klasfoto's op een site,zonder toestemming van personen

skabalie
Topic Starter

klasfoto's op een site,zonder toestemming van personen

#1 , 12 mei 2014 20:01

Hi,
ik heb gisteren vernomen,dat er een site bestaat,waar je de geschiedenis van de streek kan bekijken,lezen e.d.
Helaas wist de persoon niet meer juist om welke site het ging.
Diezelfde persoon wist me te vertellen,dat ze een klasfoto van mij heeft gezien op betreffende site.
Ik kan wel mee met de tijd,ruimdenkend,en maak weinig problemen.
Maar waar ik wel problemen mee heb,is dat mijn foto hoe ik eruit zie/zag hoe oud of jong ik ook maar ben,prijkt op het wereldwijde net.
Kan iedereen,die toegang heeft tot die klasfoto's die zomaar plaatsen,zonder de personen die er op staan toestemming te vragen?
Misschien vinden de meesten,dat ik belachelijk doe,maar er bestaat toch zoiets als "potretrecht"?
Wat die inhoud weet ik juist niet,maar ben eigenlijk niet blij,dat men oude klasfoto's zomaar op het www kan plaatsen zonder toestemming.
Wat ik eigenlijk niet weet,of er vroeger,documenten waren meegegeven,waar je toestemming gaf,dat klasfoto's mochten dienen voor bepaalde zaken?
Ik heb ooit meegedaan,aan een project,waar diverse foto's werden genomen,die gebruikt gingen zijn,in magazine boeken en op het http://www.Ik" onclick="window.open(this.href);return false; heb papieren moeten ondertekenen dat ik akkoord ging,voordat ze die gingen gebruiken,en heb daarvan een copy.
Wie kan mij of wil mij meer duidelijkheid info geven over de regelgeving/wetgeving tot betrekking het gebruik van klasfoto's op het www.
Niet dat ik dat direct van plan ben,maar kan men eisen,dat onterecht geplaatste foto's zonder toestemming verwijderd worden van dergelijke site?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
skabalie
Topic Starter

#2 , 12 mei 2014 20:45

Het gaat met name over deze url:

http://www.westhoekverbeeldt.be/beelden ... oelkapelle" onclick="window.open(this.href);return false;

en op deze site: http://www.klascement.net/bis/auteursrechten/" onclick="window.open(this.href);return false;
vond ik o.a. volgende tekst:

2.4.8 Het portretrecht

Geportretteerden beschikken over portretrecht. Voor reproductie of mededeling van portret is de toestemming van de geportretteerde vereist. Het portretrecht eindigt 20 jaar na het overlijden van de geportretteerde.

Een portret is:

Foto, tekening, schilderij, zeefdruk e.d. waarop betrokkene herkenbaar afgebeeld is, zowel grafisch als digitaal.
Ook meervoudige portretten mogelijk, bijvoorbeeld klasfoto of personeelsfoto.

Echter weet ik niet of dit van toepassing is op dergelijke site,of als deze een speciale uitzondering/toestemming heeft om dergelijke te plaatsen?
Wie weet meer?

Redrum

#3 , 13 mei 2014 09:22

Niet dat ik dat direct van plan ben,maar kan men eisen,dat onterecht geplaatste foto's zonder toestemming verwijderd worden van dergelijke site?
ja, dat kan je eisen.

De mogelijk kan in theorie bestaan dat het portretrecht voor de klasfoto destijds is afgestaan door je ouders, maar dat zal men dan expliciet moeten bewijzen.

Belachelijk is jouw vraag zeker niet: jouw portretrecht behoort je nu eenmaal toe, en je mag daar zo los of zo streng mee omgaan als je zelf wil.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2014 10:54

Zou je dan ook als ouder kunnen eisen dat de kop van uw kind op de klasfoto wordt onherkenbaar gemaakt, want als deze klasfoto aan alle leerlingen wordt meegegeven, is uw kind toch ook voor vele anderen zichtbaar en herkenbaar?

Turaki

#5 , 13 mei 2014 11:02

Zou je dan ook als ouder kunnen eisen dat de kop van uw kind op de klasfoto wordt onherkenbaar gemaakt, want als deze klasfoto aan alle leerlingen wordt meegegeven, is uw kind toch ook voor vele anderen zichtbaar en herkenbaar?
Ik meen daar dat gesteld kan worden dat je weet waar een klasfoto voor dient, en dat je dus kan eisen dat je kind niet mee op de klasfoto gaat. Het toestaan dat je kind op de foto verschijnt, kan dan ook geïnterpreteerd worden als (impliciete) toelating om de klasfoto, met uw kind op, binnen de klas te verspreiden.

duma

#6 , 13 mei 2014 11:06

In het schoolreglement staat bij ons dat er toestemming gegeven wordt voor de klasfoto's en het verspreiden van foto's die in de klas genomen worden op de website van de school.
Als je wil dat je kind er niet bij op staat of er geen foto's van gepubliceerd mogen worden, moet je dat als ouder expliciet melden. Maar het kan dus wel.

Bij ons in 'de kempen' zijn ze ook bezig met alle klasfoto's van alle scholen en alle studiejaren op Facebook te gooien.
Ik heb degene waar ik in sta (kleuterklas tot middelbaar) allemaal geflagd. Eens benieuwd wat FB daar mee gaat doen.
Voorlopig nog niets.

eylis

#7 , 13 mei 2014 12:53

bovendien kan het gebeuren dat je ouders toestemming geven/gaven om schoolfoto's te gebruiken in openbare publicaties, maar dat je daar later zelf een andere mening over toegedaan bent (dat je dat niet wenst) Dan is er niet veel aan te doen, want ouders kunnen daar toestemming voor geven mbt hun minderjarig kind.

WP002

#8 , 13 mei 2014 17:06

Ik meen daar dat gesteld kan worden dat je weet waar een klasfoto voor dient, en dat je dus kan eisen dat je kind niet mee op de klasfoto gaat. Het toestaan dat je kind op de foto verschijnt, kan dan ook geïnterpreteerd worden als (impliciete) toelating om de klasfoto, met uw kind op, binnen de klas te verspreiden.
Da's misschien waar voor klasfoto's nu, maar zoveel jaar geleden bestond het internet niet, en kon men onmogelijk toen weten dat er nu een wereldwijd raadpleegbaar netwerk zou bestaan waar die informatie op te vinden is.

Turaki

#9 , 13 mei 2014 17:40

Da's misschien waar voor klasfoto's nu, maar zoveel jaar geleden bestond het internet niet, en kon men onmogelijk toen weten dat er nu een wereldwijd raadpleegbaar netwerk zou bestaan waar die informatie op te vinden is.
Ik heb ook enkel gezegd "binnen de klas verspreiden". Het publiceren op internet valt daar niet onder, net zoals elke andere publieke verspreiding van voor de internettijd.

skabalie
Topic Starter

#10 , 14 mei 2014 01:57

Via de contact gedeelte heb ik om uitleg gevraagd,en gevraagd deze binnen een redelijk termijn te beantwoorden.Ik weet eigenlijk niet wat een redelijk termijn is?
Antwoord is er nog niet,maar ik denk nog te wachten tot 23 mei om reactie,en dan gaan we verder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 mei 2014 15:23

Jij wil de klasfoto laten weghalen. En wat als er nu juist personen zijn die graag hun klasfoto op die site willen?

giserke

#12 , 14 mei 2014 15:34

Jij wil de klasfoto laten weghalen. En wat als er nu juist personen zijn die graag hun klasfoto op die site willen?
Dat is dan pech voor die anderen. Ze moeten maar de kop die er niet op wil, uitsnijden.

giserke

#13 , 14 mei 2014 15:38

In het schoolreglement staat bij ons dat er toestemming gegeven wordt voor de klasfoto's en het verspreiden van foto's die in de klas genomen worden op de website van de school.
Als je wil dat je kind er niet bij op staat of er geen foto's van gepubliceerd mogen worden, moet je dat als ouder expliciet melden. Maar het kan dus wel.

Bij ons in 'de kempen' zijn ze ook bezig met alle klasfoto's van alle scholen en alle studiejaren op Facebook te gooien.
Ik heb degene waar ik in sta (kleuterklas tot middelbaar) allemaal geflagd. Eens benieuwd wat FB daar mee gaat doen.
Voorlopig nog niets.
Een school die zonder expliciete toestemming van de leerlingen en hun ouders foto's op FB zwiert?
Daar heb ik toch serieus problemen mee! Dat getuigt niet van veel ethiek!

seniorke

#14 , 14 mei 2014 16:02

Dit gaat niet over een klasfoto, en is echt gebeurd en nog niet zolang geleden.
Een journalist van een krant maakt foto's van een ongeval .eén van die foto's gebruikt hij voor een nieuwsbericht krant on line. Op die foto staan een paar mensen die naar het ongeval kwamen kijken. Eén van die kijklustigen was niet tevreden dat zonder zijn toestemming herkenbaar op de foto te bekijken was en legde klacht neer wegens schending van de privacy.
De verdediging van de journalist haalde het journalistiek recht boven, maar heeft van de rechter ongelijk gekregen, en moest de foto van de site gehaald worden.
Als ik morgen een klasfoto op internet zet , een klasfoto van minderjarigen, en één van de ouders legt klacht neer , dan heb ik zware problemen.

Redrum

#15 , 14 mei 2014 16:08

Die hebben enkel iets te willen over hun eigen afbeelding, niet over die van een ander.
Publicatie vraagt toestemming. Zowel van de geportreteerde(n) als van de auteur/fotograaf. Geen toestemming betekent geen publicatie. Dat is heel eenvoudige en rechtlijnige wetgeving.

Terug naar “Privacy-bescherming”