Hallo,
Ik heb een aantal vragen in naam van een vriendin die bij me om raad kwam vragen maar zelf niet echt thuis is op het internet om info in te winnen.
Ze wil een einde maken aan haar relatie van 11j met haar vriend. Er is geen sprake een samenlevingskontrakt en ook niet getrouwd. Haar vraag was hoe het nu zit qua roerende en onroerende goederen. zij hebben destijds gebouwd samen. Ze wil toch wel wat info inwinnen alvoor ze er een punt achter zet zodat onaangename verassingen tot een minimum kunnen worden ingedikt.
Ze heeft geen interesse om eventueel haar vriend uit te kopen en daar te blijven wonen omdat ze naar het buitenland vertrekt. Dus zal het verkopen worden als hij haar ook niet wil uitkopen denk ik dan. Maar kan je zonder enige vorm van verbintenis beiden eigenaar zijn van een woning of niet? En de goederen in de woning zelf? Worden deze dan beschouwd als aangekocht in de relationele sfeer met oog op gemeenschappelijk gebruik of gaat men hier echt met facturen moeten zwaaien als puntje bij paaltje komt. Ikzelf heb een jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten, waarbij mijn ex gewoon ALLES(ook persoonlijke papieren zoals geboorteakte paspoort ed) wat met mij te maken had naar doodleuk naar het containerpark had gebracht, wat toen eigelijk neerkomt op verduistering, maar uiteindelijk in de rechtbank helemaal niks is geworden. De spullen waar ze wel wat aan had zoals tv pc en andere spullen die ik op mijn naam op factuur had. Kon ik ook naar fluiten want de rechter beschouwde dit als gekocht met oog op gemeenschappelijk gebruik. Enkel de oldtimers waar zij de helft van de waarde had van geeist die heb ik mogen behouden zonder dat ze hier aanspraak kon op kon maken. Dit omdat ze geen rijbewijs had en dus alle 5 de oldtimers op mijn naam stonden en ik kon aantonen dat in al die tijd ikzelf de kosten voor restoratie en onderdelen, verzekering en brandstoffen heb betaald aan de had van bankafschriften en onderdeelfacturen die met mijn bankrekening waren betaald.
Ik heb haar gevraagd om het fair te houden waar ze zich wel aan zal houden denk ik maar je weet natuurlijk niet hoe de andere gaat reageren. Ik ken hem ook natuurlijk maar mensen kunnen hier soms plots heel raar beginnen doen. En haar ken ik al van als we 6 jaar waren. Ik heb haar ook gezegd dat ik haar wel wil helpen maar ik geen partij wil trekken. Wel bemiddelen als het nodig mocht zijn. En sommigen kunnen mss denken van waarom help je haar dan met dit. Gewoon omdat ze het mij heeft gevraagd en dat ik ook wat op de hoogte ben als het mocht nodig zijn te redeneren met 1 van de twee als de zaak dreigt te exploderen.