Einde co-ouderschap

MATTERHORN
Topic Starter

Einde co-ouderschap

#1 , 23 mar 2015 09:38

Hallo

In juli eindigt het co-ouderschap van mijn kleinzoon (wordt 18 jaar) en hij wenst bij zijn moeder (onze dochter) te wonen . Mijn dochter wenst dit te regelen met zo weinig mogelijk kosten, dus zonder advakaat.
Welke procedure is aan te raden en hoeveel bedraagt het onderhoudsgeld nu hetgeen de vader moet betalen ?
Kan men dit onderling regelen bij een griffier van het vredegerecht om alles officieel te maken zodat er bij weigering van betaling men kan verwijzen naar dit officieel document en, dit omdat de vader vroeger reeds weigerde onderhoudsgeld te betalen voor zijn andere zoon en men toen de DAVO heeft moeten inschakelen!!!

Alle info is welkom
Met vriendelijke groet
PLUK DE DAG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 mar 2015 09:52

even een belangrijke opmerking: zolang de kinderen studeren, zelfs als ze meerderjarig zijn, stopt het co-ouderschap dwz: het gezamelijk ouderschap en autoriteit niet. Wat wel veranderd is dat de kinderen mogen en kunnen kiezen bij wie ze verblijven en wanneer. Een procedure om het verblijf te wijzigen moet dus niet. Wat wel een tye herzien punt wordt, is het onderhoudsgeld/kinderalimentatie. Beiden moeten bijdragen in het onderhoud en de bekostiging van de studies. De vader kan (de helft) van de kosten voor de studie rechtstreeks met zijn meerderjarig kind verrekenen. De kosten voor verblijf en voeding zouden dan voorwerp kunnen uitmaken van een maandelijkse alimentatie aan de moeder. Ik vermoed dat dit voor de vrederechter kan bemiddeld worden, omdat dit geen grote bedragen zijn.

duma

#3 , 24 mar 2015 12:19

Zoals eylis al zegt: het co-ouderschap eindigt niet/nooit.
De verblijfsregeling kan wel gewijzigd worden.
Ofwel gebeurt dat in onderling akkoord met de vader en laten jullie dat homologeren. Kosten zeer beperkt.
Ofwel zal de mama naar de familierechtbank moeten stappen met haar eis voor alimentatie.

Reclame

MATTERHORN
Topic Starter

#4 , 24 mar 2015 17:19

Hallo Eylis en Duma
Bedankt voor jullie goede raad
Wat ik nog wou vragen : wat is de te volgen weg om een onderling akkoord te laten homologeren ?

Groeten
PLUK DE DAG

duma

#5 , 26 mar 2015 10:18

stap 1: samen akkoord gaan :)
stap 2: onderling akkoord document opmaken of laten opmaken door advocaat (samen 1 advocaat bij onderling akkoord, dus kostprijs zeer klein)
stap 3: onderling akkoord voorleggen aan familierechter en die zal dat homologeren (tenzij er dingen instaan die niet in het belang van het kind zijn).

MATTERHORN
Topic Starter

#6 , 27 mar 2015 16:36

Hallo duma

Bedankt voor je uitleg

:wink:
PLUK DE DAG

MATTERHORN
Topic Starter

#7 , 07 jul 2015 17:36

Mont-Blanc

BerichtGeplaatst: Di 07 Jul 2015, 17:31 Onderwerp: Hallo PASTOOR en alle medewerkers Reageer met quote

Hallo,
Toen ik vandaag telefoneerde naar het "Vredegerecht" zei men mij dat de dienst betreffende het co-ouderschap , alimentatie enz...verhuisd is naar de "FAMILIERECHTBANK" zodat ik mij nu afvraag of alles wat hierboven werd geschreven door de medewerkers nog juist is zoals : een verzoeningszitting aanvragen of verandert nu alles .

Dank bij voorbaat voor een reactie Question Idea
PLUK DE DAG

duma

#8 , 09 jul 2015 08:37

Ik heb altijd gesproken over de familierechtbank, bijgevolg klopt dat dus nog :)

MATTERHORN
Topic Starter

#9 , 09 jul 2015 11:19

Hallo DUMA

U heeft gelijk , ik had mij vergist omtrent "Vredegerecht" maar het is wel juist hetgeen u schrijft nl : Familierechtbank

Dank je wel v oor uw reactie

Vele groeten MB :)
PLUK DE DAG

Terug naar “Andere”