Nieuwsamengesteld gezin

MSJB
Topic Starter

Nieuwsamengesteld gezin

#1 , 19 nov 2009 12:02

Vraagje: hoe kan ik de toekomst van mijn zoon/vriend veiligstellen na mijn overlijden. We hebben een samenleveringscontract laten registreren op dienst bevolking, geen akte bij notaris, kind is uit mijn vorige relatie (huwelijk).

1. Zouden we beter trouwen ivm erfenisrecht? Wat gebeurt er met het huis indien we alleen blijven "samenwonen" (denk aan mijn kind)? Goederen, lopende rekening, spaarrekening? Gaat 50% naar mijn zoon? Zo ja, kan mijn ex zich dan hiermee "verrijken" in geval mijn zoon dan onder zijn voogdij komt te staan. Brengt mij naar punt 2.

2. Hoe kunnen we beletten dat het kind naar zijn echte vader moet, waarmee hij zelden contact heeft? Bovendien wonen mijn ouders bij ons in (kangoeroewoning). Het kind geeft zelf aan dat hij in zijn omtrouwde omgeving wil blijven, dus bij mijn ouders.

Zijn er nog zaken waarmee ik rekening moeten houden...valkuilen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MSJB
Topic Starter

#2 , 20 nov 2009 19:32

Vraagje: hoe kan ik de toekomst van mijn zoon/vriend veiligstellen na mijn overlijden. We hebben een samenleveringscontract laten registreren op dienst bevolking, geen akte bij notaris, kind is uit mijn vorige relatie (huwelijk).

1. Zouden we beter trouwen ivm erfenisrecht? Wat gebeurt er met het huis indien we alleen blijven "samenwonen" (denk aan mijn kind)? Goederen, lopende rekening, spaarrekening? Gaat 50% naar mijn zoon? Zo ja, kan mijn ex zich dan hiermee "verrijken" in geval mijn zoon dan onder zijn voogdij komt te staan. Brengt mij naar punt 2.

2. Hoe kunnen we beletten dat het kind naar zijn echte vader moet, waarmee hij zelden contact heeft? Bovendien wonen mijn ouders bij ons in (kangoeroewoning). Het kind geeft zelf aan dat hij in zijn omtrouwde omgeving wil blijven, dus bij mijn ouders.

Zijn er nog zaken waarmee ik rekening moeten houden...valkuilen?
Niemand ervaringen met zulke zaken? Ben niet van slechte wil tov mijn ex, maar wil enkel het beste voor mijn zoon

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 nov 2009 19:51

Samenwonenden erven niet automatisch van elkaar. De successierechten daarentegen zijn ondertussen wel gelijk voor gehuwden, wettelijk samenwonenden en feitelijk samenwonenden (na één jaar ‘samenwonen’). Maar dit betekent echter nog niet dat zij erfrechtelijk van mekaar erven.

In het door u omschreven geval zal uw kind 100 percent van uw bezittingen erven. Uw partner erft niets van u. Eén uitzondering: als er een eigen gezinswoning is erft uw partner wel het levenslange vruchtgebruik.

Reclame

MSJB
Topic Starter

#4 , 20 nov 2009 21:46

Samenwonenden erven niet automatisch van elkaar. De successierechten daarentegen zijn ondertussen wel gelijk voor gehuwden, wettelijk samenwonenden en feitelijk samenwonenden (na één jaar ‘samenwonen’). Maar dit betekent echter nog niet dat zij erfrechtelijk van mekaar erven.

In het door u omschreven geval zal uw kind 100 percent van uw bezittingen erven. Uw partner erft niets van u. Eén uitzondering: als er een eigen gezinswoning is erft uw partner wel het levenslange vruchtgebruik.
Dacht het wel. BEDANKT!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2009 13:02

Gezien er een vader is gaat het kind automatisch naar de vader - alleen een gerechtelijk beslissing kan hierover anders oordelen.
Ook adoptie is een mogelijkheid ( als het wettelijk kan)

tatercounter

#6 , 27 nov 2009 08:39

Uw vriend kan na uw overlijden naar de rechter stappen en voogdij of op z'n minst omgangsrecht vragen over uw zoon, dit op basis van het feit dat er een gezinsband bestaat tussen hem en uw zoon.
U kunt ook in een testament duidelijk maken dat u uw zoon liever door uw vriend ziet opgevoed worden. Dit geeft geen garanties maar is wel een extra argument in het voordeel van uw vriend.
Hoe groot acht u trouwens de kans dat de biologische vader zijn zoon komt "opeisen"?

MSJB
Topic Starter

#7 , 05 dec 2009 22:41

De echte vader heeft reeds verklaard dat hij onze zoon na mijn overlijden wel zou "afstaan" maar ik vraag me gewoon af of hij zich financieel kan verrijken door zijn zoon wel te "houden"--> zoon erft volledig van mij, levensverzekering (wezenrente) en allerhande toestanden ....weet ik veel. Gezien zijn nogal slechte financiële toestand kan zoiets wel een meevaller betekenen! Het lijkt mij dat trouwen de beste oplossing is...maar gezien één mislukt huwelijk ben ik daar niet echt fan van :). Notaris heeft al gesproken over testament maar het zou toch niet alles "coveren".

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 dec 2009 19:36

Een bijna echt gebeurd verhaal - samenwonend koppel met kind
zij: rijk met verschillende firma's - hij zo goed als niets
Op een avond verteld ze me gisteren bijna allemaal dood zwaar ongeval
Mijn vriend was bijna weduwnaar enz.
Zij komt niet overeen met schoonfamilie
scenario- in dat ongeval sterft eerst zij --- zoontje erft alles - dan is het zoontje dat kort daarop sterft - vader erft alles - vader sterft daarna - schoonmoeder erft alles.
De dag daarna hebben ze een afspraak gemaakt bij een notaris om alles goed op papier te zetten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”