Uit elkaar na wettelijk samenwonen en huis

Vanille1
Topic Starter

Uit elkaar na wettelijk samenwonen en huis

#1 , 02 feb 2015 05:43

Hallo,

Ik heb wat advies nodig en vind nergens informatie m.b.t. mijn specifieke situatie.

Mijn vriend en ik hebben anderhalf jaar geleden samen een huis gekocht en zijn wettelijk samenwonend. Dit staat op beide namen en wij betalen elk de helft van de hypotheek en hebben tevens ieder de helft van de verbouwingskosten betaald.
Wij hebben een Vlaamse woninglening via de VMSW.

Nu zit een breuk eraan te komen. Mijn vriend heeft al aangegeven dat als het zo ver komt dat hij zal weigeren uit het huis te vertrekken. Ik wil echter ook in het huis blijven wonen aangezien ik ook mijn hart en ziel erin heb gestoken.

Nu is mijn vraag, als het erop aankomt en het wordt een juridische strijd, waarop baseert men zich dan bij de beslissing wie het huis mag overkopen van de ander?

Het is zo dat mijn vriend zelfstandige is en van thuis uit werkt. Zijn maatschappelijke zetel is echter niet op ons thuisadres (dit staat nog bij zijn ouders). Hij kan zijn job van overal uitoefenen, heeft hiervoor enkel een pc nodig. Speelt dit feit mee moest het zo ver komen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2015 16:33

Kinderen?
Werk u?

Indien partijen eventueel via bemiddeling er niet uitkomen zal rechtbank ( familierechtbank) beslissen.

Kunnen beide partijen de volledige hypotheek overnemen en de overnamekosten?

Vanille1
Topic Starter

#3 , 29 jul 2015 20:12

Hoi Franciscus,

Ik weet niet of u dit bericht nog leest. De scheiding waar ik in mijn vorige bericht over sprak is een tijdje 'on hold' geweest. We hebben nog relatietherapie e.d. geprobeerd. Dit heeft echter niet geholpen en er zit nu niets anders meer op dan ermee te stoppen. Mijn excuses dat ik niet meer geantwoord heb op uw reactie, ik heb het voorbije half jaar veel aan mijn hoofd gehad.
Om te antwoorden op uw vragen, ik werk, mijn vriend is zelfstandige. Ik geloof niet dat hij over kapitaal beschikt om het huis over te nemen aangezien hij schulden heeft bij de btw en er al meermaals deurwaarders aan de deur zijn geweest.
Wij hebben geen kinderen.

Ik kan de hypotheek wel volledig overnemen, financieel gezien.

Als mijn ex weigert het huis aan mij te verkopen en weigert te vertrekken, wat zijn mijn rechten dan?

alvast bedankt!

Reclame

fenerus

#4 , 02 aug 2015 01:05

Kijk ik wil dat toch eens duidelijk maken: het is niet omdat men wettelijk samenwoont dat alles zo makkelijk geregeld is bij het uit elkaar gaan. Er bestaan tientallen voorbeelden van processen gerechtelijke vereffening-verdeling tussen feitelijk en wettelijk samenwonenden.
Mensen zien er tegen op om te huwen. Ok als je wil scheiden moet je ook naar de rechtbank en heb je meteen je vonnis dat de gerechtelijke vereffening uitspreekt.
Samenwonen garandeert NIET dat je - bij het uit elkaar gaan - PROCESLOOS en VREDELOOS uit een kan gaan. Er zijn ook vurige (echtscheiding kan je het niet noemen) UIT ELKAAR PROCESSEN lopende waar het soms heftiger aan toe gaat dan mensen die gehuwd zijn.

Om te antwoorden op uw vraag: waar het naar toe gaat? een vordering gerechtelijke vereffening via de familierechtbank. artikel 815 B.W. niemand kan gedwongen worden om uit onverdeeldheid te gaan; tenzij je in je aankoopakte een vervreemdingsverbod van 5 jaar hebt op genomen (ik begrijp niet waarom mensen dat er in zetten maar dat is iedereen zijn keuze).... dan moet je de termijn afwachten en kan je naar de familierechter gaan om voorlopige maatregelen te horen uitspreken.

duma

#5 , 03 aug 2015 11:20

Fenerus bedoelt dat niemand gedwongen kan zijn in onverdeeldheid te blijven.

Met als resultaat misschien een gedwongen openbare verkoop ...

Vanille1
Topic Starter

#6 , 04 aug 2015 12:33

Bedankt voor uw antwoorden.

In welke volgorde moet ik de zaken in deze situatie best aanpakken?

1. Wettelijk samenwonen beëindigen
2. Naar de notaris voor overdracht van het huis (gesteld dat ex-partner hiermee akkoord gaat)
3. Hypotheek overzetten

Klopt dit ongeveer? Of kan ik best de wettelijke samenwoning pas later beëindigen?

duma

#7 , 04 aug 2015 13:53

Dat beëindigt u best zo snel mogelijk; dat is beter in geval van overlijden en ontslaat u van enkel verplichtingen (eventuele schulden, ...)

Vooraleer u naar de notaris gaat om alles te regelen (als iedereen akkoord gaat), gaat u ook al langs bij de bank om te zien of zij wel alleen aan u willen lenen en om, indien 'ja', ervoor te zorgen dat uw ex geschrapt wordt van de lening.
De notaris zal in zijn akte inschrijven dat uw ex van alle verantwoordelijkheid tov de lening ontslagen wordt, maar de bank moet dat ook wel in orde brengen, indien mogelijk/indien ze willen.
Je kan ook nu al eens een bezoek aan de bank brengen, want ze gaan je dat niet zo kunnen zeggen. Ze moeten onderzoeken of je wel voldoende kredietwaardig bent alleen.

Vanille1
Topic Starter

#8 , 05 aug 2015 10:29

Het is wel zo dat wij een Vlaamse woninglening via de VMSW hebben, dus niet via de bank. Ik heb met hen reeds contact gehad en ik kan een andere persoon inbrengen in de lening indien ik niet voldoende kredietwaardig ben. Mijn ouders hebben aangegeven dit wel te willen doen dus ik kan er vanuit gaan dat dit geen probleem zal zijn.

De volgende stap is dus het zo snel mogelijk beëindigen van de wettelijke samenwoning. Kan men dan niet meer bij mij aankloppen i.v.m. eventuele schulden? Het is zo dat mijn expartner schulden heeft (gehad) met zijn eenmanszaak bij de BTW en leveranciers. Wij hebben ook reeds deurwaarders aan huis gehad, tot dat moment wist ik hier niets van (onze financiën zijn gelukkig gescheiden). Hij heeft momenteel een lening genomen om deze terug te betalen. Ik weet niet hoe hij er op dit moment voor staat maar het vertrouwen is er natuurlijk al lang niet meer dus ik houd alles voor mogelijk.

duma

#9 , 06 aug 2015 11:45

Kan men dan niet meer bij mij aankloppen i.v.m. eventuele schulden?
Zolang jullie nog samen gedomicilieerd zijn en er zijn schulden, zal een deurwaarder alles aanwezig in die woning beschouwen als zijnde van beide. Dus neen, daar beschermt het beëindigen van de wettelijke samenwoning niets aan.

Waar ik het over had: "Bij wettelijke samenwoning geldt als wettelijke verplichting dat iedere partner bijdraagt in de lasten van de samenwoning naargelang zijn/haar mogelijkheden". Die verplichting vervalt.

En ook: "In bepaalde schulden bestaat er hoofdelijke verbintenis tussen samenwonenden. Wanneer een van de samenwonenden een schuld aangaat die noodzakelijk is voor de behoeften van de samenwonenden of van de kinderen die zij samen opvoeden, dan is de andere samenwonende eveneens aansprakelijk. Voorbeelden van deze schulden zijn: een lening voor een woning, een autolening, …
Dit geldt niet voor schulden die buitensporig zijn in verhouding tot de financiële middelen waarover de samenwonenden beschikken."
Dat vervalt dan ook.

Lees meer: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”