hoederecht over ons hondje

Hoi Yee
Topic Starter

hoederecht over ons hondje

#1 , 27 feb 2012 14:12

Mijn vriend had met zijn ex een hondje die op haar naam staat.
Maar sinds meer als 3 jaar geleden zijn ze uiteen. Zij is daar vertrokken en heeft haar hondje bij hem achtergelaten.
Gedurende al die tijd hebben wij over het beestje ontfermd en verzorgd zonder dat zij 1x er achter gevraagd heeft.
Nu hadden we een aanvraag gedaan om het hondje op zijn naam te laten zetten, maar zij doet nu moeilijk…
Ze eist dat we haar het bedrag betaald die ze voor het hondje betaald had. Ze dreigt er zelfs mee om naar de politie te gaan voor diefstal…
Is dit wettelijk gezien mogelijk? Mogen wij haar dan niet aanklagen voor de verwaarlozing van het hondje?
Zij heeft totaal niks van papieren, paspoort van het hondje had ze nooit meegenomen, enkel haar naam staat erop vermeld...
Wat kunnen en mogen wij doen…? Wij willen ons hondje niet kwijt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 feb 2012 16:04

ex kan niets doen, want julllie hebben het paspoort.
Ze kan bij de politie enkel vertellen dat jullie de hond hebben;
Politie zal jullie vragen wat jullie versie van de feiten is: en dan vertel je gewoon dat ze de hond 3 jaar geleden achtergelatenheeft bij jullie;
Dat is geen diefstal. Dat is achterlating van een dier waar jullie de verantwoordelijkheid voor opgenomen hebben. Jullie moeten hier met haar niet verder over communiceren. Laat haar maar klacht neerleggen bij de politie zonder dat ze goed beseft dat het onzin is wat ze denkt te verkrijgen.
Dat hondje blijft gewoon bij jullie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2012 16:11

Hond is een voorwerp. In dit geval reeds drie jaar achtergelaten.
U kan zoals elke eerlijke vinder van een dier de onkosten die u hebt gemaakt terugvorderen van de eigenaar.
Integendeel als ze klacht zou indienen bij de politie .... komt uw verhaal en de eis erbij.
Is er ooit gecommuniceerd dat ze de hond moest komen ophalen .... in dat geval staat ze nog veel slechter .... nu niet dat men haar direct zal vervolgen voor dierenverwaarlozing maar zoals eylis reeds heeft geschreven.Je kan zeggen dat hHet eigendomsrecht van de hond is gelet op de lange periode (de drie jaar) door 'bezit als titel' op jullie overgegaan.
PS diefstal of misbruik van vertrouwen kan het nooit zijn gezien ZIJ de hond heeft achtergelaten. Dus strafrechtelijk zal het voor jullie nooit zijn.

Reclame

artemis

#4 , 27 feb 2012 16:42

Ik zou mij ook niet te veel zorgen maken.
Is het hondje gechipt? Zijn jullie tijdens die 3 jaar met het hondje bij een dierenarts geweest?
Hond is voor de wet een voorwerp ok, maar als die bv schade aanricht is het wel de 'eigenaar' die aansprakelijk is.

Weet iemand de procedure om in een geval als dit de chip te laten registreren op een andere eigenaar?

Hoi Yee
Topic Starter

#5 , 05 mar 2012 14:42

Ik zou mij ook niet te veel zorgen maken.
Is het hondje gechipt? Zijn jullie tijdens die 3 jaar met het hondje bij een dierenarts geweest?
Hond is voor de wet een voorwerp ok, maar als die bv schade aanricht is het wel de 'eigenaar' die aansprakelijk is.

Weet iemand de procedure om in een geval als dit de chip te laten registreren op een andere eigenaar?

Hondje is gechipt...
Weet iemand ook of zij kan weigeren om het hondje op ons naam te laten zetten? In dit geval, wat kunnen we dan doen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2012 14:43

Dan vordert u al de kosten terug

Terug naar “Andere”