Ex vertrokken uit gezamelijk woonst met ons kind

trieste vader
Topic Starter

Ex vertrokken uit gezamelijk woonst met ons kind

#1 , 17 jul 2015 06:29

FF kort situatie schetsen.
Ik heb vooral schuld aan het beeindigen van onze relatie door mijn ex. Mijn ex is op een morgend met onze dochter vertrokken en s avonds wat spullen komen halen en bij haar ouders om de hoek gaan wonen.
Gelogen over aangifte bij politie en contactverbod. Ze blijft weigeren om mij onze dochter te laten zien. Kan ik buiten een kortgeding aanspannen iets doen om mijn dochter te zien. Ik heb wat rondgelezen op dit forum en blijkbaar zou ik als zij gaan werken is en niet bij haar ouders onze dochter daar gewoon met de politie gaan buitenhalen. Blijkbaar zijn die verplicht om haar mee te geven aangezien ik hun anders kan aanklagen voor ontvoering.
Kan ik op deze manier ook bekomen om mijn dochter te zien aangezien ik terug ben verhuisd naar onze oude woonst maar nog geen materieel heb om in te staan voor het dagelijks bijhouden van ons kind. Wel ga ik straks een sms sturen naar mijn ex om vriendelijk wat spullen van ons dochter te komen afgeven zodat ik dit eventueel wel zou kunnen. Graag wat tips alsjeblieft ik heb mijn dochter al 10 dagen niet meer gezien en zou niet willen dat mijn vriendin dit zodanig speelt dat ze kan aanhalen voor de rechtbank dat ik geen nauwe band meer heb met mijn dochter en zo de volledige voogdij kan opeisen. Ik ben bezig een advocaat te regelen maar ik heb geen zin om nog langer te wachten. Zij weet dat ze mij het hardste raakt hiermee.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 17 jul 2015 09:20

U heeft niet goed gelezen dan: dat is absoluut niet de bevoegdheid van de politie. Meer nog: zij mogen geen kinderen buitenhalen uit een huis. Ookal is dat van de grootouders. U kan dat natuurlijk wel alleen proberen.

Even wat uitleg: Er is nog geen vonnis ofzo van de rechtbank, dus beslissingen moeten genomen worden door de ouders, ook over het verblijf van jullie kind. Samen, niet door een ouder alleen. Echter, als jullie niet overeenkomen, is dat zeer moeilijk.
In de situatie zoals ze nu is, heeft elke ouder evenveel recht op het kind. Mama dus niet meer dan jij en jij niet meer dan mama. Het probleem is echter dat de mama het kind niet afgeeft en niemand haar op deze moment kan dwingen om dat te doen.

Wat moet jij doen?
Zo snel mogelijk dat kortgeding opstarten. NU. Niet morgen, niet overmorgen, maar nu. Net om die reden die jij nu aanhaalt.
Wettelijk wordt week/week uitgesproken, maar als er inderdaad lange tijd geen contact is, kan geargumenteerd worden dat de band niet meer zo nauw is en blablabla ... Sowieso kan je dan wel gaan voor een opbouwende regeling, maar als je het kan vermijden ...

Langs de andere kant ook nog even dit: Moest je je dochter nu bij jou krijgen (hoe dan ook) heb jij dezelfde rechten als mama. Jij moet haar dan ook niet afgeven of toch zeker niet als mama dat eist.
Ik raad je wel aan om niet dezelfde fout te maken en moest je je dochter nu bij jou hebben bijvoorbeeld af te spreken dat mama ze na x dagen terug mag komen halen.
Rechter zijn allergisch aan mensen die het recht in eigen handen nemen en voor je ex kan het in haar nadeel spelen dat ze je kind bij je weghoudt. Doe niet hetzelfde. Wees de beter persoon. Probeer steeds in het belang van je kind te denken, wat je ex nu niet doet.
Een kind weghouden van eender welke ouder is niét in het belang van het kind.

Andere optie: bemiddeling voorstellen. Dat zal de familierecht normaliter ook doen, gezien dat voor hen een belangrijk punt is. Echter, als je dat al voorstel voor een rechtszaak en er al mee van start kan gaan, kan het daarna sneller gaan. Anders moet de familierechter eerst nog uitspreken dat jullie in bemiddeling moeten en dan wordt alles weer uitgesteld. die piste zal je advocaat normaal ook voorstellen gelijktijdig met het kortgeding om desnoods en beperkte regeling te bekomen.

trieste vader
Topic Starter

#3 , 17 jul 2015 10:43

bedankt al voor het antwoord.
inderdaad ik vind het niet leuk wat mijn ex nu doet en zou inderdaad zeker NIET hetzelfde doen als zij zou vragen om Nika(onze dochter even te zien zou ik zeggen ja tuurlijk waarom niet dat is goed voor haar en voor jouw).
Als ik binnenkort wel in de situatie ben om week/week te doen zou ik zelfs nog vragen aan mijn ex schoonouders om haar van school te halen en bij te houden tot ik haar na men werk daar mag komen halen kwestie van dat nika dan toch in een vertrouwde omgeving zit en niet in de nabewaking das toch een betere oplossing voor onze dochter vind ik maar ja of de schoonouders daarmee akkoord zullen gaan (als ze slim zijn wel denk ik toch)
Woensdag heb ik een afspraak met een heel goede advocaat in deze zaken en dan zal ik meer weten . nog ff tandenbijten dus ma ik blijf vragen aan me vriendin of ik onze dochter even mag zien maar ik krijg meestal zelfs nog geen sms terug.
Ze heeft me gezegd dat ik occasioneel een sms mag sturen om te vragen hoe het met onze dochter is maar gisterenavond twee maal gesmst geen antwoord :S.
Kan niets anders zeggen dat ik vind dat men vriendin onze dochter kwest in de eerste plaats en daarmee ook mij want ik ben diegene die ze wil pijn doen maar daar gebruikt ze nu onze dochter voor erg :(

By the way zou ik naar men vriendin kunnen bellen en dit gebruiken als steunpilaar om toch misschien men dochter te zien te krijgen ?
Ik zeg het van mij mag ze heel de inboedel hebben ik wil gewoon ff men kind zien!!!

Ow en ik stuur elke dag minstens 1 sms om te vragen hoe het met onze dochter is. smsjes bijhouden zeker ? :) ik wil ook niet teveel sturen want dan word ze weer ambetant kan zet misschien als stalking gaan gebruiken enzo.

Reclame

duma

#4 , 17 jul 2015 12:28

Waarom zou je exact naar je ex-vriendin bellen? Of wie bedoel je juist?

Over opvang na school: In jouw tijd bepaal jij hoe de opvang gebeurt. Het vragen aan haar ouders kan dus. Nabewaking is ook een oplossing.
Vooral aanvoelen of het voor je dochter niet verwarrend gaat zijn om in de tijd van papa toch bij grootouders langs mama's kant te zijn.
En wat als mama daar dan aankomt?
Kan jij nog overweg met de ouders van je ex?
Het mag gewoon niet nog een bron van spanning worden voor je dochter om daar te zijn en elke dag een 'wissel' tussen mama-mensen en papa mee te maken.

trieste vader
Topic Starter

#5 , 17 jul 2015 12:33

neen niemand van die mensen praat nog tegen me en mijn vriendin vraagt ook om haar gerust te laten terwijl ze gezegd heeft dat ik af en toe een sms mag sturen om te horen hoe het met onze dochter gaat en ze dan wel wat info geeft.
Net antwoord gehad "met nika is alles oke" what the .... Heb haar dan ook laten weten dat het beter is voor iedereen als zij normaal zou praten en antwoorden en dat ze moet stoppen met onze dochter te kloten.
pffff ik vind het gewoon ziek

En opvang na het school ,ja haar ouders en tante en nonkel zijn gepensioneerd ik heb enkel men eigen moeder en die werkt tot 18.30 uur in de week dus opvang zal naschoolse opvang zijn pff vind ik ook niet super

Ik begrijp die mensen niet wat die doen is toch echt niet goed voor onze dochter.

En ik bedoel naar men ex bellen en dat als steun gebruiken om misschien toch men dochter te kunnen zien ?

trieste vader
Topic Starter

#6 , 17 jul 2015 14:58

Alle nu is het helemaal leuk ex vriendin antwoord totaal niet meer op mijn smsen ook niet als ik vraag hoe het met onze dochter is.
Woensdag heb ik een afspraak met advocaat dan zal ik hopelijk meer weten.
Dat is toch niet normaal ik heb nu al zoveel dagen men kind niet gezien en ik kan der niks aan doen pfff.

eylis

#7 , 17 jul 2015 21:33

Gezien ht feit dat je je kind hélémaal niet te zien krijgt en dat je ex-vriendin enkel laat weten dat je af en toe een SMS matg sturen naar de mama om te vragen hoe het met je dochter gaat, zou ik toch durven klacht neerleggen bij de politie. Reden: zelfs zonder vonnis of EOT-regeling, hebben beide ouders evenveel recht om omgang met hun kinderen te hebben, ze op te voeden, er een band mee te onderhouden. Jullie relatie is verbroken en heeft je ex heeft eenzijdig besloten dat julllie kind bij haar woont, maar érger, veel erger is dat je je kind niet eens mag zien of tijd mee doorbrengen. Dat is een misdrijf. Op naar de politie en rustig de feiten op een rijtje zetten en klacht indienen. Als de poltitie zou vragen of er al een gerechtelijk vonnis is, moet je uiteraard zeggen "nee". Maar je ex onttrekt je kind helemaal aan zijn vader op eigen initaties. En dat is een misdrijf. Ze zou je minstens wekelijks omgang moeten gunnen met je kind(over de duur en de frekwentie kan je uiteraard nog later discussieren.)

trieste vader
Topic Starter

#8 , 17 jul 2015 21:49

bedankt voor je reactie alvast eylis maar ik weet het niet goed blijkbaar heeft mijn vriendin tegen haar advocaat verteld dat ik haar geslagen heb in een dronken bui en haar ouders zullen waarschijnlijk wel getuigen ze heeft daarnet aan de telefoon ook gezegd dat ik waarschijnlijk goed zal moeten doen wat de rechter me oplegt of ik anders helemaal mijn dochter niet meer mag zien :( dan heeft ze nogmaals voor de zoveelste keer tegen me gelogen zei dat ze in haar appartement zat terwijl ze nog bij haar ouders zit en daarbij ook nog ff goed insmeren Je dochter bloeit hier helemaal open ze praat beter eet meer ze vraagt wel naar papa wat zij dan zeggen weet ik niet niet dat ik volledig weg ben ofzo maar wat juist geen idee dus me nog leuk ff wat opfokken enzo bah. Ik weet dat ik geduld moet hebben enzo maar woensdag is nog ver dan heb ik een eerste afspraak met mijn advocaat dan weet ik hopelijk meer en kijk ik wel verder voor nu is het geduld hebben doorbijten en veel wenen voor men kleine spruit

trieste vader
Topic Starter

#9 , 17 jul 2015 22:59

En ja leuk hoor nog telefoon gehad net, vraag ik kunnen we alles op een deftige manier regelen en verder contacten als volwassenen onderhouden? Gaat ze mij ff intimideren voor "onze" stofzuiger te komen halen morgen. jongens toch :( Ze mag al blij zijn dat ik de zetel, salontafel, eettafel "mijn" ijskast en "mijn" wasmachine heb laten staan voor onze dochter pffff en nog dreigen dat ze haar vader ga sturen ik had misschien zoals veel mensen gezegd hadden beter alles buitengehaald daar maar ja waar ben je dan mee bezig snapt ze niet dat ik dat daar heb gelaten voor onze dochter en niet voor haar. Maar ja kan ik niet veel mee doen bij mijn advocaat vermoed ik?

BloodNight

#10 , 17 jul 2015 23:38

Alle communicatie moet SLIM verlopen! Denk goed na voor je een sms naar je ex wil sturen.
Geen beledigingen, geen ruzies en zeker geen 10 sms/dag. Dringend naar een advocaat gaat voor voorlopige maatregelen te kunnen nemen.
Elke dag stuur je 1 max 2 sms'en om info te vragen. Doe dit op vaste tijdstippen en met correct en vriendelijk taalgebruik.
Zo vlug mogelijk je woning in orde krijgen zodoende je met alles in orde bent om dochter te kunnen ontvangen.
Verzamel al je rekeningen van ijskast, salon etc en vraag terug waar je recht op hebt!
Zo niet, dan gaat het maar via de rechtbank. Ga naar de politie en laat een PV opstellen voor familiale twist.
Blijven volhouden!

trieste vader
Topic Starter

#11 , 18 jul 2015 06:54

Ik ben potverdorie zelf nog heel dom geweest ook .Ja de gemeente dringt hierop aan natuurlijk. Ik heb gisteren via de computer zelf mijn domicilie terug naar deurne gewijzigd wat volgens mij dus een heel domme zet was want nu ben ik weggegaan bij mijn vriendin en dochter. Ga proberen dit vandaag nog tegen te houden pff dommerik . Ik ken echt niet veel van die zooi en denk dat ik mezelf alleen maar dieper in nesten werk :( zal blij zijn dat ik woensdag bij men advocaat kan). En ik kan hier toch weigeren van haar die stofzuiger mee te geven of haar binnen te laten ? Zij heeft geen aankoopbewijs op haar naam dus das gemeenschappelijk, maar ik zal hem maar meegeven om verdere ruzie te voorkomen . Ja zij staat natuurlijk een pak sterker want ze heeft onze dochter. Maar ik blijf het vies vinden dat ze die gebruikt :(

katje2560

#12 , 18 jul 2015 07:42

Kerel , heb dit ook meegemaakt is nu al 2jaar aan de gang
Heb mijn kinderen' 3maanden lang niet gezien
Dan toch maar een regeling gekregen van 1zaterdag van 10tot 18uur
De week nadien zondag van 10tot 18uur.
Dan sociaal onderzoek geweest
Stellen voor de kindjes korte maar frequente periodes bij de papa en een weekend (ex schoonmoeder heeft me daar slecht gemaakt)
Ex stelt voor 2uur onder toezicht.
Dan terug naar de rechter stelde voor om te bemiddelen.
Bemiddeling opgestart dan tot een akkoord gekomen elke woensdag en 1overnachting in het weekend

Terug evolueren in juni.

Ik wil kindjes 1dag per week van school halen en 2overnachtingen per 14dagen, en de zomervakantie 1week in juli 1week in augustus

Ex wil dat ik de kindjes onder toezicht zie.

Normaal gaat het 20oktober terug voorkomen bij de rechter en dan is er een definitief akkoord.

Wat je moet doen
Betaal al alimentatie
En zie dat je onderkomen geschikt is voor kinderen

En vooral sterkte

Zo dat is mijn verloop van vechten voor men kinderen. Ik hoop dat jij dit niet moet meemaken

trieste vader
Topic Starter

#13 , 18 jul 2015 08:10

sorry omdat te horen bedankt voor je reactie en ook veel sterkte.
Ik hoop inderdaad dat mijn ex beetje slimmer gaat zijn heb al verscheidene keren gevraagd om dingen onderling te regelen maar wil ze niet nee alles via rechtbank. Ja oke als zij zo gaat doen ik ook over de inboedel dan he spijtig dat ik mij voor materiele dingen dan moet verlagen tot haar niveau voor mijn kind zal ik dat nooit doen maar vind het spijtig dat zij onze dochter voor allerlei zaken gebruikt pff.
en heb in men woonst hier maar 1 slaapkamer dat wordt dus op de bank slapen als mijn dochter hier is maar das zeker niet erg :)

katje2560

#14 , 18 jul 2015 09:01

Hier ben ik op 14dagen weggaan moest wel onder bedreiging van de familie en heb alles achtergelaten. Materiele dingen zijn vervangbaar kinderen niet , vecht voor u kind

trieste vader
Topic Starter

#15 , 18 jul 2015 09:12

ja das de bedoeling van mij mag ze heel den inboedel hebben ik wil allen mijn kind zien, bij me hebben en ervoor zorgen helemaal het tegenovergestelde van wat zij nu aant doen is :( en ik zeg het gisteren om halfelf s avonds nog dreigen met haar vader te sturen als ze die stofzuiger komt halen volgens mij moet ik die helemaal niet meegeven en haar vader mag ik weigeren binnen te laten maar ja wat gaat dat voor reactie geven en wat gaat ze dan weer doen met onze dochter :(

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”