financiële regeling nieuw samengesteld gezin

mesnnl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

financiële regeling nieuw samengesteld gezin

#1 , 25 okt 2016 14:12

Beste,
Mijn vriendin en ik vormen sinds 2,5 jaar een nieuw samengesteld gezin. Wij wonen sinds kort samen in mijn woning (die alleen mijn eigendom is omdat ik deze heb overgehouden na mijn echtscheiding). Mijn vriendin heeft haar woning verkocht en de opbrengst is ook volledig naar haar gegaan. Ik heb 3 kinderen in co-ouderschap (week-week regeling). Mijn vriendin heeft 1 kind dat bijna altijd bij haar (ons) is...Er zijn nu wat discussies hoe we dit financieel regelen...Moet zij een soort van huur betalen (de helft van mijn leninglast (leningslast = 650 eur)? De helft van de geraamde huuropbrengst per maand van de woning ( is ongeveer 900 eur) of iets anders?...of niets?
We zijn wel van plan een gemeenschappelijke rekening te openen voor gemeenschappelijke verbruikskosten...welke kosten behoren daar allemaal toe? eten lijkt mij evident maar wat met de hobby's van iedereen, uitstappen, verzekeringen, water, elektriciteit, verwarming, vakanties, poetsvrouw, onroerende voorheffing, verzorging & eten hond die we pas gekocht hebben,...Moeten we elk de helft op deze rekening storten of met een verdeelsleutel werken (zo ja welke gezien onze situatie)? ik heb 3 kinderen maar voor de helft en zij 1 kind altijd...
Kledij apart voor iedereen lijkt mij wel logisch of niet?
Het is allemaal heel nieuw voor ons en we willen een eerlijke regeling uitwerken zonder discussies...
Alvast bedankt
mesnnl

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poema_007

#2 , 25 okt 2016 15:52

Dit is iets wat jullie samen overeen moeten komen. Ik vind de volgorde waarin jullie alles aanpakken wel wat vreemd - en al zeker met kinderen in het spel - ik zou het logischer gevonden hebben, om eerst concrete afspraken te maken over de financiële kant van het samenwonen, alvorens effectief te gaan samenwonen. Ik lees dat jullie nu discussies hebben, wel lastig als je er uiteindelijk samen niet uitgeraakt.

Eerst en vooral, ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar als een partner met een eigen woonst mij om een soort huur of bijdrage in de hypotheek zou vragen, zou dat bij mij meteen een reden zijn om niet te gaan samenwonen, ik zou me nl een financiële melkkoe voelen. Het huis blijft immers van jou en jij blijft dit afbetalen, of zij nu al dan niet bij je inwoont. De meerwaarde is later dan ook volledig voor jou, dus alles wat zij investeert in jouw woonst is ze kwijt. Ik zou hier, in haar plaats, feestelijk voor bedanken en meteen terug voor een eigen woonst zorgen.
Het mogelijke argument 'jamaar als ze moet huren is ze dat geld ook kwijt' is voor mij onzin, deze dame zou allicht niet gaan huren, ze heeft net haar eigen huis verkocht. Uiteraard zijn kosten voor nutsvoorzieningen wel voor jullie beiden, dat lijkt me logisch. Onroerende voorheffing is voor jou vind ik, want dat hoort bij jouw eigendom.

Voor de rest vind ik dat alle kosten voor het huishouden gewoon verdeeld moeten worden naar rato van het inkomen. Je kan dan gaan muggenziften over het feit dat jouw 3 kinderen parttime bij jullie wonen, en haar 1 kind fulltime, maar daar zou ik persoonlijk niet zo moeilijk over doen. Als het allemaal perfect afgemeten moet zijn, denk ik dat je best niet begint aan een relatie met iemand die al kinderen heeft uit een vorige relatie.
Kosten die eigen zijn aan de kinderen, als schoolkosten, dokterskosten, kledij, hobby's zou ik wel enkel door de ouder zelf laten betalen, en niet uit de gezamenlijke pot. Dit kan nl discussies opleveren, als de ene een hele dure hobby heeft bv, en de andere niet.

Alleszins ik wens jullie een oplossing toe, waar jullie beiden tevreden mee zijn.

eylis

#3 , 25 okt 2016 17:03

In dit soort situaties kan je inderdaad géén huur vragen. Om de eenvoudige reden dat jij intussen eigenaar wordt van de woning en je partner niet. Moest je samen een woning huren lag het anders. In dit geval kan je enkel een soort van "slijtagevergoeding" vragen. een maandelijks bedrag waarmee jij dan de onderhoudskosten en reparaties aan de woning kan financieren. Onroerende voorheffing is uw zaak, want uw woning. Zij heeft één kind dat voortdurend bij jullie verblijft, dus voor de zuiver "woonkosten" zou ik een bedrag van 250 euro per maand durven voorstellen. De gemeenschappelijke rekening zou ik enkel gebruiken voor vaste gemeenschappelijke kosten: abonnementen, nutsvoorzieningen en gemeenschappelijke verzekeringen. Ieder betaalt via zijn eigen rekening zijn persoonlijke kleding, spullen, transport, autoverzekering, GSM abo's en eigen kinderkosten.
Voeding en dagelijks onderhoudsproducten/poetsen kan je perfect om beurten betalen van je eigen rekening, want 3 kinderen halftijds is ongeveeer te vergelijken met 1,5 kind voltijds.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”