Feitelijk samenwonen - uit elkaar - verdere problemen

SVBE71
Topic Starter

Feitelijk samenwonen - uit elkaar - verdere problemen

#1 , 22 jul 2014 18:37

GEGEVEN :
Ik woon feitelijk samen gedurende 11 jaar, zonder gezamelijke kinderen, in een huurappartement. Wij zijn beiden terug van nul begonnen en hebben ondertussen al heel wat gezamelijke bezittingen opgebouwd.
Onze relatie loopt al jaren erg stroef, maar 1,5 maand geleden kregen wij een fikse ruzie en kwamen maar niet tot een dialoog.
Omdat de situatie voor mij onhoudbaar werd, besliste ik op 17 juni om het huis tijdelijk te verlaten. Zij vroeg mij mijn huissleutels achter te laten omdat ze niet wou dat ik te pas en te onpas het appartement binnen kwam om iets op te halen en weer te vertrekken. Omdat ik van goede wil was, stemde ik hierin toe. Ik verhuisde van vriend naar vriend om hen ook niet te veel te last te zijn, maar dit kan ik niet blijven doen, dus was ik pro-actief al een zoektocht begonnen naar een "eventuele" nieuwe woonplaats en heb ik vele makelaars aangesproken.
Helaas heb ik gedurende die periode nooit de juiste dialoog kunnen vinden met mijn toenmalige partner en heb ik haar afgelopen weekend (19 juli) mede gedeeld dat ik een punt zet achter de relatie. . Mijn ex-partner was echter uitgekomen bij mijn zoektocht naar een nieuwe woning en heeft dit toen al als definitief beschouwd. Op 18 juli heeft zij daarom een melding gedaan bij de politie dat ik sinds een maand niet meer op mijn domicilie adres verblijf met het oog op ambtelijke schrapping. Sinds 19 juli heeft ze ook alle contact verbroken en laat zij mij ook niet meer binnen om mijn achtergebleven spullen op te halen en overeen te komen ivm een verdeling van de gezamelijke bezittingen.
Ik heb zelfs al moeten vernemen dat ze enkele van mijn bezittingen verkocht heeft. Helaas ligt alle administratie (aankoopbewijzen) ook nog in het huis. Ook het immobiliënkantoor die de zaken behartigt voor de verhuurder is al door haar op de hoogte gebracht en die heeft mij blijkbaar al uit het huurcontract gehaald.

Nu zit ik in een penibele situatie en heb ik heel wat vragen :
1. Kan zij mij zo maar ambtelijk laten schrappen met deze feiten?
2. Wat kan ik doen tegen het feit dat ze mij niet binnen laat om spullen op te halen en dingen van mij verkoopt?
3. Kan de verhuurder mij zo maar schrappen uit het huurcontract? Wat met de huurwaarborg die op een rekening staat op allebei onze naam?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 jul 2014 21:19

1) Ja, want u woonde daar effectief niet meer.
2) Als u domicilie daar nog steeds staat, kan u gewoon met een slotenmaker binnen gaan en het uwe nemen. Het is dan namelijk nog steeds uw gezinswoning en niemand mag u de toegang ontzetten. Ik vermoed dat uw domicilie daar nog steeds zal staan, aangezien zij pas op 18 juli de melding heeft gedaan. Over de spullen die zij heeft, verzamelt u zo veel mogelijk bewijs: dat het uw bezit was en dat zij het verkocht heeft. U schrijft haar een aangetekend schrijven, feitelijk en kort, waarin u meldt dat u uw spullen bent komen ophalen wegens het beëindigen van jullie relatie, dat u op de hoogte bent dat zij volgend spullen van u heeft doen verdwijnen: opsomming spullen. Dat u haar tot datum x geeft om u deze spullen terug te bezorgen en u anders niet zal aarzelen de nodige verder stappen te zetten.
3) Neen. Als het contract is opgemaakt tussen jullie 3 (verhuurder en u en uw ex), zijn er volgende opties:
- jullie gaan alle drie akkoord met een schrapping uit het contract. Die schrapping wordt opgemaakt in zoveelvoud als er partijen zijn en ondertekend door elke partij. Dus een voor verhuurder, een voor ex, een voor u. Dit als bewijs van de schrapping. Indien zo'n schrapping bestaat zonder uw handtekening is die ongeldig en bijgevolg niet-bestaand. HEt huurcontract blijft geldig.
- u en uw ex willen er niet blijven wonen en dienen samen jullie opzeg in.
- indien een andere situatie (dus: jullie komen niet alle drie overeen) moet er naar de vrederechter gestapt worden.
Wat u preventief kan doen, is een AS sturen naar uw verhuurder met de melding dat u via X (uw ex) kennis heeft genomen van het feit dat hij u uit het huurcontract wil schrappen en dat u hierbij formeel wil laten weten dat u met dergelijke schrapping niet akkoord bent en deze schrapping zonder uw handtekening niet geldig is.

Wie heeft de huurwaarbog betaald?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2014 23:15

U stelt uw wijk of kwartierinspecteur in kennis dat u daar nog woont gezien uw persoonlijke spullen er nog staan.
U laat desnoods het slot vervangen - u kan terug binnen en geeft uw ex één sleutel.

Dit als aanvulling van Duma.

Reclame

SVBE71
Topic Starter

#4 , 24 jul 2014 09:59

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

De huurwaarborg staat vast op een huurwaarborgrekening op de bank, op onze beide namen.

duma

#5 , 24 jul 2014 11:36

Ja, maar de vraag was: wie heeft die betaald?

SVBE71
Topic Starter

#6 , 31 jul 2014 08:03

Die is destijds betaald van de gezamelijke rekening.
Maakt dat een verschil wie die betaald heeft dan? Ik dacht dat het vooral belangrijk was op wiens naam die rekening staat.

duma

#7 , 31 jul 2014 11:53

In de eerste plaats kijk je naar de naam op de rekening, maar als dat bv geld was van één van de twee huurder en die kan bewijzen dat hij die integraal betaald heeft, zal de andere huurder mogelijks toch nog van een kale reis terugkomen, omdat dat zo dan bewezen kan worden.

Dus: Indien u wordt geschrapt uit het huurcontract hebt u recht op uw deel van de waarborg. Opties:

- Je kan regelen met de verhuurder en uw ex dat uw ex u de helft terugbetaald en de huurwaarbog enkel op haar naam wordt gezet.
- Je kan met de verhuurder en uw ex regelen dat de verhuurder uw helft teruggeeft en dat u ex die helft bijstort.
- Je kan onderling met uw ex regelen dat zij u de helft terugbetaald en zetten dat samen (twee partijen) op papier dat zij u de heflt terugbetaald en u dus geen recht meer heeft op de waarborg die nog wel op uw beide namen vaststaat.
- Je krijgt het niet geregeld (zie hieronder) => vrederechter

Sowieso zet je wat dan ook best op papier, ondertekenen door alle partijen, in alle partijenvoud. (muv optie 3)
Denk aan:
- De verhuurder zal waarschijnlijk niet snel staan springen om jouw deel van de huurwaarborg terug te geven: veel administratie owv iets waar hij totaal niets mee te maken heeft.
- Uw ex zal waarschijnlijk niet snel staan springen, want wat als er nu al schade is? Dan zou die ook door jou moeten meebetaald worden, maar als jij van het contract weg bent, heb je niets meer met het contract te maken. Als zij je dus de helft teruggeeft en er is nu schade die haar later door de verhuurder wordt aangerekend, is dat negatief voor haar.
- Je hebt recht op interesten op die waarborg, maar daar zou ik écht niet moeilijk over doen!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”