Mag de gemeente weigeren? (misschien een rare vraag...)

Dwinnie0402
Topic Starter

Mag de gemeente weigeren? (misschien een rare vraag...)

#1 , 11 jun 2015 10:16

Hallo,

Ik heb hier misschien een heel rare vraag, maar ik zit er wat mee...

Ik en mijn vriend willen trouwen voor de wet, nl. 2 Juli. Deze datum heeft een betekenis voor ons, alsook dan kan mijn dochtertje erbij zijn.
Nu ben ik gisteren naar de gemeente geweest om de aanvraag te doen.
Kreeg ik het antwoord, sorry mevrouw maar die datum lukt het niet, wij hebben om 20u30 een gemeente raad. (Trouwen kan tssn 19u-20u).

Kunnen zij ons dit zomaar ontzeggen? Op de website staat duidelijk donderdag tussen 19u-20u.
Ik had misschien eerst moeten bellen naar de gemeente, maar het is bij iedereen wel eens de eerste keer...

Iemand die hier iets van weet? Kunnen wij hier iets aan doen?
Tenslotte duurt het maar 15 min...

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poema_007

#2 , 11 jun 2015 10:35

Ik neem aan dat je je moet schikken naar de regelingen van je gemeentehuis, en een datum/ tijdstip niet kan afdwingen.

Los daarvan begrijp ik niet goed, als die welbepaalde datum zulke betekenis heeft voor jullie, om dan slechts 3 weken vooraf (!) deze te willen vastleggen bij je gemeentehuis? De kans dat zo kort vooraf al volgeboekt zit in de zomerperiode (zelfs zonder gemeenteraad), is toch supergroot, lijkt me dan?

Dwinnie0402
Topic Starter

#3 , 11 jun 2015 10:39

Op de website staat, dat het mogelijk is op donderdag tussen 19u-20u.

Wij hebben dit ook nog niet zolang beslist om te trouwen voor de wet in intieme kring... je hebt tijd tot min 14 dagen op voorhand.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2015 10:48

je hebt tijd tot min 14 dagen op voorhand.
En dan wil je nog zeker zijn dat het op deze dag en uur lukt.

Er zijn zelfs restaurants waar je langer een reservatie moet maken of je komt er niet in, en dit zijn dan geen ambtenaren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.

#5 , 11 jun 2015 10:53

Even kijken dan naar 2 juli 2016 ...
Als de datum echt zo belangrijk is kan dit geen probleem zijn ...

k.b.

LeenW

#6 , 11 jun 2015 11:17

Het is niet omdat het mogelijk is, dat u ook het recht hebt.

En ja, 3 weken op voorhand is wel heel laat. Kans is groot dat een ander datum in juli ook al volzet gaat zijn. Ook dan kunt u het niet afdwingen omdat het op de website staat.

Dwinnie0402
Topic Starter

#7 , 11 jun 2015 13:48

Bedankt voor de reacties.
Wij hebben reeds met de gemeente een overeenkomst...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”