welk huwelijkscontract

Webster79
Topic Starter

welk huwelijkscontract

#1 , 03 sep 2013 00:49

Volgende situatie :

Ik ben gescheiden, en één kind uit dat huwelijk. Samen met mijn ex. had ik huis gekocht, maar haar uitgekeerd en akte op mezelf laten zetten.
Nu ben ik van plan om te hertrouwen, met een buitenlandse, die weinig of geen eigen middelen heeft; Zij heeft geen kinderen.

Ik geraak er niet aan uit wat voor mij het beste is, huwelijkscontract of niet.

Via wettelijk stelsel zou ik bij een eventuele scheiding haar terug moeten uitbetalen, dit liefst geen tweede keer. Wetende dat haar aandeel
van de terugbetalingen miniem zal zijn de eerste jaren.

Contract met scheiding der goederen zou de oplossing zijn, maar aangezien zij geen eigen middelen heeft, en bij haar aankomst hier ook
moeilijk meteen werk zal vinden, zou dit betekenen dat zij helemaal niks heeft om zichzelf te onderhouden ?
Haar zo'n contract voorschotelen zal ze misschien zien als teken van wantrouwen ?
Bovendien wil ik met contract van scheiding van goederen ook geen dagelijkse discussies over wie wat moet betalen.

Bestaat er niks tussenin ? Wat lijkt de beste oplossing voor mij ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Webster79
Topic Starter

#2 , 03 sep 2013 01:40

Om het iets duidelijker te schetsen : dat al mijn bezittingen van voor het huwelijk blijven van mij, dat vind ik normaal.
Ik vind het ook normaal dat de lonen op een gemeenschappelijke rekening komen, ook al zal zij aanvankelijk geen inkomen hebben. Ik wil zorg dragen voor mijn vrouw
en dit hiermee aantonen. Dat alle verworven inkomsten vanaf de dag van huwelijk moeten verdeeld worden vind ik normaal.
Maar ik vind het niet normaal dat ik bovenop die verdeling nog eens de helft van de aflossingen van het huis zou moeten terug betalen, aangezien ik de grootste kostwinner
zal zijn, zij het vruchtgebruik zal behouden na eventueel overlijden , zij anders ook huur zou moeten betalen, enz ...

KimSe

#3 , 03 sep 2013 10:33

Je kan bijvoorbeeld huwen onder het stelsel van scheiding van goederen en aan dit stelsel een beperkte gemeenschap toevoegen.
Meestal bestaat deze beperkte gemeenschap uit de gezinswoning, maar hier zou dit bijvoorbeeld uit een gemeenschappelijke rekening kunnen bestaan...

Dan zul je wel aandachtig moeten zijn dat de aflossingen van je eigen huis niet van deze rekeningen afgaan, want dan zit je opnieuw in hetzelfde schuitje als bij het wettelijk stelsel, namelijk dat de aflossingen van je eigen lening gedaan zijn met gemeenschappelijke gelden...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”