Werkgever betaald wedde NIET?

pAscAl54321
Topic Starter

Werkgever betaald wedde NIET?

#1 , 06 jan 2015 09:32

Wat kunnen we doen?

Zoon begonnen in Jun 2014 met IBO kontrakt in interieurschrijnwerkerijbedrijf, houtskeletbouw = BOUW.
In Jul , Aug , Sep , Okt , Nov ontvangen wedde gedeeltelijk van VDAB en ABVV

Sindsdien alle weken 38 uur gewerkt en tot op heden NIETS ontvangen voor de maand Nov en Dec van werkgever. ( 06 Jan)

Bij navraag collega's (8 in totaal) vertellen ze dat ze al langer op hun wedde wachten en dat de baas maanden achterophinkt met de paperassen?

Wat is de normale termijn om uw wedde te ontvangen?

Wat kan ik doen om hieraan tegemoet te komen?

Is er een instantie die ik kan kontakteren , teneinde druk uit te oefenen op de baas?

Ik heb mijn zoon al geld moeten lenen teneinde hem toe te staan zijn facturen te betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 jan 2015 12:11

loon moet betaald worden binnen de 4 (max 7) werkdagen NA einde van de betaalperiode (meestal dus de 7e werkdag van de maand.

Via vakbond kan je de werkgever in gebreke stellen.

pAscAl54321
Topic Starter

#3 , 31 mar 2015 11:16

Zijn vandaag 31 Maart naar de vakbond geweest we wachten nog steeds op de wedde van December 2014 januri 2015 februari 2015 het enige dat ze zeiden was dat we zeker die wedde gaan krijgen zelf mocht hij failliet gaan.

Als we verdere stappen willen nemen hebben we twee keuzes: een aangetekende brief sturen en hem in gebreken stellen of een klacht indienen, het enige dat me tegenhoudt is dat als we dat doen dat mijn zoon dan ontslagen gaat worden.

Is toch niet normaal dat men 4 maand zonder geld komt te zitten.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2015 11:50

Men kan zich ook afvragen of deze werkgever wel cash geld voorhanden heeft, niet bij ieder werkgever stroomt het geld binnen anders waren er niet zoveel faillissementen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 31 mar 2015 11:59

Het maakt niet uit of hij cash geld voorhanden heeft. heeft hij dat niet in handen, dan moet hij als normale bedrijfsleider maatregelen nemen (= mensen ontslaan) of zijn privé-middelen aanspreken. Niet betalen van loon is immers een strafrechterlijk misdrijf.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 31 mar 2015 12:37

Me dunkt dat het duidelijk is wat de vraagsteller moet doen.

Dat uw zoon mogelijks ontslagen wordt, mag u niet meer tegenhouden. Wat heeft hij er immers aan nog x aantal weken gratis te blijven werken? (Om nog maar te zwijgen van mogelijk vergoedingen wegens onrechtmatig ontslag).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”