Omdat ik elders op het wereldwijde web geen sluitende informatie vond heb ik besloten het hier eens te proberen.
Ik heb namelijk wat advies nodig waarvoor ik hoop op jullie te kunnen rekenen...
Ik en mijn vriendin hebben samen een huis gebouwd, we zijn bijna 4 jaar samen. We zijn in het huis gaan wonen in september 2014. De bijhorende lening (280.000€) zijn we sinds oktober 2012 aan het afbetalen (+/- 1.000€/maand). Tot hiertoe hebben we altijd een gezamenlijke rekening gehad en geen aparte rekeningen (dom, ik weet het...

We zijn nu onlangs naar de bank geweest om aparte zicht- en spaarrekeningen te openen. Dit hebben we gedaan omdat we merkten dat het toch leuker (en beter) zou zijn als we ook elk ons 'eigen' geld zouden hebben, dat we dan ook vrij kunnen spenderen zonder aan elkaar verantwoording af te leggen. Dat leverde soms wel problemen op namelijk.
Tot dusver geen probleem, alleen zitten we nu met de vraag hoe het in godsnaam allemaal verdeeld moet worden. Ik verdien 2.150€/maand netto, heb een bedrijfswagen, gsm,... Zij werkt maar half-time en verdient +/- 1.350€/maand. Ik heb uitgeteld dat alle vaste kosten (lening, rekeningen, elec, water, tv, eten & drinken) ons per maand ongeveer 2.000€ kosten. We zouden dan ook nog graag +/- 150€/maand elks op de gezamenlijke spaarrekening zetten voor kosten aan het huis, op reis gaan,...
Dus het komt erop neer dat we dan elk 1.150€/maand naar de gezamenlijke rekeningen brengen. Ik houd dus nog een mooie 1.000€ over en zij slechts 200€! Mijn vraag is dus vooral, hoe kunnen we dit beter verdelen/regelen? Zij doet ook VEEL meer in het huishouden dan ik (natuurlijk, ze werkt 'maar' 24u) dus daar wil ik haar gerust wat voor 'betalen' (100€ à 150€?). Echter werk ik bijna 60u/week en vind het dan ook niet meer dan normaal dat ik meer overhoud voor mezelf. Ook stoot het me tegen de borst dat ze niet wat extra wil bijverdienen door meer uren te gaan werken (zodat de lonen toch wat meer in 'evenwicht' komen) en er maar vanuit gaat dat ik toch voor alles het grootste deel betaal en er niets van op papier staat. Zo is het tot dusver namelijk altijd gelopen... Daar heb ik nu uiteraard genoeg van. Ik sta er ook voor open om bijvoorbeeld een groter deel van de lening af te betalen, mits dit duidelijk kan vastgelegd worden. Uiteraard komen er dan ook andere vragen kijken (meerwaarde bij verkoop, wat met deel dat '50/50' is afbetaald,...).
We kunnen over alles goed praten maar als het op geld aankomt komt er meestal ruzie van. Vooral omdat we allebei niet goed weten hoe we het moeten aanpakken en we er uiteraard een verschillende visie op nahouden.
Kunnen jullie me hiermee helpen? Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg was...
Thanks!!!