Is dit zo? Ik heb me dit nooit afgevraagd (tot nu), maar dit lijkt me toch straf?Ik denk niks omdat die gegevens van terugbetalingen openbaar zijn
Waar kan je dit ovpragen? Dat je de wettenlijke tussenkomsten per nomenclatuurcode can opzoeken, OK, maar dat je effectief kan opvragen welke bedragen aan wie uitgekeerd zijn? Dat zou me héél straf lijken. Vandaar mijn vraag waar je dit dan wel zou kunnen opzoeken?maar ze hadden deze bedragen zelf kunnen gaan opzoeken op het net
Natuurlijk kan je niet gaan vragen hoeveel heeft Tom terug betaald geweest, maar als vader en je weet wat men gedaan heeft bij de tandarts of wie ook, dit kan je toch altijd terug vinden in de nomenclatuur.
Waar kan je dit ovpragen? Dat je de wettenlijke tussenkomsten per nomenclatuurcode can opzoeken, OK, maar dat je effectief kan opvragen welke bedragen aan wie uitgekeerd zijn? Dat zou me héél straf lijken. Vandaar mijn vraag waar je dit dan wel zou kunnen opzoeken?
Ja, OK, maar dan moet je héél gedetailleerd weten welke nomenclatuurcodes de tandarts (om in het verhaal van de topic starter te blijven) of orthodontist aangerekend heeft. Als je zelf geen tandarts bent, is het bijzonder moeilijk, zoniet onmogelijk om dit te weten te komen. De vader kan bijvoorbeeld ook niet weten hoeveel controlebezoeken er geweest zijn. Hoeveel voorbereidende consultaties. Zijn er foto's genomen, en indien ja, hoeveel? Etc, etc... Met andere woorden, puur op basis van de nomenclatuur kan de vader niet bepalen hoeveel er terugbetaald is...Natuurlijk kan je niet gaan vragen hoeveel heeft Tom terug betaald geweest, maar als vader en je weet wat men gedaan heeft bij de tandarts of wie ook, dit kan je toch altijd terug vinden in de nomenclatuur.
Voila, laat staan een orthodontist. De topic starter meldde expliciet dat het over kosten van een beugel gaat (ik ga er dan van uit een beugel voor de tanden, en geen brace of iets dergelijks). De mutualiteit heeft dus inderdaad informatie aan de vader gegeven die hij zelf moeilijk of niet zou kunnen uitvissen. De vraag was of dit mocht?Een tandarts is nu niet bepaald een gemakkelijk geval.
Even formeel; natuurlijk heeft een vader recht om aan de mutualiteit te vragen welke bedragen er terugbetaald zijn voor medische kosten van de eigen kinderen aan de andere ouder. Ook als ze gescheiden zijn, maar wel samen die kinderen hebben. Zolang ze minderjarig zijn uiteraard. De mutualiteit mag daar ook uittreksels van geven omdat zij in hun gegevens (kruispunt) zien dat deze ouder de wettelijke ouder is. En vergeet niet: de mutualiteit kan je niet vergelijken met een bank: jouw bankgegevens zijn uiteraard persoonlijk. Maar wat de mutualiteit terugbetaalt zijn wettelijk vastgelegde bedragen voor ingrepen en medische kosten waar de ene ouder de andere eigenlijk op de hoogte zou moeten houden. Gebeurt dat niet, tja dan mag de andere ouder gerust zelf naar de informatie op zoek. En die volkomen legaal krijgen.
Da's natuurlijk een ander verhaal. Als een vader ontzet is uit zijn rechten, zal deze die info niet zomaar kunnen opvragen. (Hoe je dit kan "wijs maken" aan de gemeente, is dan weer een andere vraag, maar irrelevant voor de topic starter.)...want moeder heeft gemeente op één of andere manier wijsgemaakt dat de vader ontzet was uit zijn rechten.