huis beschermen

Webster79
Topic Starter

Hertrouwen - huis beschermen

#1 , 11 nov 2012 22:53

Beste,

Ik ben momenteel in een echtscheiding verwikkeld.
Het huis was eigendom van beiden, maar zal na de scheiding mijn eigendom zijn.
Stel dat ik nu later hertrouw, onder welke voorwaarden (contract) moet ik dan trouwen om het
huis te beschermen om geen risico te lopen dit te verliezen moest er opnieuw iets mislopen .

mvg,
Webster

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 nov 2012 09:48

je moet helemaal niets doen. In welk stelsel je ook hertrouwt: je eigendom van voor het nieuwe huwelijk blijft ook jouw persoonlijke eigendom. Dat is aantoonbaar met de verkoopsakte waar alleen jouw naam op staat. Let wel: dit is als het huis helemaal afbetaald is.
Het is natuurlijk wél zo als er nog een hypotheek op je huis rust en je hertouwt volgens het universeel stelsel (gemeenschap van goederen): alle gestorte gelden vanaf de trouwdatum in principe gemeenschappelijke gelden zijn. Dat wil zeggen dat bij een volgende scheiding je nieuwe ex recht in principe heeft op de helft van de gestorte gelden voor die periode aan de hypotheek;
Ze heeft dan immers bijgedragen aan jouw bezit. Het maakt niet uit of ze dan meer of minder effectief meebetaald heeft: volgens het universeel huwelijksstelsel zijn alle inkomens en uitgaven gemeenschappelijk (lees: van beiden samen)

Webster79
Topic Starter

#3 , 12 nov 2012 12:18

Het huis is nog niet afbetaald. Volgens welk stelsel trouw je dan het best ?

Reclame

lucgescheiden

#4 , 12 nov 2012 16:32

Zoals Eylis dit zegt is dit afhankelijk of jij, al dan niet, alleen deze schuld wenst te vereffenen.
Na de echtscheiding weet u over welk bedrag dit gaat.

Vervolgens kan u, mijn inziens bij elke vorm van samenleving, door de notaris een clausule laten toevoegen dat het huis steeds tot uw persoonlijk vermogen blijft behoren. Alsook hoe jullie dat wensen geregeld te zien wanneer het fout loopt.
Handige documenten voor Personenrecht

eylis

#5 , 12 nov 2012 16:57

dan mag je zeker NIET volgens het universeel stelsel trouwen, want dan zijn alle uitgaven d'office gezamelijk.
Heel eenvoudig; passeren langs de notairs en akte opmaken voor het trouwen met volledige scheiding van goederen, ook goederen aangekocht tijdens jullie huwelijk. Dan is en blijft het huis van jou.Maar dank moet je het ook echt alleen afbetalen en niet ter compensatie vragen aan je nieuwe echtgenote dat ze dan bijvoorbeeld alleen de andere uitgaven betaalt (electriciteit, verwarming, boodschappen) want dan verrijk je je jezelf ook op een verdoken manier: nl; zelf je huis afbetalen en je echtgenote de lasten van het huishouden laten dragen.

Webster79
Topic Starter

#6 , 14 nov 2012 10:39

Neen, maar de andere lasten kan je toch wel samen dragen vermoed ik ? Je kan toch nog altijd een rekening gemeenschappelijk openen en daar samen een gelijk bedrag op storten waarvan gas, elektriciteit, boodschappen worden van betaald ? of ook dit niet ?

eylis

#7 , 14 nov 2012 11:26

ja dat kan perfect: je opent dan samen een rekening (= in onverdeeldheid) waar je elk elke maand een vaste som op stort en waar de vaste lasten en verzekeringen van betaald worden (bijvoorbeeld met een permanente opdracht).
De eigen bankrekeningen blijven persoonlijk en van je eigen bankrekening betaal je ook je hypotheek af. Kosten aan je huis (verbeteringen etc) betaal je dan ook zelf.
Dan is de situatie transparant en later niet aanvechtbaar.
Het voordeel van zo'n heldere regeling is ook dat als het ooit slecht gaatn je daar minstens geen strijd over moet voeren.

Webster79
Topic Starter

#8 , 14 nov 2012 22:30

Niet dat het mijn bedoeling is, maar wat kunnen de gevolgen zijn als de één het huis afbetaald en de partner de andere kosten zoals gas, water, elektriciteit, ....

eylis

#9 , 15 nov 2012 16:48

twee soorten gevolgen zijn mogelijk:
A: uw partner is intelligent en assertief: dan haakt uw partner af en heeft u geen relatie meer en kan u uw huis op uw eentje afbetalen.
B: uw partner is een goede ziel en wil u plezieren: met dit voorstel verrijkt u zichzelf op de kap van uw partner, zonder dat zij hier ook in kan delen; bij een scheiding bent u een huis rijker en staat zij op straat met niks.

Webster79
Topic Starter

#10 , 17 nov 2012 22:45

Haha, ok. Ik bedoelde eigenlijk de gevolgen voor fiscus

lucgescheiden

#11 , 18 nov 2012 14:51

De gevolgen worden pas duidelijk wanneer u eerder komt te overlijden dan uw nieuwe partner...
wanneer er op dat ogenblik nog andere erfgenamen zijn, die hun erfdeel komen opeisen,...

eylis

#12 , 19 nov 2012 10:40

quote: (Niet dat het mijn bedoeling is, maar wat kunnen de gevolgen zijn als de één het huis afbetaald en de partner de andere kosten zoals gas, water, elektriciteit, ...) in het geval dat je met volledige scheiding van goedern trouwt en dit toch ietwat malafide plannetje doorvoert, dan betekent dat voor de fiscus niets anders dan dat je dat je hypotheek alleen zou afbetalen én gewoon de kosten van het huishouden (water-energie-boodschappen) wél met je vrouw zou delen.
Een fiscus komt namelijk nooit kijken wie de verwarming betaalt en wie naar de slager is geweest...

lucgescheiden

#13 , 19 nov 2012 13:09

Tot u komt te overlijden, en erfgenamen aanvoeren dat:
uw partner gedurende geheel het huwelijk uw persoonlijk vermogen uitholde, vermits zij nooit heeft bijgedragen in de woonkost...

White Magician

#14 , 19 nov 2012 20:27

Dus als ik het goed begrijp en ik trouw met "scheiding van goederen"
Mijn huis zou dan volledig van mij blijven, tenminste als ik alles volledig zelf hebt afbetaald.
Kosten zoals gas, elektr, water kunnen eventueel wel gedeeld worden via een gemeenschappelijke rekening waar beide partners een gelijkwaardig deel op storten

Uiteindelijk blijft bij scheiding het huis eigendom van mij.

Maar, hoe zit dat dan als ik kom te overlijden?
Kunnen mijn wettelijke erfgenamen mijn partner er dan ook uitzetten?

lucgescheiden

#15 , 19 nov 2012 20:57

Indien jullie huwelijkscontract niet voorziet in een vruchtgebruik voor de langst levende,
dan zou uw partner op dat ogenblik het eigendom van uw erfgenamen bezetten, lijkt me.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”