Aankoop woonst met ongelijke inbreng: Beding van aanwas beste optie?

nickv
Topic Starter

Aankoop woonst met ongelijke inbreng: Beding van aanwas beste optie?

#1 , 14 dec 2015 15:40

Situatie:

Ik ga samen met mijn vriendin een huis aankopen. Het bedrag dat we zelf gaan inbrengen is niet gelijk. Zij krijgt nog enkele €'s extra van thuis mee. Om later zever te vermijden (hopelijk niet) willen we alles zo goed mogelijk laten vastleggen. We gaan feitelijk samenwonen.

Bedrag dat ik bijleg : 100K (fictief bedrag)
Bedrag dat zij bijlegt : 500K (fictief bedrag)
We gaan ook gezamelijk een lening aan die we elk 50-50 gaan aflossen.

Nu zou ik graag jullie gedacht weten wat jullie als de meest geschikte (eerlijke) oplossing is. Ik was aan het denken om hier een beding van aanwas toe te passen met een extra document (testament?) waarin de eigen inbreng wordt genoteerd. Enkel wanneer er nog geen kinderen zijn zou de eigen inbreng van de overleden partner toegekend moeten worden aan de familie van de overledene.

voorbeeld 1: Mijn partner sterft en er zijn geen kinderen: Ik moet dan nog €50K aan mijn schoonfamilie
voorbeeld 2: ik sterf en er zijn kinderen: Mijn partner moet niets betalen aan mijn familie en krijgt het vruchtgebruik van het huis.

Ik vermoed dat dit de betere oplossing is. Als je met procenten gaat werken gaat er bij een breuk diegene met de minste inbreng ook benadelen. we gaan er uiteindelijk evenveel werk/geld in steken om het huis te onderhouden of toe te laten nemen in waarde.
Bij een breuk zal het huis kunnen verkocht worden en de eigen inbrengen eerst worden verdeeld en daarna 50-50....

Wat denken jullie, of heeft er iemand recent ervaring opgedaan met deze materie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poema_007

#2 , 15 dec 2015 18:18

Gezien jullie feitelijk gaan samenwonen, gaat dat vruchtgebruik geen problemen geven, als één van jullie sterft? De overblijvende partner krijgt dan geen vruchtgebruik op het deel van de woonst van de overleden partner, met alle gevolgen van dien lijkt me?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”