Zijn persoonlijke gegevens op een opslagmedium beschermd?

gusteman
Topic Starter

Zijn persoonlijke gegevens op een opslagmedium beschermd?

#1 , 24 okt 2013 06:17

Afgelopen weekend had ik een gesprek met mijn neef die actief is in de ICT (Informatie-en Computertechnologie) branche.
Hij had het op zeker ogenblik over het feit dat, wanneer een gerechtsdeurwaarder een computer (of laptop) in beslag neemt, hiermee in feite een inbreuk wordt gepleegd op de privacy.
Een computer bevat namelijk opslagmedia waarop private informatie ligt vastgelegd, zoals de harde schijf (schijven) maar ook andere geheugenopslagmedia zoals het RAM geheugen tot zelfs het intern geheugen van de processor.
Op mijn antwoord dat die informatie vooraf kan gewist worden door de eigenaar repliceerde hij echter dat bij het "wissen" van een elektronisch opslagmedium de erop aanwezige informatie niet wordt verwijderd, maar dat ze wordt gecomprimeerd en opgeslagen op een apart gedeelte van het opslagmedium. Een onderlegd ICT'er zou volgens hem ten allen tijde die informatie kunnen opvragen.
Ik zie geen enkele reden om te twijfelen aan zijn uitleg en ben dit trouwens op internet gaan opzoeken.
Ook op diverse websites vond ik diezelfde uitleg over het comprimeren terug.

Hoe zit dat dan wanneer een gerechtsdeurwaarder een computer in beslag neemt?
Mag hij dan die computer, die private informatie bevat, openbaar verkopen?
Of moeten eerst alle opslagmedia eruit worden verwijderd? Maar dan wordt die computer zo goed als onverkoopbaar :shock:
Zijn hiervan al gevallen bekend, en zo ja hoe werd dit opgelost?
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 12 nov 2013 12:23

Op de documenten die de deurwaarder u overhandigd vooraleer hij een effectief beslag legt staat duidelijk dat u zelf dient te zorgen voor het verwijderen/wissen van de gegevens. De gegevens kunnen wel degelijk gewist worden. Dit kan gebeuren op verschillende manieren. Hoe grondiger en hoe groter de capaciteit, hoe meer tijd het wissen zal nodig hebben. Een gewoon formatteren van een schijf is uiteraard niet voldoende. Een NIS (7 passes) is meestal meer dan voldoende en met een Gutmann (35 passes) daar kan de beste expert totaal niets meer uit halen.

De DW mag dus die computer openbaar verkopen, want hij heeft u in zijn aanslagbrief verwittigd dat u zelf verantwoordelijk bent voor de gegevens die nog achterblijven.

Waarom zou een computer onverkoopbaar zijn als de gegevens op de harde schijf verwijderd zijn ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jef 007

#3 , 12 nov 2013 13:29

en wat als ik geen deskundige ben om die prive gegevens te verwijderen?

Reclame

JohnD

#4 , 13 nov 2013 11:59

Is dat een theoretische of een praktische vraag ?

In het eerste geval zal u dan zelf een deskundige of een firma moeten contacteren om die gegevens veilig genoeg te verwijderen. En er word hier nog niet gesproken over de transfer van die gegevens op een andere gegevensdrager (andere HD bvb), die kosten daar dient u dan ook voor op te draaien. Allemaal (theoretisch) terugvorderbaar uiteraard (de kosten) indien het beslag word geannuleerd/niet word uitgevoerd of de partij die het beslag legde, verliest..

In het 2e geval haalt u toch gewoon de harde schijf uit de computer. Of dacht u dat de DW een in beslag genomen computer uittest ? Dan zou hij dat ook moeten doen bij het in beslag leggen en dus voor het ophalen en uitvoeren van dat beslag. Koop dus nooit een computer van een in beslagname door een DW.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Privacy-bescherming”