rechtzaak heropenen allementatie hoe??? en wat ivm kosten

sitokiah
Topic Starter

rechtzaak heropenen allementatie hoe??? en wat ivm kosten

#1 , 19 aug 2013 11:34

mijn vriend heeft een zoontje (van momenteel 5jaar) hij en de moeder van het desbetreffende zoontje zijn rond de leeftijd van 2jaar uit elkaar gegaan. Dit is door de moeder met een prodeo advocaat bij een bemiddelingskantoor terechtkomen voor de nodige afspraken... nu om heel eerlijk te zijn de moeder komt regelmatig af met rekeningen van voor en na schoolse opvang etc... maar ik ben hier ook al een paar keer mee naar een wetswinkel gegaan en het enigste wat ik daar te horen krijg is dat het contractje betreffend dimitri heel erg ruim is opgeschreven ( dus ook wel een beetje in het nadeel van mijn vriend en zijn financiele toestand). Nu zouden wij graag deze zaak terug laten heropenen is dit mogelijk??? en ook zitten we met het probleem dat onze financiele toestand er momenteel ook niet erg schitterend uitziet om eerlijk te zijn :oops:. maar hoe kunnen we dit dan best doen? we hebben in elk geval geen recht op pro deo of er moeten nog van die omwegen zijn voor er aan te raken in elk geval naar onze beide lonen te zien zitten we net boven het gewenste bedrag voor een pro deo. nu weet ik niet wat een advocaat kost of hoeveel je hier voor moogt rekenen is er misschien iemand dat mij hier mee verder kan helpen???
Laatst gewijzigd door webmaster op 19 aug 2013 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen verwijderd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 aug 2013 11:38

Wat heeft Uw loon te maken met het feit of uw vriend al of niet een pro deo advokaat kan verkrijgen?

Kali

#3 , 19 aug 2013 11:46

Omdat er voor een pro deo advocaat wordt gekeken naar de gezinssamenstelling en wat het gezin aan inkomsten heeft.

Reclame

Mariette

#4 , 19 aug 2013 12:52

Dit geldt toch niet als men gewoon feitelijk samenwoont? of wordt er geen onderscheid gemaakt tussen huwelijk/wettelijksamenwonen en feitelijk samenwonen?

Kali

#5 , 19 aug 2013 14:51

Jawel, als beide domicilie op zelfde adres hebben dan wordt naar beide inkomsten gekeken...

sitokiah
Topic Starter

#6 , 20 aug 2013 13:11

ja inderdaad er wordt dus gekeken naar ons beide lonen ( ook wonen wij wettelijk samen) dus ook voor een zaak waar ik helaas niets mee te maken heb zal ik mee moeten bijdrage

x.shot

#7 , 20 aug 2013 15:31

We zijn bezig met het heropenen van een zaak, herziening allimentatie en omgangsregeling.
Info die wij gekregen hebben van onze advocaat: kosten +/- 2.000 euro (jeugdrechtbank Brussel), wachttijd +/- 1 jaar.
we hebben tot nu toe een voorschot betaald, maar de zaak is nog altijd niet ingeleid (eerste afspraak advocaat was in april...)

veel moed!

j.demoor

#8 , 21 aug 2013 08:28

“Art.209.Wanneer hij die het levensonderhoud verstrekt of hij die het geniet, tot zodanige staat komt dat de ene het niet meer kan verschaffen of de andere het niet meer nodig heeft, hetzij voor het geheel, hetzij voor een gedeelte, kan ontheffing of vermindering ervan gevorderd worden.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.594.De vrederechter doet op verzoekschrift uitspraak:...7° van alle geschillen betreffende uitkeringen tot onderhoud...”(Ger.W.).
“Art.1320.De vorderingen tot toekenning,verhoging,verlaging of afschaffing van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies;”(Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sitokiah
Topic Starter

#9 , 21 aug 2013 11:00

x.shot ok, dat beloofd... is wel niet zo fijn natuurlijk want dat hele jaar moeten we het dus nog voort doen met het contractje waar we nu mee zitten dan en dat is ons dus volledig financieel aan het plukken...

x.shot

#10 , 21 aug 2013 11:21

Fijn is anders :evil:
Over het kaalplukken kan ik ook meespreken (hier is de allimentatie 800 euro per maand wat meer dan de helft van mijn loon is...)

sitokiah
Topic Starter

#11 , 21 aug 2013 13:03

mja de allementatie is maar 150 bij ons... maar de rekening lopen ook naar een 600-700 euro dus kun je het ook 800 noemen want idd de helft van mijn partner zijn loon is en ik heb een minimumloon op mijn bedrijf en we zitten ook met een kleintje van 15maand van ons samen dus...

sitokiah
Topic Starter

#12 , 21 aug 2013 13:06

ik wil natuurlijk ook vooruit met mijn leven ik ben 23jaar ( en zoals de meeste tegen mensen van mijn leeftijd zeggen in de fleur van mijn leven alhoewel ik mij verdomd oud begin te voelen door al die situaties hoor) en ik huur momenteel nog ik zou ook graag samen met mijn partner een eigen woonsthebben

x.shot

#13 , 21 aug 2013 13:13

sitokiah, ik begrijp je maar al te goed...
hier ook een kindje onderweg met mijn nieuwe partner, we huren ook nog en nog erger, ik betaal zonder maar enig nieuws te hebben over mijn kinderen

sitokiah
Topic Starter

#14 , 21 aug 2013 15:16

mja, nu moet ik eerlijk toegeven dat wij sinds december de kleine niet meer zien. door het feit dat de moeder al de problemen van het kind in onze schoot geduwt, ook vinden zij dat ik als stiefmama niets met mijn stiefzoontje allen kan doen omdat ik geen vertrouwensband met hem heb dus ik ben verplicht altijd te zien dat mijn vriend of zijn ouders meekunnen en willen gaan of ik mag nergens met dat kind naartoe... en dat is onmogelijk en sorry niet altijd even aangenaam van met je schoonouders opstap te moeten!!! en ze hebben ook ondertussen en aantal messen in mijn rug gestoken waardoor mijn vriend heel die zever niet meer zag zitten ik lag meer te huilen dan wat anders want ergens zie ik mijn stiefzoontje wel graag en had ik er voor gekozen toen ik mijn vriend leerde kennen en er mee ging samenwonen dus ik vind dit enorm jammer dat dit zo is moeten lopen. maar ik heb ook aan mijzelf moeten denken ik ging hier geestelijk gewoon aan ten onder dat je continu in je bak krijgt dat alles wat dat kind mentaal mankeert aan jouw ligt. en zeker in de periode dat je in verwachting bent van je eerste kindje dan twijfel je als vrouw al erg genoeg over het feit of je het wel goed zult doen waardoor ik natuurlijk nog meer wantrouwen in mijzelf kreeg... gelukkig laat mijn zoontje mij nu wel merken dat ik het al bij al toch niet zo slecht doe denk ik

Mariette

#15 , 21 aug 2013 21:56

Het is niet aan de ex van uw vriend om te bepalen met wie haar zoontje in contact komt als deze bij zijn vader verblijft. Dat is op dat ogenblik de verantwoordelijkheid van de vader.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”