filmen van binnengluurders

pira
Topic Starter

filmen van binnengluurders

#1 , 09 sep 2013 16:00

Beste,

voor voorgeschiedenis kan u mijn vorige post van enkele maanden geleden lezen, waarin ik vragen had over het inkopen van het huis van de ex van mijn vriend.

Nu enkele maanden later, hebben mijn vriend en ik effectief het huis waar hij met zijn ex-vrouw eigenaar van was ingekocht. In het kort, ze kan dit moeilijk verkroppen en ik voel me niet altijd veilig in mijn huis. Tijdens hoogoplopende ruzies heeft ze al gedreigd om, als ze de zoon moet komen ophalen of als ze in de straat moet zijn, ze de ramen zal ingooien, en ergere dingen. Ze wil ook enkel om de zoon komen op momenten dat mijn vriend en ik niet thuis zijn, maar ik wil dit niet. Ze is in staat om die jongen onder druk te zetten zodat hij haar binnenlaat en ze kan rondsnuffelen.

Laatst heeft ze toch buiten onze wil om, de zoon opgehaald toen we niet thuis waren. Ze dacht dit tenminste, want ik was die ochtend thuis omdat ik een doktersafspraak had gehad.

Als ze onder de gordijnen door naar binnen kijkt door ons raam, kan ik daar dan iets tegen doen? Ze begaat op zich niks strafbaars (denk ik) door aan de kant van onze voorgevel in onze voortuin te komen staan en binnen te gluren, maar ze beweert dat ze ook al in onze achtertuin is geweest en daar naar binnen heeft gegluurd. Ze is daar ook niet in het minste beschaamd over. Maar voor mij gaat dit gedrag te ver.

Mag ik een webcam met bewegingsmelder van binnenuit naar het raam toe richten om dit in het vervolg te kunnen vastleggen? Het ene raam kijkt enkel uit op de achtertuin, het andere raam kijkt uit op de voortuin en de straat (mits de webcam anders te positioneren kan je de straat ook niet filmen).

En wie schendt er dan wiens privacy? Schend zij die van ons omdat ze in ons huis binnen gluurt, of schend ik die van haar omdat ik haar film?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Den Tist

#2 , 02 okt 2013 21:40

Volgens mij mag je dat doen zolang je maar je privé-eigendom filmt en niet de straat.
Je moet ook ergens een berichtje hangen die mensen kunnen lezen in de aard van wie hier komt wordt gefilmd. Maar wat je exact kan uithangen kan je altijd eens navragen bij een installateur.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2013 21:53

Ik film het groeiend gras en de vogels in mijn voortuin. Ik film niet het openbaar domein noch is mijn voortuin een openbare plaats.
Wat is daar strafbaar aan?

Reclame

Vandebos

#4 , 02 okt 2013 23:14

idd.

Hang dan nog aan de vensters een pictogrammetje op in de aard van deze en case closed...

https://www.google.be/search?q=u+wordt+ ... =879&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Cinderella1

#5 , 22 nov 2013 23:01

héhé, de voortuin is nog steeds privédomein en daar dient niemand te komen die niet welkom is. weten we goed genoeg van een malafide paardenasiel die dachten dat ze effe op onze (voor)tuin mochten komen om zonder reden de door ons geadopteerde paarden ineens te komen weghalen. politie heeft daar direct korte metten mee gemaakt! ze konden op de stoep staan wachten. en uiteindelijk terug afdruipen.

Terug naar “Privacy-bescherming”