Pleeggezin

iceman1975
Topic Starter

Pleeggezin

#1 , 02 mar 2015 16:43

Even de situatie schetsen: een bevriend Marokkaans koppel heeft 3 kinderen en omwille van prive problemen werden op hun vraag 2 van de 3 kinderen opgenomen in een pleeggezin. Dit gebeurde 7 jaar geleden. De oudste zoon die nu 15 jaar is woont al de volledige periode bij hen en werd dus niet geplaatst in het pleeggezin. De twee jongste kinderen 11 en 12 mogen om de 2 weekends enkele dagen naar de biologische ouders. Sinds enkele jaren proberen de biologische ouders hun 2 jongste kinderen terug naar huis te krijgen omdat hun prive problemen al jaren van de baan zijn (financieel hebben ze alles terug op een rijtje, ern van de ouders is genezen van kanker, .. (Dus geen criminele oorzaak)).De zaak komt jaarlijks voor de jeugdrechtbank en dit was ook zo in januari van dit jaar, in tegenstelling tot het positieve tijdens de zitting voor de biologische ouders was het vonnis dit niet. De periode wordt gewoon verlengd zonder wijziging in bezoekrecht.
Het vonnis vermeld enkel wat elementen die uit de context gerukt zijn, kinderen oefenen hobby's uit die niet worden beoefend wanneer ze bij de biologische ouders zijn, kinderen gaan dan ook af en toe later slapen, en kinderen vertoeven graag in pleeggezin. Dus het komt er op neer dat ze eigenlijk slechte ouders zijn (alee dat lees ik dan tussen de lijnen), de oudste zoon woont dan wel thuis en heeft goede resultaten in school.
Nu zijn we van plan om verdere stappen te nemen (desnoods nieuwe zaak opstarten voor de 2 kinderen tezamen omdat ze nu apart behandelt worden). Alvorens dit te doen zijn we van plan om rond de tafel te gaan zitten met pleegzorg en jeugdzorg om te weten te komen wat de ouders moeten doen om bezoekrecht te verhogen (ik vermoed dat ze hier bot gaan vangen, iedereen zijn naam is precies haas als je ze aan de lijn hebt). Ook zouden we in het dossier de derde zoon mee willen vermelden want die ziet hier emotioneel toch veel van af (ziet zijn broer en zus heel weinig), en deze factor wordt nooit meegenomen. Graag jullie mening over de te bewandelen weg of de mogelijke opties?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 02 mar 2015 16:48

Wat jij niet kan weten is wat het pleeggezin en de kinderen zelf hebben gezegd in dit dossier.
De rechtbank doet die uitspraak niet op eigen goeddunken, maar in samenspraak met sociaal assistenten die met alle betrokkenen praten.

Altijd naar 2 klokken luisteren.

iceman1975
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 17:14

Giserke wat je zegt klopt. Het pleeggezin speelt een dubbele rol daar zijn we intussen al wel achter, altijd heel vriendelijk maar ze doen er dan ook alles aan om de kinderen te kunnen houden (die zijn aan hen gehecht na 7 jaar). Het is niet voor niets dat de kinderen hun agenda volledig vol zit op het moment dat ze naar de biologische ouders gaan! De kinderen worden in de watten gelegd (vergelijk het met naar de oma gaan, daar zijn toch ook alle kinderen heel graag, alle aandacht, ...). Maar ik zou denken dat wanneer ik belastingen betaal dat er nog altijd een beetje gezond verstand moet zegevieren. Dus daarom kom ik terug op mijn vraag, hoe kunnen we ervoor zorgen dat er een licht aan het einde van de tunnel komt?

Reclame

giserke

#4 , 02 mar 2015 17:33

Wat voor de biologische ouders 'het licht aan het einde van de tunnel" is, betekent niet altijd wat goed is voor de kinderen zelf.

We kennen het dossier niet, dus is het bijna onmogelijk hier iets in te brengen.
Laatst gewijzigd door giserke op 02 mar 2015 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

iceman1975
Topic Starter

#5 , 02 mar 2015 17:35

En wat met de broer, die nog thuis woont. Die telt niet mee, of is dat geen kind?

giserke

#6 , 02 mar 2015 17:37

Dat heeft daar volgens mij niet veel mee te maken.
De rechter doet een uitspraak in het belang van de kinderen. Dat zijn niet altijd de belangen van de biologische ouders.

Nogmaals, als buitenstaander is het onmogelijk een uitspraak te doen over deze zaak, omdat je het dossier niet kan inkijken.

iceman1975
Topic Starter

#7 , 02 mar 2015 17:57

Kunnen de ouders het dossier wel inkijken? Zo niet wie dan wel?

eylis

#8 , 02 mar 2015 20:51

en mag ik even aanmerken dat de term "biologische ouders" hier niet van toepassing is? De ouders zijn nog steeds gewoon de ouders met hun ouderlijke rechten. De term biologsche ouder is enkel van toepassing wanneer kinderen geadopteerd zijn. Dàn zijn de geboorte-ouders de biologische ouders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mar 2015 20:57

Normaal hebben de kinderen bij de zitting van de jeugdrechtbank zelfs een eigen advocaat die hen moet bijstaan.
Zeker de advocaat van de ouders moet het dossier kunnen inzien.

Mirandake

#10 , 16 mar 2015 03:25

Je mag als ouders het dossier op de jeugdrechtbank, ter aller tijde (volgens mij) gaan inkijken. Ik ben toch zelf al gaan kijken in het dossier van de kinderen. Mijn jongste 3 kinderen zitten ook in een gelijkaardige plaatsing van al 7 bijna 8 jaar. Ook bij mezelf is de (gezins)situatie volledig anders dan op het moment dat de maatregel genomen is om de kinderen te plaatsen in pleeggezinnen.
Ook wij hebben ondertussen 2 kinderen al thuis wonen. En ook heeft mijn tweedejongste dochter ook aangegeven dat ze bij ons wil komen wonen. Daar komt al een beetje schot in de zaak. Maar vooral voor mijn jongste dochtertje is het supermoeilijk om een redelijke bezoekregeling te krijgen. Ik zie haar nog altijd na al die tijd maar 1 keer om de 4 weken. Waarvan om de keer een zalig dagbezoekje bij ons thuis en een totaal kort en onaangenaam bezoekje binnen het pleeggezin (zogezegd omdat mijn dochtertje dat zo wil behouden).

Het is voor mij onmogelijk om op een goede manier een band op te bouwen en te onderhouden met de kinderen op deze manier. Ook de oudste 2 kinderen van ons gezin die ook bij ons inwonend zijn is het belangrijk dat ze een goed contact kunnen opbouwen met de jongere 3 kinderen, maar daar wordt ook bijzonder weinig rekening mee gehouden.
Ik vraag me vaak af of onze rechten als moeder en kind op regelmatige basis wordt geschonden. Vorig jaar hebben we de eerste stap gezet om met een advocaat naar de jeugdrechtbank te stappen om eindelijk eens 'gehoord' te worden.
Het heeft misschien een beetje geholpen, maar toch wordt alles op de lange baan geschoven.
Ik ben dan ook op zoek naar een advocaat die meer bekend is met de problematiek. Iemand die echt op komt voor de rechten van zowel moeder als kind en al de kinderen van het gezin.
Mensen tonen vaak meer begrip voor het standpunt van de pleegouders. Wat zeer jammer is voor ouders die echt hard hun best doen om de kinderen terug bij hun gezin te krijgen.
Wat mensen vaak vergeten is dat pleegzorg meestal een tijdelijke maatregel is.
Natuurlijk hecht een pleegouder, zeker na 7 jaar, zich ook aan dat kind. Toch zou het beter zijn voor het kind als ook pleegouders een kind duidelijk maken dat 'als het met mama beter gaat' ze terug de zorg voor het kind zal gaan opnemen.
Maar volgens onze pleegzorgbegeleider gebeurt het maar zelden dat kinderen terug naar hun ouders keren. Terwijl het toch fundamenteel de bedoeling is dat de kinderen terug naar het stamgezin keren als het weer kan.
Succes met uw verhaal. Ik ga zelf nu verder op zoek naar een advocaat die bekend is met de problematiek.

Terug naar “Andere”