Bezoekrecht als kind bij een gedementeerde ouder ontzeggen?

sandokan
Topic Starter

Re: Bezoekrecht als kind bij een gedementeerde ouder ontzegg

#16 , 09 jul 2013 09:44

Daar beslist uw moeder niet over .... de wet zegt dat u indien er te weinig geld is om de verzorging te betalen zal moeten bijpassen.
Ofwel start het OCMW de procedure (van betaling op) ofwel de ondertussen aangeduide bewindvoerder.
Het is de vrederechter die zal beslissen.
http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... ing_0.docx" onclick="window.open(this.href);return false;
(bedragen staan op de voorlaatste blz)

PS Vorig jaar is een vriend hiermee geconfronteerd. Vader al meer dan 30 jaar niet meer gezien ... Vader heeft er blijkbaar alles doorgedraaid of weggegeven aan een vriend(in) maar niets te bewijzen natuurlijk.
Standpunt OCMW u woonde na uw 16 jaar nog thuis en vader is pas weggegaan toen u 25 was (en nog thuis woonde) dus u mag betalen.
Stiefmoeder beslist dat ook niet dat ik zal moeten opdraaien voor de kosten.
Daarbij,hetgeen je hierboven aanhaalt kan je niet vergelijken met mijn situatie , iedere situatie is anders! Moeder en vader zijn gescheiden toen ik 6 was...moeder heeft nooit onderhoudsgeld betaalt aan mij..dus acht ik het meer dan logisch dat ik ook voor haar geen onderhoudsgeld zal betalen. In uw voorbeeld heeft de vader er alles doorgejaagd...mijn moeder en haar huidige partner hebben eigendom!!! Deze zal het OCMW eerst aanspreken en kan ik bijgevolg niet aangesteld worden als onderhoudsplichtige.

Ook niet te vergeten:

Het OCMW dat geen algemene uitzondering voorziet, moet de rusthuiskosten terugvorderen van
onderhoudsplichtige kinderen. Voor kleinkinderen is de terugvordering niet verplicht. Het OCMW kan wel
een individuele uitzondering toestaan om billijkheidsredenen. Deze worden opgesomd in het Verslag aan
de Koning bij het K.B. van 9 mei 1984:
jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen
financiële lasten van de onderhoudsplichtige
slechte relatie tussen begunstigde en onderhoudsplichtige
 gezondheidstoestand onderhoudsplichtige zelf of van gezinslid
 reeds betalen van een terugvordering
verspilling door begunstigde
weigering van hulp door begunstigde

http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/ocmw- ... opname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 jul 2013 14:12

Daarom dat ik er de leeftijd in zette die het OCMW hier gebruikt.

Uiteraard wordt eerst het vermogen aangesproken van betrokkene.
En uiteraard is elke zaak iets anders en niet te vergelijken.
Maar de regels zijn er wel voor iedereen.

Of er alimentatie moet betaald worden is iets dat door de rechtbank bepaald wordt.

sandokan
Topic Starter

#18 , 09 jul 2013 14:23

Daarom dat ik er de leeftijd in zette die het OCMW hier gebruikt.

Uiteraard wordt eerst het vermogen aangesproken van betrokkene.
En uiteraard is elke zaak iets anders en niet te vergelijken.
Maar de regels zijn er wel voor iedereen.

Of er alimentatie moet betaald worden is iets dat door de rechtbank bepaald wordt.

Er wordt niet altijd een rechtbank aangesproken hoor, het is het OCMW die eerst een onderzoek zal doen en de beslissing neemt of er verder moet gehandeld worden.
Als het OCMW ziet dat de oudere die in het rusthuis gevestigd wordt genoeg eigen middelen heeft(Vermogen:rekeningen,eigendom), zal er zeker geen rechtbank aan te pas komen.

Reclame

Mariette

#19 , 10 jul 2013 10:23

Even alles op een rijtje:

- uw moeder is GEHUWD met de persoon die als mantelzorger optreedt.
- ze is nog niet uit haar rechten ontzegd
- haar echtgenoot werd niet aangeduid als bewindvoerder
- hij staat wel in als mantelzorger en krijgt daar een vergoeding voor (iedereen kan als mantelzorger dienen: het gaat over de persoon die effectief instaat voor de verzorging van de bejaarde persoon).
- ZE HEBBEN SAMEN EEN EIGENDOM

In dat geval zal volgens mij de eigendom eerst moeten verkocht worden, zodat ze zelf nog eerst haar eigen verzorgingskosten kan te dekken alvorens men bij U kan komen aankloppen.

Ik vermoed dat ook in tweede instantie haar echtgenoot evenzeer zal moeten bijdragen vermits ze voldoende kapitaal hebben.

Pas indien dat niet lukt kan men (volgens mij) bij de kinderen komen aankloppen.

Een voorbeeld: een buurman krijgt een zeer ernstige beroerte met blijvende hersenschade. (60 jaar) Zijn pensioen is niet voldoende om hem in een verzorgingstehuis te laten verblijven. De echtgenote is dus verplicht om mee in te staan voor de kosten van het verzorgingstehuis. Ze ontvangt ook een (minieme) bijdrage omdat ook zij als mantelzorger werd aanvaard. Ze hebben een woning, voldoende kapitaal. De twee zonen worden zeker niet aangesproken om mee in de kosten te delen zolang de vader zelf nog voldoende middelen heeft én zijn echtgenote evenzeer voldoende middelen heeft.
Zij zijn wel gehuwd met gemeenschap van goederen.
(reëel verhaal).

Ik weet niet hoe het werkt bij scheiding van goederen, maar me dunkt zit er toch een wederzijdse hulpverplichting in het huwelijk?

Een ander voorbeeld: Vader, moeder, enige dochter.
Vader krijgt ook hersenbloeding, en ligt nog 10 jaar in een verzorgingstehuis. Dochter moet van in het begin meebetalen want moeder is op pensioen en heeft geen eigendom noch kapitaal.
Later belandt moeder ook in een verzorgingstehuis: dochter moet wéér meebetalen.

In totaal heeft ze zo'n 18 jaar meebetaald aan de verzorging van haar ouders!
(reëel verhaal).

Terug naar “Andere”