Ik probeer gewoon ervoor te zorgen dat alle details weergegeven zijn, vandaar de hoeveelheid tekst.
Situatieschets: m'n partner en ik wonen ruim 4 jaar samen. Hij bezat geen eigendom noch kinderen. Ik ben een lening voor de woning aan het afbetalen en heb twee kinderen ten laste.
Onze inkomsten liggen nagenoeg gelijk, hij krijgt wel eindejaarspremies, vakantiegeld en bonussen twee maal per jaar. Alle onkosten wat de woning en mijn kinderen aangaan betaal ik zelf. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening geopend waarop hij zo goed als elke maand een 1000 (800 )€ op stort. Ik betaal daar dan de boodschappen mee alsook de rekeningen die van gezamenlijk zijn zoals gas en elektriciteit, water, telefonie en internet. Het kadastraal inkomen, belasting op woning, etc betaal ik daar niet van.
Ik sta in voor het financieel gedeelte en zorg dus dat elke maand alles betaald is. Tot voor een paar maand had mijn vriend nog een autolening lopen van om en bij de 300 € per maand die nu is afgelopen. Die betaalde hij van zijn rekening. De onkosten voor zijn auto worden soms van de gezamenlijke, soms van zijn rekening betaald. De levensstijl van mijn vriend verschilde, nogal logisch, sterk van die van mij waardoor hij geen spaargeld heeft en ik toch een kleine som enerzijds heb kunnen sparen en anderzijds heb ontvangen van mijn ouders. Nu is en blijft er wrevel tussen ons omdat hij zich gefrustreerd voelt dat hij geen spaargeld heeft en ik wel.
Ik heb hem voorgesteld te doen zoals ik deed, elke maand met domiciliëring, 50 € te sparen. Dat vindt hij de moeite niet en doet dat dus ook niet. Toen de lening afliep stelde ik voor dat we die vrijgekomen 300 € elke maand met domiciliëring op een rekening AUTO zouden plaatsen zodat er geld vrij is indien we onkosten aan de wagen hebben of een andere moeten aankopen. Dit vond hij geen goed idee. hij wilde die wel op zijn spaarboek plaatsen, waar ik neen heb tegen gezegd. Hij dacht daarop dat ik die op de mijne wou en heb hem nog eens duidelijk gezegd dat ik dat niet wil, dat het geld gewoon op een aparte rekening zou moeten staan zodat bij onderhoudt, breuk of aankoop het duidelijk is hoeveel we te spenderen hebben aan de auto. Resultaat: hij houdt die 300 € gewoon op zijn rekening. Sindsdien betaalt hij wel af en toe een rekening meer maar de storting op de gezamenlijke rekening is geminderd naar 800 €.
Begin deze week vroeg ik hem wanneer het vakantiegeld gestort zou worden, gezien zijn status van arbeider bedraagt dit iets meer dan 5400 € waarop hij zei dat dit net gestort was. Aangezien hij geen aanstalten maakte om er verder iets over uit te leggen vroeg ik hem de volgende dag wat de bedoeling was van het vakantiegeld waarop hij me tot op heden nog steeds niet heeft geantwoord. Ik heb ondertussen mijn spaarpotje (Nieuwjaar, verjaardagscentjes) uitgegeven aan een weekendje voor ons twee, heb tevens het voorschot voor de reis voor volgend jaar zelf betaald. Ik sprak hem er deze morgen op aan en vroeg waarom hij me niet antwoordde en hij vindt dat hij dit integraal op zijn spaarboek zou mogen plaatsen want dat het 'niet fair is dat hij geen spaargeld heeft en ik wel'.
Ik heb toen gezegd dat het mij niet eerlijk lijkt dat inkomsten volledig bij hem terechtkomen als spaargeld en ik ondertussen mijn spaargeld moet aanspreken om de algemene onkosten te bekostigen, dat ik dit profiteren vind. Daarop is de discussie geëscaleerd tot een ruzie en wend ik mij tot jullie om een mening te vragen zodat ik zeker weet of ik dit wel goed voorheb. Wij hebben van thuis uit geleerd dat je in een relatie 'plezier en pijn deelt'. Maw, dat de inkomsten en de uitgaven gedeeld worden. Ik had hem indertijd voorgesteld dat we bij de notaris een beschrijf zouden laten maken waarin, indien er iets met mij gebeurt, hij hier zou kunnen blijven wonen, ook dat heeft hij niet aanvaard.
Ik heb hem nogmaals proberen uitleggen dat het een inkomst betreft en indien hij die zelf houdt, ik daar toch de dupe van ben. Dat vakantiegeld een samenraapsel is van inkomsten voor de dagen die je in de loop van het jaar als verlof opneemt en niet uitbetaald wordt waardoor ik dan het tekort bijleg adv mijn inkomsten. Dit snapt hij niet.
Graag jullie mening